2019-05-10, 15:34
Medlem
Tja, har tagit b12 tabletter i 2 månader då jag hade för lågt folat och b12 värde. Igår tog jag ett nytt prov och då låg mitt P—Kobalamin på 697 pmol/L och för 2 månader så låg det på 220. Vad kan detta betyda? Dem har tagit ett nytt folatprov och homocystein prov som ej är klara ännu. Läst lite att det kan vara någon sjukdom man kam ha om man har för högt värde
Citera
2019-05-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igotaproblem61
Tja, har tagit b12 tabletter i 2 månader då jag hade för lågt folat och b12 värde. Igår tog jag ett nytt prov och då låg mitt P—Kobalamin på 697 pmol/L och för 2 månader så låg det på 220. Vad kan detta betyda? Dem har tagit ett nytt folatprov och homocystein prov som ej är klara ännu. Läst lite att det kan vara någon sjukdom man kam ha om man har för högt värde

Ditt värde ligger precis ovanför referensnivå. Ger ingen påverkan. Själv har jag haft värde över 1000. Svar ja, högt b12- kan indikera sjukdom, men då pratar vi inte nivå 697, dessutom har man ju en förklaring till detta. En läkare hade inte reagerat på ditt b12-värde även om du inte ätit b12-tabletter. Om högt b12 beror på sjukdom så är det betydligt högre värden samt att det syns i övrig blodbild. Jag tycker att det var bra, det visar att du tagit till dej av dina mediciner och att dina tarmar fungerar som du ska. Perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in