2026-04-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nu tog du upp mytomani.
Autism/bipolär? Eller är det en del av narcissismen?
Här famlar jag.
Jag har alltid trott att en mytoman är en person som medvetet ljuger men jag skrev i en annan tråd i veckan om hjärntvätt. Jag vet hur man hjärntvättar och jag har sett hur stegen byggdes upp när det kom till att hata mig. Frågorna jag ställer mig är:
* Kan man hjärntvätta sig själv? (Jag tror det eftersom den äldre narcissisten ljuger så bra att hon måste tro på sig själv även om en tänkande människa lätt slår hål på lögnerna)
* Är det så illa att mytomanen tror på sig själv?
* Går mytomani hand i hand med narcissism?

Jag tror inte man kan använda begrepp som mytomani, de säger vad som passar deras syften. Jag tror inte de tänker i termer av sant och falskt. Det är inte heller vad som sägs utan vem som säger det. Är du en, i deras ögon, bra person så kommer du ha hög trovärdighet. Är du inte en bra person i deras ögon så kommer till och med objektivt tveklösa sanningar från din mun att ifrågasättas och korrigeras.
Citera
2026-04-10, 13:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Men, jag skulle ju inte göra fler försök till kommentarer skrev du ju. Men det är kul att du fortsätter uppvisa narcissistiska drag.

Jag bad om ursäkt bad om ursäkt för att jag missupfattade vem du var. Inte för att jag tyckte du betedde dig som en BPD-bitch, det tycker jag fortfarande.

Men tack för att du tillförde absolut noll till diskussionen. Noll argument förutom ditt första arga svammel-inlägg.
Citera
2026-04-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag bad om ursäkt bad om ursäkt för att jag missupfattade vem du var. Inte för att jag tyckte du betedde dig som en BPD-bitch, det tycker jag fortfarande.

Men tack för att du tillförde absolut noll till diskussionen. Noll argument förutom ditt första arga svammel-inlägg.
Jag gillar hur du fortsätter tjafsa trots min ignorans sedan mitt första inlägg i tråden.
Jag nämde red flags och du har:
*Påpekat ett ord som autocorrect ändrade och som jag medvetet lät vara kvar.
* Bemött en text du inte ens läst och kallade det för svammel för att du gick igång direkt.
* Sedan låtsats att du läst och uppvisar sakfel.
* Vid ignorans har du uppvisat en mani att få svar.
* Lägger dig i en annan konversation för att få de svar du vill.
* Går till personangrepp där du gör mig till narcissist när du ignoreras.
* Går igenom posthistorik för att hitta nya infallsvinklar.
* Sista av allt så ber du nu om ursäkt men i din ursäkt lägger du lik förbannat skulden på mig.

Så, har du nu fått svaren du ville ha ang att du uppvisar red flags eller ska du fortsätta med din mani att få de svar du vill? Tipset är att jag har 32års erfarenhet av narcissism och njuter av att få driva med dem.
Citera
2026-04-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmg75
Jag tror inte man kan använda begrepp som mytomani, de säger vad som passar deras syften. Jag tror inte de tänker i termer av sant och falskt. Det är inte heller vad som sägs utan vem som säger det. Är du en, i deras ögon, bra person så kommer du ha hög trovärdighet. Är du inte en bra person i deras ögon så kommer till och med objektivt tveklösa sanningar från din mun att ifrågasättas och korrigeras.
Visst är det så. De som känner mig och inte är beroende av just henne skrattar åt henne.
Vad jag inte fattar är hur hon själv verkar tro på lögnerna då hon utan att blinka ljuger för mig om saker jag har gjort. Då pratar vi om saker som inte ens hänt medan vinklingen där man gjort fel när man reagerat.
Bara som exempel: Du körde bil på Storgatan i dag medan sanningen är att man inte ens kört bil den dagen.
Citera
2026-04-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Oj, det vet jag inte. Autister kan ju vara rätt egofixerade, men det är ju på ett harmlöst sätt. Bipolaritet vet jag ytterst lite om.

Förstår inte riktigt ditt första stycke, är din dotter i klorna på en narcissist?
Tror att du skulle ha vinning av att se den här https://www.youtube.com/watch?v=4YOmG62tyl0 som jag länkade tidigare.
Tja. Hon är i klorna på sin mamma. Det är mamman som skapat henne vilket jag i dag slipper. Mitt problem är att de påbörjat nästa generation och att behöva veta att det barnet kommer växa upp i samma uppfostran smärtar. Inte riktigt vad man vill lämna efter sig när man blir jordgubbe.

Men autisterna i mitt liv förvånar mig.
Nu är båda i det stadie som kallades för Aspergers men när jag fick veta så hade jag svårt att köpa det då båda är allt annat än egofixerade.
Sedan kan sambons interna kommentarer ibland avslöja empatibristen men ingen av dem agerar på det.
Sambon har lärt sig den hårda vägen vad ironi och sarkasm är då hon lever med mig som är en mästare på det. Faktum är att hon till och med lärt sig att använda det mot mig😂.
Det jag ser i båda är två personer som är intelligenta nog att bearbeta sina diagnoser vilket gör att ingen som vet kan se
Citera
2026-04-10, 15:43
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Jag gillar hur du fortsätter tjafsa trots min ignorans sedan mitt första inlägg i tråden.
Jag nämde red flags och du har:
*Påpekat ett ord som autocorrect ändrade och som jag medvetet lät vara kvar.
* Bemött en text du inte ens läst och kallade det för svammel för att du gick igång direkt.
* Sedan låtsats att du läst och uppvisar sakfel.
* Vid ignorans har du uppvisat en mani att få svar.
* Lägger dig i en annan konversation för att få de svar du vill.
* Går till personangrepp där du gör mig till narcissist när du ignoreras.
* Går igenom posthistorik för att hitta nya infallsvinklar.
* Sista av allt så ber du nu om ursäkt men i din ursäkt lägger du lik förbannat skulden på mig.

Så, har du nu fått svaren du ville ha ang att du uppvisar red flags eller ska du fortsätta med din mani att få de svar du vill? Tipset är att jag har 32års erfarenhet av narcissism och njuter av att få driva med dem.

Bara tomma ord av dig igen. Nej nu ljuger du också. Det var du som började hacka på mig för ett inlägg som jag inte hade skrivit till dig.
Och missrepresenterar mig exakt som en karaktärsmördande narcissist brukar hålla på. Du verkar vara så duktig på att driva med dem som du tror är narcissister att du kan kopiera beteendet perfekt. Grattis, du har blivit en av dem kompis.
Citera
2026-04-10, 17:46
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Jodå, jag tror dom är är mycket väl medvetna om skillnaden mellan sant och falskt. Annars skulle dom väl knappast bli såna experter på halvsanningar och att vända på sin "motståndares" ord?

Och att dom undviker rena lögner är förmodligen för att dom vet att dom inte kan komma undan med att ljuga alltför uppenbart eller ofta.
Citera
2026-04-11, 11:47
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Lögnen är ett vapen, ett redskap i manipulationstekniken. Används högst medvetet och kontrollerat, till skillnad från mytomani som sker tvångsmässigt och impulsivt.
Citera
2026-04-11, 16:16
Medlem
Finurlig34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag vet att denna tråden inte gynnar mig någonstans och att jag hädanefter riskerar att bli kallad narcissist, men jag vill verkligen diskutera det här och förstå vad det är som händer och varför.

Det känns som att min borderline håller på att utvecklas till något mer narcissistiskt. Det är inte lika mycket "buhu det är synd om mig" som det var förr. Ser mig inte längre som ett offer som jag brukade göra, utan nu är det mer jag mot "dom" dvs mina medmänniskor.

Tankar som jag brukar ha:
Dom ska inte få se mig svag
Vem fan tror hon att hon är
Han ska va glad att jag ens pratar med honom
Hon ska vara tacksam att jag är hennes vän
Men Gud vad dålig h*n är, jag hade gjort det där så mycket bättre.
Jag önskar att jag var en drottning på 1800-talet och hade ett helt land att styra och att alla avgudar mig (en tanke/önskan som funnit med mig i mååånga år och är återkommande)
Fan vad snygg jag är (kan glo i spegeln länge och beundra mig själv) har varit så i över 10 år.

Gjorde ett test på internet: https://psychcentral.com/quizzes/narcissistic-personality-quiz/ (vet inte om man kan lita på det) men fick 35 poäng!!! Det står att narcissister får över 20 poäng. Och blev chockad, tycker att jag fick jätte höga poäng. Gjorde om det en gång till för att fuska mig till lite lägre poäng men fick 33.
Sen vill jag tillägga, att jag känner mig inte som samma person som jag var för 3 år sen, jag har förändrats väldigt mycket och utvecklats (till min fördel) och blivit mer erfaren och mer medveten.

Här pratar hon om skillnaderna, men jag är båda två...hur går det ihop?
https://www.youtube.com/watch?v=TxrSPlL5s7c

Denna länken handlar om en mans beteende - men det stämmer bra in på mig med.
https://hennesvag.se/relation/det-har-ar-vad-som-hander-nar-en-narcissist-lamnar-dig/

Är det möjligt att en diagnos kan utvecklas till något annat? Hur sätter man stopp för sådana "narcissistiska" tankar? Hur slutar man tycka att man är bättre än alla andra? Hur slutar man livnära sig på att göra andra människor upprörda när man njuter av det? Har kommit till insikt att jag projicerar mycket (vilket jag ej varit medveten om innan)

Nu är detta en gammal tråd men får man 33 av 40 på det testet är man garanterat narcissist. Det ena utesluter inte det andra, ts har förmodligen både och eips och narcissism.
Jag har eips och fick "mindre än 12 poäng". Tror jag fick max 3 poäng faktiskt. Man får inte veta mer än att det var mindre än 12.
Citera
2026-04-12, 00:43
Medlem
Hej, läste ditt inlägg från 2019 och känner igen mig! Har nyligen "fått veta" att jag har borderline. och har extremt narcissiska tankar emellanåt. Är nyfiken på om du har gått terapi? Hur gammal är du? Jag är 42..Terapi lockar INTE!
Jag har varit skitdålig på att på till psykiatrin genom åren men nu ställer soc de kraven...
Hoppas att du svarar!
/Annika
Citera
2026-04-12, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleckWu
Hej, läste ditt inlägg från 2019 och känner igen mig! Har nyligen "fått veta" att jag har borderline. och har extremt narcissiska tankar emellanåt. Är nyfiken på om du har gått terapi? Hur gammal är du? Jag är 42..Terapi lockar INTE!
Jag har varit skitdålig på att på till psykiatrin genom åren men nu ställer soc de kraven...
Hoppas att du svarar!
/Annika
Hur gick det till att du fick veta? Vilka krav har ställts på dig?
Citera
2026-04-13, 01:07
Medlem
Jag hade det redan på papper 2013 efter massa test, men har förträngt eller nåt. Har varit 'konstig' sedan barnsben haha
13 år senare (det är bara en månad sedan) är jag tillbaka till psykiatrin, har under åren sökt febrilt efter vad som är fel på mig, men borderline har liksom gått förbi. Sen blev det så jäkla tydligt. Har även fobisk personlighetsstörning.
Kravet jag har än så länge är att lämna rena prover. Jag tycker att de berövar mig på en jäkla massa som de inte ens förstår.
Vad kan det vara för krav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in