Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-04-05, 20:14
Medlem
bombaccis avatar
Tror tyvärr det där är en ganska värdelös utbildning. Det är bra att kunna språl men den där utbildningen ger inget direkt. Som en statsvetenskaplig utbildning med inriktning mot Ryssland. Säkert många som drömmer om att bli Carl Hamilton, men jobben lär man kunna räkna på ena handen.

Hade undvikit en sådan utbildning.
Citera
2022-04-05, 20:22
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tror tyvärr det där är en ganska värdelös utbildning. Det är bra att kunna språl men den där utbildningen ger inget direkt. Som en statsvetenskaplig utbildning med inriktning mot Ryssland. Säkert många som drömmer om att bli Carl Hamilton, men jobben lär man kunna räkna på ena handen.

Jag är nog lite mer försiktigt positiv till utbildningen. För den målmedvetna med höga ambitioner tror jag utbildningen kan vara en riktig trampolin.

Men det förutsätter att man går in med höga ambitioner och inte bara ser utbildningen som en möjlighet att ytterligare förskjuta tiden innan det är dags att börja jobba på riktigt.
Citera
2022-04-05, 20:25
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Jag är nog lite mer försiktigt positiv till utbildningen. För den målmedvetna med höga ambitioner tror jag utbildningen kan vara en riktig trampolin.

Men det förutsätter att man går in med höga ambitioner och inte bara ser utbildningen som en möjlighet att ytterligare förskjuta tiden innan det är dags att börja jobba på riktigt.

Ja de flesta drömmer väl om FN, EU eller något annat spännande men är ju bara att kolla på valfritt statsvetenskaplig utredning för att se att ni hamnar på typ donken.

Synd när man lurar studenter att ta lån för det där. Plugga språk är däremot bra, men bättre plugga språk och sedan gå en tolkutbildning i så fall så borde du kunna få ett deltidsjobb åtminstone.
Citera
2022-04-06, 19:32
Medlem
BlackPetes avatar
Någon här måste väl ändå ha en god insyn i programmet och kunna dela information med oss!

Hur har det gått hittills för de som examinerats från programmet?

Någon på UD som läst programmet?
Citera
2022-04-09, 11:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Citat:
Ja de flesta drömmer väl om FN, EU eller något annat spännande men är ju bara att kolla på valfritt statsvetenskaplig utredning för att se att ni hamnar på typ donken.

Synd när man lurar studenter att ta lån för det där. Plugga språk är däremot bra, men bättre plugga språk och sedan gå en tolkutbildning i så fall så borde du kunna få ett deltidsjobb åtminstone.

Ja, problemet med en sådan utbildning är att den typen av jobb som utbildningen förbereder en för (diplomat, ambassadör, EU-ombudsman, osv.) inte direkt är det lättaste jobben att få. Samtidigt är det lättare att få den typen av jobb med t.ex. en juristutbildning än med den föreslagna utbildningen, då en jurist har kunskaper som värderas högt vid en sådan tjänstetillsättning (även om konkurrensen är skyhög även i det fallet). Risken är stor att få ett jobb som inte alls är relaterat till utbildningen.
Citera
2022-04-13, 22:03
Medlem
vulcanusvagen32s avatar
Jag kan tänka mig att denna utbildning kan komma att bli extra intressant givet den omvälvning Ryssland genomgår just nu. Oavsett hur kriget i Ukraina går, så är det tveksamt om Ryssland kommer att betraktas "normal" igen.
Citera
2023-02-14, 09:47
Medlem
Eller ointressant? Att Ryssland bryter sina förbindelser med väst lär väl om möjligt göra det ännu svårare att få jobb efter denna utbildning. Eller hur tänker du? Det skulle vara intressant att höra från någon som läser/har läst programmet..
Citera
2025-12-12, 13:46
Medlem
Jag har läst programmet. Som några varit inne på tidigare - om man går in med höga ambitioner och bygger nätverk/positionerar sig i rätt miljö så är det en bra utbildning.

Vissa kurser i början av utbildningen kan upplevas repetitiva för den som kommer från statsvetenskaplig bakgrund, då programmet kräver att alla har åtminstone en bas i metod och IR.

Jag upplevde de flesta lärarna som mycket duktiga och pedagogiska.
Citera
2025-12-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delanyemoss
Jag har läst programmet. Som några varit inne på tidigare - om man går in med höga ambitioner och bygger nätverk/positionerar sig i rätt miljö så är det en bra utbildning.

Det krävs lite rätt personlighet alltså? Företagsamhet/hustle?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in