2019-04-20, 11:47
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/april/20/20-april-1129-hets-mot-folkgrupp-norrkoping/

Citat:
20 april 11:29, Hets mot folkgrupp, Norrköping

Nazistsymboler i Norrköping och Linköping.

10.59 Polisen fick samtal om att det hade hissats en flagga med hakkors i en flaggstång vid trafikplats Klockaretorpet.

11.12 Polis har varit på platsen och tagit flaggan i beslag. Patrullen upprättar en anmälan om hets mot folkgrupp.

Även banderroller med hakkors har tagits ned och beslagtagits av polis under morgonen. Det var vid Ingelsta i Norrköping och vid Ljungsbro i Linköping. Båda hade placerats på broar över vägar. Även där upprättar polisen anmälningar om hets mot folkgrupp. Det finns i nuläget ingen misstänkt för brotten.

Vet någon mer om detta?

Kommer det ge en mer balanserad invandringspolitik? Eller leder det snarare till att debatten fokuseras kring högerextremism och att lågbegåvade nazister orsakar att mer skattemedel ges till vänsterextremas "arbete mot att bekämpa invandringsfientlighet"?
Citera
2019-04-20, 12:52
Medlem
Orgelnistens avatar
Även i Kävlinge!

www.skd.se/2019/04/20/hakkorsflaggor-hissade-utanfor-ica/
Citera
2019-04-20, 14:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det hela handlar om att plocka lågt hängande frukt, ba; wow vi har avbrutit åtminstone ett brott idag.

För övrigt anser jag att det torde vara ägaren/ägarna/förvaltarna av flaggstängernas uppgift och ansvar att plocka ned flaggorna.
Citera
2019-04-20, 14:30
Medlem
Hitlers födelsedag idag. 130 år.

Det är väl förmodligen någon som vill fira.
Senast redigerad av T|N|X 2019-04-20 kl. 15:27.
Citera
2019-04-20, 14:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Kommer det ge en mer balanserad invandringspolitik?

Nej, jag tror inte att tonåringar som ger sig ut på nätterna och hissar sina favoritflaggor i offentliga flaggstänger kommer att göra vare sig till- eller från på den förda invandringspolitiken.

Sådant gjorde jag och mina kompisar också på 80-90-talet and look what happened..
Citera
2019-04-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Hitlers födelsedag idag. 130 år.

Det är väl förmodligen någon som vill fira.

Okej, då ser jag tre alternativ.

1, Antingen är det vänsterextremister som gör så för att jävlas. De vet vilka som får skyllen om man säger så

2, Eller så är det ett "pojkstreck" av några skitungar som inte förstår bättre.

3, Eller så är det högerextremister. Om det är dessa så borde de lägga upp denna "bedrift" på deras hemsida. Om det inte är så borde de gå ut med en dementi.

Redigerar - Läste nu lite noggrannare att det hänt på fler ställen, så alternativ 2 kan plockas bort !
Senast redigerad av Revolutions 2019-04-20 kl. 16:18.
Citera
2019-04-20, 19:39
Medlem
Orgelnistens avatar
Tydligen är förövarna icke bevandrade i vexillologi, ity de hissade Kriegsmarines flagga! Örlogsflagga mitt på torra land?
Kretiner!

Bilder:
www.expressen.se/kvallsposten/flaggor-med-hakkors-hissades-utanfor-ica/
Citera
2019-04-20, 22:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Tydligen är förövarna icke bevandrade i vexillologi, ity de hissade Kriegsmarines flagga! Örlogsflagga mitt på torra land?
Kretiner!

Bilder:
www.expressen.se/kvallsposten/flaggor-med-hakkors-hissades-utanfor-ica/

Lite OT men Kriegsmarine ansågs vara det minst nazistiska av vapenslagen i Wehrmacht. Åtminstone var det deras självbild, vilket också är naturligt för det funkar inte så bra att marschera och hålla propagandatal i en u-båt eller på en väderstation på Svalbard, långt från Gestapo och SS. I Kriegsmarine ansåg man sig ofta ha lite vidare vyer, ha sett mer av världen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-04-20 kl. 22:37.
Citera
2019-04-22, 17:39
Medlem
somenknivs avatar
Drönare med Hakkors-fana flögs över Nyköping.

Är det någon som vet något mer? Bilder? Filmer? Då detta skedde i vad jag har förstått det de centrala delarna av staden så borde rimligtvis många hunnit på upp telefonerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...k1d5pYL2tjhsRg

https://sn.se/nyheter/nykoping/flog-...sm4852278.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in