Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-07-09, 12:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det stämmer inte. Det finns dokumenterat. Det är en modern myt att de är borta. Man skulle lätt kunna bygga Saturn V idag men jag tror man skulle välja en annan mera kostnadseffektiv lösning och man vill tillbaka till månen i nutid.

Nej, ritningarna finns kvar men inte personerna som byggde dem och heller inte maskinerna som byggde dem. Många av ritningarna modifierades under progressionen med hjälp av handskrivna detaljer på ritningarna och tilläggsblad som försvunnit. Så nej, det är inte enkelt att bygga en Saturn V idag. SpaceX gjorde det mesta från scratch.

Ett mer relevant problem är hur de trickfilmade alla filmer från månlandningarna utan datorer. Ex. hur fick de till mångravitationen utan några synliga artifakter av alla kopieringar av all film som hade krävts. Titta på sci-fi filmer från 60-talet så ni ser hur det brukar se ut. Kubricks "2001" brukar vara benchmark och i den så är det uppenbar jordgravitation.
Citera
2021-08-04, 13:05
Medlem
Folk är igång nu igen på facebook och svamlar om att månlandningen är bluff. Har tappat räkningen på vilken omgång det är nu, då det kommer med jämna mellanrum. Men nu har de även blandat in att jorden är platt, att rymden inte existerar, att det är omöjligt att styra en raket i rymden, att dagens telefoner har dålig täckning, så hur var det möjligt för presidenten med en kabelansluten telefon att ringa till månen osv?

Man blir fan helt jävla mörkrädd. Sen postar de klipp som är tagna ur sina sammanhang, på engelska och de verkar vara precis lika värdelösa på engelska, som de är på hur teknik fungerar.

Man blir som sagt helt jävla mörkrädd. Hur kan vuxna, svenska människor, vara sååå tröga i skallen? 😮😮😮

Detta är alltså idioter som skulle kunna vara en politiker, pilot, hjärnkirurg, polis osv…😓😓

Man blir fan inte förvånad över att hela jävla landet håller på att gå käpprätt åt helvete…

Dummare människor har jag nog aldrig skådat!!

De skulle fan ha stryk och sedan bli inlåsta på psyket på livstid!

HUR FAAAAN KAN MAN VARA SÅ JÄVLA TRÖG I DAGENS SVENSKA, MODERNA SAMHÄLLE?? 🤬🤬🤬🤬
Citera
2021-08-04, 14:08
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
HUR FAAAAN KAN MAN VARA SÅ JÄVLA TRÖG I DAGENS SVENSKA, MODERNA SAMHÄLLE?? 🤬🤬🤬🤬

Jag ska inte direkt lägga mig i diskussionen - det finns ingen större anledning, konspirationsidioter kan du aldrig tala till rätta, plattjordare skulle inte ens köpa sanningen om du gav dom en resa på Crew Dragon runt jorden.

Men hur man kan vara så trög i sverige .. nu har du missförstått svensk politik. Tröghet premieras, så lita på att det blir mer, mycket mer, av det i framtiden.
Citera
2021-08-04, 14:38
Medlem
Jag bryr mig inte men det är bara att ställa ett antal frågor och kolla vilket som är det rimliga svaret.

1. Varför vägrade Armstrong och Aldrin svära på Bibeln att dom varit på månen?
a) dom var aldrig där
b) dom hade någon annan diffus anledning

2. Varför blev det ett väldigt infekterat bråk mellan astronauterna och Chris Kraft om hur återinträdet gick till?
a) dom var aldrig där

3. Varför säger Don Petitt att dom inte har tekniken att landa på månen längre?
a) dom var aldrig där
b) han hade någon annan diffus anledning

4. Varför åkte man 9 ggr fram och tillbaka till månen mitt under ett solstormsmaximum som kunde dödat alla i kapseln omedelbart?
a) dom var aldrig där

5. Varför skrotade man den mest framgångsrika teknik som någonsin funnits på jorden?
a) dom var aldrig där

Jag kan fortsätta med flera hundra liknande frågor till men jag tror min poäng gick fram.
Citera
2021-08-04, 14:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
men jag tror min poäng gick fram.

Tyvärr, nej.

Occam's Razor säger att en konspiration som skulle kräva många tusen personer och den skulle hållts hemlig i 50 år är helt enkelt inte troligt. Det är troligare att vi gjorde det som sades.

Sedan, specifikt om Solar Maximum, den 4:e Augusti -72 - på dagen 49 år sedan - var det en flare som kunde skadat eller tom. dödat astronauterna, men det var mitt mellan Apollo 16 och Apollo 17.

Lite flax där gör ändå inte månlandningen otrolig; bara skapligt lyckosam. Dessa 3 dagar mellan jorden och månen var en känslig tid och med bara lite aluminium mellan dom och rymden var det inte mycket till försvar. En meter vatten hade varit bättre.
Citera
2021-08-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag ska inte direkt lägga mig i diskussionen - det finns ingen större anledning, konspirationsidioter kan du aldrig tala till rätta, plattjordare skulle inte ens köpa sanningen om du gav dom en resa på Crew Dragon runt jorden.

Men hur man kan vara så trög i sverige .. nu har du missförstått svensk politik. Tröghet premieras, så lita på att det blir mer, mycket mer, av det i framtiden.
Ja, det är väl tyvärr så illa. Man är bokstavligt talat omgiven av idioter.
Citera
2021-08-04, 15:05
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte men det är bara att ställa ett antal frågor och kolla vilket som är det rimliga svaret.

a) dom var aldrig där

2. Varför blev det ett väldigt infekterat bråk mellan astronauterna och Chris Kraft om hur återinträdet gick till?
a) dom var aldrig där

a) dom var aldrig där

4. Varför åkte man 9 ggr fram och tillbaka till månen mitt under ett solstormsmaximum som kunde dödat alla i kapseln omedelbart?
a) dom var aldrig där

5. Varför skrotade man den mest framgångsrika teknik som någonsin funnits på jorden?
a) dom var aldrig där

Jag kan fortsätta med flera hundra liknande frågor till men jag tror min poäng gick fram.

Inte ett dugg. Du griper efter halmstrån.
Citera
2021-08-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tyvärr, nej.

Occam's Razor säger att en konspiration som skulle kräva många tusen personer och den skulle hållts hemlig i 50 år är helt enkelt inte troligt. Det är troligare att vi gjorde det som sades.

Sedan, specifikt om Solar Maximum, den 4:e Augusti -72 - på dagen 49 år sedan - var det en flare som kunde skadat eller tom. dödat astronauterna, men det var mitt mellan Apollo 16 och Apollo 17.

Lite flax där gör ändå inte månlandningen otrolig; bara skapligt lyckosam. Dessa 3 dagar mellan jorden och månen var en känslig tid och med bara lite aluminium mellan dom och rymden var det inte mycket till försvar. En meter vatten hade varit bättre.
Som sagt, jag kan fortsätta med hundratals liknande frågor så rakkniven är klockren vad mig anbelangar.
Citera
2021-08-04, 19:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
a) dom var aldrig där
så resonerar svagsinta idioter, själv skulle jag liksom väldigt många andra aldrig svära på bibeln för vi tror inte på gud, sen kan du ju fråga dig vad en muslim eller jude skulle säga när du kräver att dom ska svära på bibeln.

Citat:
a) dom var aldrig där
svagsinta idioter som inte förstår att teknik är färskvara resonerar så, man kan inte bara plocka fram en raket som stått i förråd i 50år och flyga iväg med, det är inte bara att bygga en ny raket som är baserad på 50år gammal teknik, det krävs personal med lång gedigen utbildning för att arbeta med sånt här och att utbilda personal på 50år gammal teknik är väldigt svårt för det inte inte många som har hög kompetens på så gammal teknik.
Ett annat problem är...var får man tag på material och reservdelar till 50 år gammal teknik? väldigt mycket skulle behöva specialtillverkas för samhället har helt enkelt gått vidare till mer modern teknik.

Citat:
a) dom var aldrig där
det råder inte storm 100% av tiden om du trodde det, aktiviteten varierar det kan vi se här på jordklotet dessutom tog man medvetet stora risker under "space race".

Citat:
a) dom var aldrig där
svagsinta idioter som inte förstår att man spenderar inte en massa resurser på teknik man inte planerar att använda så självklart skrotar man raketer och annan utrustning, att teknoligin i sig skulle skrotats måste man vara en synnerligen svagsint idiot för att tro, trots att mer än 50 år passerat sen första månlandningen så är samhället än idag genomsyrat av teknik som togs fram under "space race".
Citera
2021-08-07, 16:10
Medlem
Det måste finnas många timmars film och bilder ifrån dom andra Apollo som lyckades, Förnekarna använder ju alltid, bilder och film ifrån Apollo 11 som bevis på att det är fake tex, flaggan, skuggor, stjärnor som inte syns mm...
Citera
2021-08-07, 16:44
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Det måste finnas många timmars film och bilder ifrån dom andra Apollo som lyckades, Förnekarna använder ju alltid, bilder och film ifrån Apollo 11 som bevis på att det är fake tex, flaggan, skuggor, stjärnor som inte syns mm...

Det finns timma efter timma med material, och då det mesta var från 1969-1972 så var inte heller Photoshop en 'sak'. Alla konspirationsteorier kring dessa filmer har lätt kunnat förklaras, allt från flaggor som rör sig, stjärnor som inte syns som du skriver och så vidare. Sen finns det ju timvis med ljudinspelningar - flera av dom t.ex från Ryssland som knappast hade valt att hålla tyst om alla märkligt nog kommit från Hollywood och inte månen ...

Men är man bara aningen mentalt agil, så inser man att en konspiration med så många inblandade efter 50 år inte haft en chans att vara fortsatt hemlig och bara känd av 'di konspirerande'.

Occam's Razor nämns från tid till annan och det är en bra grej.
Citera
2021-08-07, 21:03
Medlem
Det israeliska bolaget må ha misslyckats, men Kina har däremot landat på månen tre gånger sedan 2013. Obemannade farkoster förstås, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in