Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Så 1969 lyckas man göra så pass bra specialeffekter att man inte bara lyckas lura dåtidens tv-tittare med sina suddiga tv-apparater, utan man lyckas lura i princip alla experter 50 år senare med!?!

Tyvärr var det så men du kommer inte tro det.
Citera
2022-07-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Så 1969 lyckas man göra så pass bra specialeffekter att man inte bara lyckas lura dåtidens tv-tittare med sina suddiga tv-apparater, utan man lyckas lura i princip alla experter 50 år senare med!?!
Ja för mig är det helt obegripligt att folk går på det fortfarande.
Specialeffekterna är ju (faktiskt) helt värdelösa.

Det är för mig en fullkomlig gåta hur inte ALLA kan se att t ex dockningen som finns på Youtube är totalfejk.
Helt obegripligt.
https://m.youtube.com/watch?v=TB4TenTk-Bc
Citera
2022-07-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ja för mig är det helt obegripligt att folk går på det fortfarande.
Specialeffekterna är ju (faktiskt) helt värdelösa.

Tänkte jag skulle stanna ute från den här tomtediskussionen, men jag känner att jag vill inflika: Alla dessa tusentals människor som var med vid launch, kontrollcentraler, flygkontrollerna, flygplanen, båtarna och som jobbade vid landningen, alla som arbetade med alla ingående moduler, från t.ex landaren och dess bränsle, etc.

Hur fick man alla dom att hålla en hemlighet i 50 år? Och hur fick man t.ex sovjet att inte säga nåt? Det borde legat i deras intresse - dom ledde fram hit. Alla bilderna, är dom ritade? Datorgenererade fanns ju egentligen inte då.

Det är som enklare att säga "ok, dom landade" än att försöka förklara *allt* som måste gälla och fungera ifall dom inte gjorde. Jag vet inte varför man vill förneka det, det kan inte vara religion. Eller är förnekelse sin egen religion idag?
Citera
2022-07-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Tänkte jag skulle stanna ute från den här tomtediskussionen, men jag känner att jag vill inflika: Alla dessa tusentals människor som var med vid launch, kontrollcentraler, flygkontrollerna, flygplanen, båtarna och som jobbade vid landningen, alla som arbetade med alla ingående moduler, från t.ex landaren och dess bränsle, etc.

Hur fick man alla dom att hålla en hemlighet i 50 år? Och hur fick man t.ex sovjet att inte säga nåt? Det borde legat i deras intresse - dom ledde fram hit. Alla bilderna, är dom ritade? Datorgenererade fanns ju egentligen inte då.

Det är som enklare att säga "ok, dom landade" än att försöka förklara *allt* som måste gälla och fungera ifall dom inte gjorde. Jag vet inte varför man vill förneka det, det kan inte vara religion. Eller är förnekelse sin egen religion idag?
Dom flesta som jobbade med det trodde givetvis att det var på riktigt.
Citera
2022-07-19, 22:13
Medlem
Citat:
Dom flesta som jobbade med det trodde givetvis att det var på riktigt.
Roa mig: Förklara HUR mycket som var på riktigt - lyfte dom från jorden? Åkte dom till månbanan? Separerade dom månlandaren från returnfarkosten? Var, i din värld, tar lögnerna vid?

För en hel värld följde radiosändningarna, och en hel värld följde radarbilderna - eftersom jorden roterade under resan måste man ha flera punkter på jorden inte bara för kommunikation utan även för att kontrollera banan.

Så, enligt din teori, var slutar sanningen och var tar lögnerna vid?
Citera
2022-07-19, 22:14
Medlem
Citat:

Lägg sen till alla oberoende experter inom en mängd olika områden som kan granska det som syns på alla foton och filmer som finns och som drar slutsatsen att det är äkta. Det är för att de verkligen förstår hur fysiken fungerar både här på jorden, ute i rymden och på andra himlakroppar.
Citera
2022-07-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Det är för att de verkligen förstår hur fysiken fungerar både här på jorden, ute i rymden och på andra himlakroppar.
Det är en onödig värdering. Jag förstår inte allt det. Men jag förstår att hundratusentals människor var inblandade, tusentals i de kritiska skeendena inklusive det som togs tillbaka: stenarna, dammet, rubbet.

Man måste inte vara fysiker för att förstå att det vore helt omöjligt att fejka detta, och bara ett mirakel att faktiskt genomföra det med dåtidens teknik. Men det man hade då var hjältar - i alla nivåer, folk som inte hade dagens attentionspan om maximalt 10 sekunder utan man jobbade tills det man skulle göra var klart.

Min *morsa* förstår att det var på riktigt, och alltså inte bara för att hon satt framför teven den där sommaren 1969. Eller 1971, eller 1972.
Citera
2022-07-19, 22:45
Medlem
Citat:
Det är en onödig värdering. Jag förstår inte allt det. Men jag förstår att hundratusentals människor var inblandade, tusentals i de kritiska skeendena inklusive det som togs tillbaka: stenarna, dammet, rubbet.

Man måste inte vara fysiker för att förstå att det vore helt omöjligt att fejka detta, och bara ett mirakel att faktiskt genomföra det med dåtidens teknik. Men det man hade då var hjältar - i alla nivåer, folk som inte hade dagens attentionspan om maximalt 10 sekunder utan man jobbade tills det man skulle göra var klart.

Min *morsa* förstår att det var på riktigt, och alltså inte bara för att hon satt framför teven den där sommaren 1969. Eller 1971, eller 1972.

Nä, det är klart att de flesta logiskt tänkande individer kan dra den slutsatsen av en mängd olika anledningar. Och jag skulle kanske inte nämnt specifikt fysik för det finns ju experter på en mängd andra områden, exempelvis tekniska sådana, som också granskat filmerna utan att finna något konstigt med dom. Poängen var att experter, som förstår sig på en mängd detaljer som de flesta av oss forumskribenter inte greppar, inte tycker att något är skumt beträffande månlandningarna.
Citera
2022-07-19, 22:52
Medlem
Citat:
Roa mig: Förklara HUR mycket som var på riktigt - lyfte dom från jorden? Åkte dom till månbanan? Separerade dom månlandaren från returnfarkosten? Var, i din värld, tar lögnerna vid?

För en hel värld följde radiosändningarna, och en hel värld följde radarbilderna - eftersom jorden roterade under resan måste man ha flera punkter på jorden inte bara för kommunikation utan även för att kontrollera banan.

Så, enligt din teori, var slutar sanningen och var tar lögnerna vid?
Dom lade sig antagligen i LEO.
Radiosändningarna sändes troligen från obemannade farkoster.
Citera
2022-07-19, 22:59
Medlem
Citat:
Dom lade sig antagligen i LEO.
Radiosändningarna sändes troligen från obemannade farkoster.

Som sköts upp .. när? Lita på att varenda uppskjutning vid den tiden noterades av vardera sidan med kapacitet att göra det. Vore det inte enklare att bara låta dom åka och likt Collins snurra runt månen?
Citera
2022-07-19, 23:03
Medlem
Citat:
Som sköts upp .. när? Lita på att varenda uppskjutning vid den tiden noterades av vardera sidan med kapacitet att göra det. Vore det inte enklare att bara låta dom åka och likt Collins snurra runt månen?
Givetvis hade dom kunnat skjuta upp satelliter utan att ryssarna kunnat notera det, men det behövdes nog inte ens hållas hemligt.
Ryssarna spelade ganska säkert med i bluffen.
Citera
2022-07-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ryssarna spelade ganska säkert med i bluffen.

Intresserad av hur du tänker att det låg i deras intresse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in