Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Nu så ska jag inte ta mig vatten över huvudet, men stämmer det inte att lamarckismen fått ett revival precis? Om jag inte minns fel så har forskning utförts på de som satt i koncentrationsläger och deras avkomma, och man har noterat en oförklarlig ökning av depressioner och självmord bland deras avkomma, och att detta inte skulle bero på, som man ursprunligen trott, att historier förts vidare - utan att vissa "gener" har "tänts" eller "släckts". Detsamma skulle då kunna gälla med giraffen, att viljan och försöken till att komma högre upp "tänder" vissa gener som ligger latenta i kroppen, eftersom den genmix som vi har är gigantisk, borde människor påverkas mer av lamarckism än andra djur.
Nåja, det är en teori i sin födelse, som jag bara hört återberättad, men du kanske känner till någonting om det?
Jo till viss del har vi dessa effekter. Dock verkar de vara begränsade till vissa speciella fall och gäller definitivt inte för ex. muskelförändring hos människor - kroppsbyggare får inte muskulösa barn för att de har tränat mycket.
En effekt nämns för människor:
Work by Marcus Pembrey indicates that both Angelman syndrome and Prader-Willi syndrome appear to be produced by the same genetic mutation, chromosome 15q partial deletion, and that the particular syndrome that a child has seems to depend on whether the mutation was inherited from the child's mother or father. This suggests that inherited aspects of development may depend on more than just the "conventional" genome.
Alltså beror syndromet inte bara på generna utan på varifrån genen kom.
Däremot tycker jag resultaten om överlevarnas avkomma låter lite skumt. Måste vara svårt att helt räkna bort alla miljöaspekter och sen kan man ju möjligtvis fråga sig om de judar/zigenare/whatever som befann sig i koncentrationsläger var, i någon statistik mening, mindre handlingskraftiga än de som lyckades fly. Kanske kan detta förklara en del av effekten. Detta var bara spekulationer från min sida och det skulle vara intressant att se forskningen. Länkar?
http://en.wikipedia.org/wiki/Epigenetic_inheritance
http://en.wikipedia.org/wiki/Maternal_effect