2019-04-03, 18:49
Medlem
U--Albumin (remsa) 1 arb enh *

U--Hemoglobin (remsa) 1 arb enh *

U--Acetoacetat (remsa) 1 arb enh *

U--Nitrit (remsa) 0 arb enh

U--Glukos (remsa) 0 arb enh

U--Leukocyter (remsa) 0 arb enh

Det står att referensintervall är 0 på samtliga, vad är då högsta 2?, 3?, 4 arb enh?

Har haft 2 arb enh på Albumin en gång innan.

Hittar inte någon information alls på deras sida.

Någon som har koll?

---------------------------

Har sedan tidigare haft trängningsbesvär som kommer och går.
Har gjort ett antal tester, Blodprov, Urinprov, PSA-prov dock har jag inte gjort någon cystokopi eller röntgen. Har gjort ultraljud som visade att ingen urin finns kvar.

Det konstiga är att jag kan gå länge utan besvär. Besvären med att jag måste kissa ofta(trängningar) uppkommer när jag tänker på att jag måste kissa eller att jag har några problem med det.

Vet låter väl lite sjukt, därför har jag börjat misstänka att detta är psykiskt?
När jag gör saker så jag är fokuserad och dylikt så har jag inga trängningar alls, men så fort jag kommer på en tanke att jag kanske "borde" kissa så tar de hus i helvete.

Vad tror ni detta är, är man lite knäpp?
Ska man börja aktivera sig mer för att slippa tänka så mycket?

Vet att de kanske blir mycket nu och att de är rörigt men jag uppskattar ni som tog er tid att läsa.
Senast redigerad av Atom1c 2019-04-03 kl. 18:52.
Citera
2019-04-03, 19:42
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atom1c

Det står att referensintervall är 0 på samtliga, vad är då högsta 2?, 3?, 4 arb enh?

Någon som har koll?

Har gjort ett antal tester, Blodprov, Urinprov, PSA-prov dock har jag inte gjort någon cystokopi eller röntgen. Har gjort ultraljud som visade att ingen urin finns kvar.

Det konstiga är att jag kan gå länge utan besvär. Besvären med att jag måste kissa ofta(trängningar) uppkommer när jag tänker på att jag måste kissa eller att jag har några problem med det.

Vet låter väl lite sjukt, därför har jag börjat misstänka att detta är psykiskt?
När jag gör saker så jag är fokuserad och dylikt så har jag inga trängningar alls, men så fort jag kommer på en tanke att jag kanske "borde" kissa så tar de hus i helvete.

Vet att de kanske blir mycket nu och att de är rörigt men jag uppskattar ni som tog er tid att läsa.

Jag kan nog hjälpa dig men inte precis nu. Det är läggdags. Men du behöver blåsträna och kanske även träna bäckenbotten. Tror att det är psykiskt. Googla så kan vi höras en annan dag om du vill.
Citera
2019-04-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag kan nog hjälpa dig men inte precis nu. Det är läggdags. Men du behöver blåsträna och kanske även träna bäckenbotten. Tror att det är psykiskt. Googla så kan vi höras en annan dag om du vill.

Nämnde det inte men det känns som jag är väldigt spänd i nedre delen av magen(nära urinblåsan).
Den spända känslan blir värre ju mer jag tänker på det.

Vetifan asså, detta problemet är väldigt skumt.

Hjärnspöken eller nåt haha.
Citera
2019-04-04, 19:48
Medlem
Kanske är smart att göra en cystokopi dock drar jag mig lite för det. Slang ner i penis ah fan.

Hur vanligt är blåscancer för en som är i 20-25 år?
Citera
2019-04-05, 10:19
Medlem
Citat:
Kanske är smart att göra en cystokopi dock drar jag mig lite för det. Slang ner i penis ah fan.

Hur vanligt är blåscancer för en som är i 20-25 år?

En sak jag undrat är om du är överviktig? Har du känd diabetes i släkten? Är du extra törstig på senare tid? Kissar du mycket? Dimsyn?
Citera
2019-04-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
En sak jag undrat är om du är överviktig? Har du känd diabetes i släkten? Är du extra törstig på senare tid? Kissar du mycket? Dimsyn?

Nu har jag två trådar hehe lite dumt kanske.

190 cm 89kg.

Kissar lite på senaste i och med trängningarna.
Ingen i min familj har diabetes, har gjort blodprov och diabetes är uteslutet. Har inte dimsyn.
Citera
2020-10-25, 22:18
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:

Någon som har koll?

Jag skulle misstänka njurarna. Är du diabetiker? Du har spår av blod i urinen. Kan bero på inflammation. U-albumin mäter albuminproteiner i urinen. Be de kolla cystatin-c samt kreatinin. Eller har du redan fått diagnos? Krya på dig!
Citera
2020-10-26, 08:47
Medlem
MissDecibellas avatar
Låter lite som mig..

Så fort jag ”tänker” på det så blir jag väldigt kissnödig och måste gå direkt.
Men när jag jobbar har jag inte tid att tänka på det, och det kan gå ett helt arbetspass (4-5h) utan att jag går på toa.

Dock opererades jag i magen nyligen och nu är det värre.
Nu gör det ont när jag blir kissnödig. Alltså riktigt ont om jag håller mig.
Så nu har jag inget val, blir jag kissnödig så måste jag kissa.
Och nu kan jag känna detta även på arbetstid och måste då gå.

Nöden har ingen lag.
Citera
2020-10-26, 15:49
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Jag skulle misstänka njurarna. Är du diabetiker? Du har spår av blod i urinen. Kan bero på inflammation. U-albumin mäter albuminproteiner i urinen. Be de kolla cystatin-c samt kreatinin. Eller har du redan fått diagnos? Krya på dig!

Nid njurpåverkan kollas Testremsa, Albumin/Kreatintin kvot morgon, F-Hemoglobin(guaiac), Leukocyter kval, U-Glukos(remsa) U-Albumin(remsa) U-Nitrit(remsa). För tidigt att uttala sig om njurpåverkan då mer prover behöver tas, men har man proteiner i urinen bör det alltid noggrant följas upp.

Väldigt sällan de tar cystatin-c i Sverige, kreatintin är det enklaste och det billigaste sättet att uppskatta njurfunktionen på. Dock så är cystatin-c en mycket bättre markör då den inte påverkas lika mycket utav kön, muskelmassa och livsstil som kreatintin gör.
Citera
2020-10-27, 01:09
Medlem
Sti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här