2019-03-30, 02:21
Medlem
Lydans avatar
Skriv för dig själv, inte för någon annan. Det är ett bra sätt att både övertyga och utmana.
Citera
2019-03-30, 03:45
Medlem
Drinkycrows avatar
Är ju enklare att hålla sig till sanningen och så slipper man skämmas över att man sitter och ljuger på nätet. Är ju anonymt ändå så varför inte vara öppen?
Citera
2019-03-30, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Är ju enklare att hålla sig till sanningen och så slipper man skämmas över att man sitter och ljuger på nätet. Är ju anonymt ändå så varför inte vara öppen?

Ganska anonymt är det. Ja iallafall om man sitter med vpn+tor samtidigt, och med en e-post som inte är registrerad på en annan sida.
Citera
2019-03-30, 04:06
Medlem
Man lär sig några tekniker med tiden om hur man lyckas övertala den andre med tiden, både med bättre argument och att man blir bättre på den psykiska delen för att komma över ”trotsandet”.

En av de viktigaste sakerna är klassikern ”man måste få den andre att tro att dem kom på det själv”.

Men såklart, det förutsätter att personen vinner på att byta åsikt. Oavsett hur mycket du förklarar för Annie Lööf att 40 miljoner är för mycket så kommer hon inte vilja ändra åsikt, vad ska hon då jobba med?

Det krävs i så fall ett sätt att få Annies tankegångar att självmant komma på en idé som gör att hon kan stoppa fickorna ännu fullare med skattemedel och att de insamlade PK-poängen behålls om hon på nåt sätt kan norpa en del av deras utvandringsbidrag. Kanske en tax-free-shop med guldklockor och Annie Lööf-pins som delfinansieras av staten.

Blev det politiskt nu igen? Jag skyller på att hon är 04:06.
Citera
2019-03-30, 07:40
Medlem
eekens avatar
Älskar flashback, tycker det är det bästa stället som finns. Som nån så, sanningen finns här om man kan lära sig att lösa mellan raderna och inte ta allting personligt. Finns många begåvade och smarta människor på forumet som utrycker sig på ett ärligt sätt som man sällan stöter på i samhället, möjligtvis mellan vänner då.

Iom att den sociala kontrollen är så extremt stark i Sverige så är det extra viktigt med ett ställe som flashback, där folk kan vara sig själva, utan risk för repressalier. Man tror ofta att det man skriver inte spelar någon roll men det gör det, om alla tänkte så så skulle ju ingen skriva. Någonting som jag insett på senare år, att man har kanske en del vettiga grejjer att säga ändå.

Kärlek / eeken
Citera
2019-03-30, 08:43
Medlem
borrizs avatar
Efter ett tag lär man känna sina pappenheimare och ser vem som är vettig att diskutera med och vem som enbart är ute för att tramsa/trolla.

Uttrycket "som man ropar i skogen får man svar" fungerar inte här, svarar du ett ramsinläggmed trams så blir tråden snart förstörd. Nej det heter "mata inte trollen" av en anledning.
Citera
2019-03-30, 09:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Man lär sig några tekniker med tiden om hur man lyckas övertala den andre med tiden, både med bättre argument och att man blir bättre på den psykiska delen för att komma över ”trotsandet”.

Det finns två fel i det där. Dels fungerar det bara på mindre vetande och dels är det mindre vetande fast på ett annat sätt som tror sig ha den förmågan. Frågan är vem av dem som är dummast?

Du pratar om en form av härskarteknik och det fungerar inte mot en vettig hjärna. Två lika debattörer med olika åsikter kan aldrig komma överens om annat än att de inte är överens. Bådas åsikter är dessutom sanning, vilket man självklart ska föra fram som användare.
Citera
2019-03-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Aw, OJ, AAJ!

Tänk vilken jävla värld det vore om verkligheten såg ut som här på internet..
Vad är mest sant? Verkligheten? Eller Flashback?

Som jag ser det har vi all anledning att försöka vara ärliga här på Flashback.
Man behöver ju inte skämmas för något anonymt?
Man kan väl knappast få bekräftelse av att ljuga anonymt heller?

Men går vi ihop med alla?
Kan vi förmedla sanningen och försöka utgå ifrån den?
Jag är kritisk till begreppet sanningen. Enkla och enkelspåriga människor tror på en ”sanning”. Komplexa människor inser att man kan se på verkligheten på flera sätt.
Citera
2019-03-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns två fel i det där. Dels fungerar det bara på mindre vetande och dels är det mindre vetande fast på ett annat sätt som tror sig ha den förmågan. Frågan är vem av dem som är dummast?

Du pratar om en form av härskarteknik och det fungerar inte mot en vettig hjärna. Två lika debattörer med olika åsikter kan aldrig komma överens om annat än att de inte är överens. Bådas åsikter är dessutom sanning, vilket man självklart ska föra fram som användare.

Fungerar alldeles utmärkt på väldigt många

Men jag ser din poäng såklart. Förutsatte att den andre har dåliga argument/sanningar och då kommer många ändå hålla stenhårt fast i deras tro även fast de börjar känna att de har fel just pga att de skulle förlora mer på att ”erkänna” deras fel. En person med vettig hjärna ska alltid kunna ändra åsikt, tycker jag.
Citera
2019-03-30, 12:54
Medlem
Paris24s avatar
Ja, det är värt att tala sanning på FB. Sanningen kommer alltid fram till slut. Jag älskar att läsa en rubrik i tidningen som "Swedbank tvättar pengar åt ryska maffian", och sedan gå in på FB och se en skribent som skrev det redan för 4 år sedan. Kvalitet är cred. Eller inlägg nummer 2 i en lång brotts-tråd som redan talat om hur brottsfallet avslutas 6 månader senare

Det jag tycker minst bra om på FB är att man inte vet bakgrunden till skribenten. Det kan vara en Afghansk 18-åring som trollar i en tråd om invandring på perfekt svenska.

Jag skulle önska att man kunde ge cred till en bra text på FB. Och att man sedan kunde se en användares totala cred, för att kunna ignorera trollen. Men det faller antagligen direkt, trollen ge varandra cred.
Citera
2019-03-30, 15:59
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag är kritisk till begreppet sanningen. Enkla och enkelspåriga människor tror på en ”sanning”. Komplexa människor inser att man kan se på verkligheten på flera sätt.
Är du kritisk endast till begreppet ’sanningen’ eller till sanningen som sådan?

Alla människor som inte är totala moron inser väl att sanningen är mer komplex än man kan förstå?
Sanningar finns det otaliga, men SanningEN - den är EN och ändras inte efter tycke eller uppfattning.

Veklighet är litet i jämförelse med Sanning.
Men det bör självklart vara från verkligheten vi utgår.

Många härliga och förståndiga inlägg i tråden!
Uppskattar intelligenta uppfattningar och framställningar som innefattar sanning.
Tack för era bidrag, ni har gjort Flashback till en bättre plats i mitt tycke i varje fall!

PS. ”Cred” är inget att ha. Värdelöst! Informationen i sig är det enda viktiga.
Ethos, Logos och Pathos är av värde. Personvurmandet är det inte!
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-30 kl. 16:01.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in