Citat:
Ursprungligen postat av
Viktim
Jag har egentligen ingen aning om hur kvinnor i 40års åldern har det. Men kan tänka mig att det inte är särskilt svårt för dom att hitta manlig närhet.
Kan man inte vända lite på steken och inse hur jävla underbart det är att inte få någonting gratis som man (ifall man nu inte ser ut som Brad Pitt)?
Det driver ju oss ju att ständigt söka klättra för hierarkier och det utkräver att vi blir bra på saker och utvecklar oss i andra områden än utseendet.
Tänk hur tragiskt det är för kvinnor då deras sexuella värde nästan enbart avgörs utifrån utseendet, något som inte håller för alltid. Tänk sedan att kvinnor främst vill ha relationer och familj, och det är inte alls enkelt för de att finna det efter en vis ålder (speciellt i denna tid). Så, de får inte heller allt som de vill ha på beställning.
Världen är inte rättvis, men båda könen har förutsättningar som kan tyckas vara väldigt tragiska från lite breddare perspektiv. Men inför den tragiska insikten om hur saker förhåller sig så är alltid enda alternativet att söka finna lite heroisk gnista och vara lite mer än bara offer för ens lott i livet.
Det här Nietzsche citatet tror jag att få orkar svälja, men ifall du ser fulla tragedin i sakernas natur, så kan den kanske få dig att le försiktigt:
Citat:
“To those human beings who are of any concern to me I wish suffering, desolation, sickness, ill-treatment, indignities—I wish that they should not remain unfamiliar with profound self-contempt, the torture of self-mistrust, the wretchedness of the vanquished: I have no pity for them, because I wish them the only thing that can prove today whether one is worth anything or not—that one endures.”