Citat:
Ursprungligen postat av
Shas
Problemet är att de "svenska mentaliteten" håller på att försvinna. Vi är ett fåtal som jobbar och drar in pengar till staten vilket allt fler ska dela på.
Till viss del kan man använda sig av fördelningspolitik för att komma tillrätta med detta men när allt fler ställer sig frågan "Vad fan får jag för pengarna" och faktiskt inser att det är väldigt lite, då börjar vi få ett problem.
Jag är själv en sådan person.. Jobbat i snitt 10-12 timmar om dagen i hela mitt liv och visst jag har kanske lite mer pengar än medel men vad har jag för nytta av dessa. Jag har försakat familjen och mitt liv men jag har åtminstone varit en god skattebetalare.
Har det varit värt det.. Absolut inte..
Ja det vi höginkomsttagare får för pengarna är aldrig direkt "valuta för pengarna". Vi skulle tjäna på att allt var privata försäkringslösningar. Indirekt så får vi en broms mot ett tillväxande proletariat att ändå hålla med livets nödtorft. Om skatten går till skolor, barnhälsovård, förebyggande sjukvård så ger den valuta i form av att vi slipper se vuxna och barn som lever i misär, är arga, begår brott och vill göra revolution.
I USA så lägger man enorma pengar på akutsjukvård, food stamps, fängelser, rättssystem osv. Man får till slut spendera enormt med stålar på att "hålla liv i folk och ett rättssamhälle" men man får aldrig ett slut på det eftersom man inte satsar på förebyggande sjukvård, inte ger många barn en reell chans att bryta spiralen osv.
Det är förstås riskabelt att ha för stor välfärd. Pengarna drar iväg till eviga bidragsberoenden, dåliga projekt, pseudoforskning och elefanten i rummet. Risken är att incitamenten blir för dåliga. Problemet med den nyliberala incitamentstanken är tyvärr att visserligen många drar sig upp men andra gör det inte ändå och halkar efter enligt ovan.
ögonen
Närhelst någon dyker upp och med glöd i blicken påstår sig sitta inne med en fantastisk revolutinär lösning som verkligen skall göra allt bättre för alla i hela världen och inte har några baksidor bör man springa för livet. De är galna och de kommer gå åt helvete. Det finns inga perfekta lösningar. Det är en evig balansgång och ett evigt trälande för att det skall bli hyfsat.
Akta er för Annie, Kommunister, Islamister, NMR och alla andra extremister. Det går käpprätt åt helvete när religiöst övertygade männsikor skall "frälsa" oss.