Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
Silfverberg känns trött vilket inte är konstigt med tanken på att han har småbarn och det går tungt för laget i NHL. Men jag hoppas han kommer. Han är given.
Det må finnas många väldigt bra NHL backar tillgängliga för oss ja, men jag vet att Grönborg är smartare än så. Det finns ingen NHL back som vill komma hit och agera extraback. Det kommer inte vara bra för gruppdynamiken. Backar utanför NHL, som tex Holm och Rosen 2017, fungerar utmärkt som extrabackar. På pappret är det bästa med 8 NHL backar, men i praktiken är nog ändå 6 st bäst. Ingen är nog sugen på att spela 82 matcher borta i NHL för att sedan komma till VM och sitta på bänken istället för 1.5 månader extra semester. 3:e målvakten, 7-8:e backarna och forwards 13-14 bör komma utanför NHL. Det är inget OS eller World Cup. Detta är i alla fall min åsikt och den verkar delas av Grönborg.
Jag hoppas det blir 2 NHL målvakter, Lassinantti, 6 NHL backar, Erik Gustafsson, Bertilsson, 12 NHL forwards, Lander och Rasmussen till VM.
Grönborg brukar väl ge sin sjundeback speltid? Men visst, åker man över Atlanten så är det inte för att spela några minuter per match, det ligger något i det. Vi får finna oss i att ha två Erik Gustafsson i laget.
Hoppas Lehner åker ur SC, han har varit grym i år. Anders Nilsson har också varit bra och är ju en beprövad guld-målvakt nu. Henke ser jag som osannolik, han är nog nöjd efter att ha kommit hem och vunnit guld för ett par år sedan, annars vill man väl alltid ha honom. Markström är nog mitt tredjeval.
Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
Rakell gjorde hattrick inatt så vi kan nog sluta spekulera om hans form
67 matcher har bjudit på 18 mål 23 assist och 41 poäng. Han är ändå 3:a i klubbens interna poängliga (Silfverberg 4:a) där det bara är 1 och 2 poäng upp för svenskarna till andraplatsen. Silfverberg är även klubbens bästa målskytt denna säsongen och Rakell delad 2:a. Hade Åberg inte blivit trejdad hade han legat där uppe också. Klubbens målproduktion är dock näst sämst i hela NHL, bara Kings från samma stad som har 1 mål sämre.
Men visst hade man hoppats Rakell hade gjort 10 mål och 10 assist till.
Hela Anaheim har ju ett mellanår i år. Men Rakell och Silfverberg är bra spelare, och spelare som har haft ett tungt år med laget på det sättet kan ofta vara sugna på att rädda säsongen i ett VM. Dom skulle komma hungriga tror jag. Framför allt Silfverberg som sagt, som bara har silver- och bronsmedaljer i landslagssammanhang.
Sen är inte Kings från samma stad. Det är som att säga att Assyriska är från samma stad som Djurgården.
Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
Kollar vi svenskar i Europa hoppas jag dessa är aktuella:
Jhonas Enroth (KHL)
Magnus Hellberg (KHL)
Joel Lassinantti (SHL)
Adam Reideborn (SHL)
Erik Gustafsson (SHL)
Simon Bertilsson (SHL)
Philip Holm (KHL)
Mikael Wikstrand (SHL)
Jonathan Pudas (SHL)
Anton Lander (KHL)
Dennis Rasmussen (KHL)
Alexander Bergström (KHL)
Dennis Everberg (NLA)
Carl Klingberg (NLA)
Finns bra spelare som Omark, Möller osv men de ska inte in i bottenkedjorna och toppkedjorna ska bättre spelare från NHL in, sedan har vi spelare som tex Fredrik Pettersson osv som jag tror inte är så sugna att komma pga sin ålder och att de varit med innan. Detta är alltså inte en lista på våra bästa hockeyspelare ute i Europa utan de som passar in bäst i en mindre roll i laget.
Jag är lite orolig för forwardssidan, 9 spelare från NHL måste in.
Enroth får du skriva SHL på.
Jag håller nog honom som vassast av dessa, men kanske inte så stor idé att ta med en 30-åring som tredjemålis. Bättre med Joel eller Adam t ex, så att dom får lite VM-rutin om det blir mer ont om målvakter ett annat år. Om däremot NHL-målvakterna tackar nej, då vill jag ha med Enroth som ett alternativ till förste- eller andremålis.
Lander är helt klart mitt förstaval på extraspelare också, om vi får ihop 12 man från NHL. Och det är inte omöjligt att han spelar till sig en ordinarie plats. Han är bra, och han är bra i vilken roll som helst. Verkligen allround. Sen har han inte spets nog att konkurrera om en plats i våra förstakedjor. Eller snarare, skulle han det så är det ett svaghetstecken. Då har många tackat nej.