2019-03-30, 20:09
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Sjukt hur bra Erik Gustafsson i Luleå är nu. Kommer 6 NHL backar till VM ska han ha plats 7 och Wikstrand/Bertilsson plats 8.

Jag hoppas inga andra backar förutom dessa 3 utanför NHL kommer med, men jag hoppas det bara får plats för 2 av de.

Wikstrand håller inte VM-klass om man säger så. Ett svaghetstecken om han kommer med i en slutgiltig trupp.
Citera
2019-03-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Wikstrand håller inte VM-klass om man säger så. Ett svaghetstecken om han kommer med i en slutgiltig trupp.

Jodå som plats 8. Den backen spelar knappt och när den väl gör det blir det några minuter i defensiven. Det klarar han

Men vi får hoppas det blir 6 NHL backar och Erik Gustafsson drar lasset!
Citera
2019-03-30, 20:13
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Jodå som plats 8. Den backen spelar knappt och när den väl gör det blir det några minuter i defensiven. Det klarar han

Men vi får hoppas det blir 6 NHL backar och Erik Gustafsson drar lasset!

Defensiven som är hans svaga sida ja..
Citera
2019-03-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Defensiven som är hans svaga sida ja..

Har inte följt han jättemycket denna säsongen men tycker han för 1 år sedan skötte defensiven väldigt bra.
Citera
2019-03-30, 21:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Rakell och Lindholm har ställt sig positiva. Även Dahlin och Elias Pettersson. Dock vet man inte hur mycket sanning detta är eller medieträning men kan tänka mig dessa 4 vill spela VM. Zibanejad har sagt att han spelar VM om han är 100 %, kan tolkas som att han är skadad. Silfverberg blev väl pappa nyligen, jag tror inte han kommer men hoppas.

Silfverberg har uttalat sig positivt. Vet inte om det var före eller efter han blev pappa, men var det före kan det ju knappast ha kommit som en överraskning för honom ändå. Silfverberg har dessutom aldrig vunnit guld, och han har en trist säsong bakom sig på så sätt att laget aldrig ens var nära, så han borde vara hungrig på mer.

Citat:
Det kommer bli som när de sänt JVM och NHL. Härenstam kommentator, Marie programledare, Rehnberg och Jonas experter. Jag har lite svårt för Härenstam, kunskapen är inte alltid där. Han ska vara kommentator, inte vädra sina åsikter. Inget emot Marie som programledare. Rehnberg är absolut kunnig men tycker han har fel ibland. Jonas är helt enkelt kung och har aldrig fel i nåt.

Chris är behaglig att lyssna på. Kunskapen är väl inte perfekt, men det är lite som att ha en extra polare i soffan som sitter och snackar hockey utan enorma kunskaper. Renberg har mycket åsikter. Jag håller inte med honom alltid men det är kul med någon som tycker något. Och det känns mer genuint från honom än från Wikegård som jämförelse. Jonas är grym ja, men han har fel ibland han också. Men ja, han är en av dom bästa hockeyexperterna som svensk TV har att erbjuda.

Citat:
Sjukt hur bra Erik Gustafsson i Luleå är nu. Kommer 6 NHL backar till VM ska han ha plats 7 och Wikstrand/Bertilsson plats 8.

Jag hoppas inga andra backar förutom dessa 3 utanför NHL kommer med, men jag hoppas det bara får plats för 2 av de.

Jag hoppas på minst 7 backar från NHL. Det finns många att ta av där som kommer bli tillgängliga, eller som har stor chans att bli det. Hampus Lindholm, Adam Larsson, Rasmus Dahlin, Jonas Brodin, troligen OEL, troligen Klingberg, Edler om han är sugen, Erik Gustafssson har varit bra i Chicago i år, Klefbom och Nemeth känns också aktuella. Och sen finns det fler, men det här är 10 uppenbara som vi bör ta in om dom vill spela och som är utslagna eller med stor sannolikhet är utslagna innan VM börjar. Erik Karlsson, Anton Strålman och Victor Hedman tror jag går långt i SC, så dom ser jag som osannolika.
Citera
2019-03-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Silfverberg har uttalat sig positivt. Vet inte om det var före eller efter han blev pappa, men var det före kan det ju knappast ha kommit som en överraskning för honom ändå.

Jag hoppas på minst 7 backar från NHL. Det finns många att ta av där som kommer bli tillgängliga, eller som har stor chans att bli det. Hampus Lindholm, Adam Larsson, Rasmus Dahlin, Jonas Brodin, troligen OEL, troligen Klingberg, Edler om han är sugen, Erik Gustafssson har varit bra i Chicago i år, Klefbom och Nemeth känns också aktuella. Och sen finns det fler, men det här är 10 uppenbara som vi bör ta in om dom vill spela och som är utslagna eller med stor sannolikhet är utslagna innan VM börjar. Erik Karlsson, Anton Strålman och Victor Hedman tror jag går långt i SC, så dom ser jag som osannolika.

Silfverberg känns trött vilket inte är konstigt med tanken på att han har småbarn och det går tungt för laget i NHL. Men jag hoppas han kommer. Han är given.

Det må finnas många väldigt bra NHL backar tillgängliga för oss ja, men jag vet att Grönborg är smartare än så. Det finns ingen NHL back som vill komma hit och agera extraback. Det kommer inte vara bra för gruppdynamiken. Backar utanför NHL, som tex Holm och Rosen 2017, fungerar utmärkt som extrabackar. På pappret är det bästa med 8 NHL backar, men i praktiken är nog ändå 6 st bäst. Ingen är nog sugen på att spela 82 matcher borta i NHL för att sedan komma till VM och sitta på bänken istället för 1.5 månader extra semester. 3:e målvakten, 7-8:e backarna och forwards 13-14 bör komma utanför NHL. Det är inget OS eller World Cup. Detta är i alla fall min åsikt och den verkar delas av Grönborg.

Jag hoppas det blir 2 NHL målvakter, Lassinantti, 6 NHL backar, Erik Gustafsson, Bertilsson, 12 NHL forwards, Lander och Rasmussen till VM.
Senast redigerad av 400Ben 2019-03-31 kl. 09:54.
Citera
2019-03-31, 10:16
Medlem
Rakell gjorde hattrick inatt så vi kan nog sluta spekulera om hans form

67 matcher har bjudit på 18 mål 23 assist och 41 poäng. Han är ändå 3:a i klubbens interna poängliga (Silfverberg 4:a) där det bara är 1 och 2 poäng upp för svenskarna till andraplatsen. Silfverberg är även klubbens bästa målskytt denna säsongen och Rakell delad 2:a. Hade Åberg inte blivit trejdad hade han legat där uppe också. Klubbens målproduktion är dock näst sämst i hela NHL, bara Kings från samma stad som har 1 mål sämre.

Men visst hade man hoppats Rakell hade gjort 10 mål och 10 assist till.
Senast redigerad av 400Ben 2019-03-31 kl. 10:18.
Citera
2019-03-31, 12:25
Medlem
Kollar vi svenskar i Europa hoppas jag dessa är aktuella:

Jhonas Enroth (KHL)
Magnus Hellberg (KHL)
Joel Lassinantti (SHL)
Adam Reideborn (SHL)

Erik Gustafsson (SHL)
Simon Bertilsson (SHL)
Philip Holm (KHL)
Mikael Wikstrand (SHL)
Jonathan Pudas (SHL)

Anton Lander (KHL)
Dennis Rasmussen (KHL)
Alexander Bergström (KHL)
Dennis Everberg (NLA)
Carl Klingberg (NLA)

Finns bra spelare som Omark, Möller osv men de ska inte in i bottenkedjorna och toppkedjorna ska bättre spelare från NHL in, sedan har vi spelare som tex Fredrik Pettersson osv som jag tror inte är så sugna att komma pga sin ålder och att de varit med innan. Detta är alltså inte en lista på våra bästa hockeyspelare ute i Europa utan de som passar in bäst i en mindre roll i laget.

Jag är lite orolig för forwardssidan, 9 spelare från NHL måste in.
Citera
2019-03-31, 12:42
Medlem
Vad har ni för åsikter om Alexander Nylander, Grundström och Olofsson?

Jag tror det är spelare som kan nå 30-40 poäng i NHL nästa säsong om de får vara ordinarie hela säsongen men tycker inte det är spelare som är tillräckligt bra för en toppkedja och bottenkedjorna finns bättre defensiva spelare. Det hade dock varit intressant att ha med 1-2 av de.
Citera
2019-03-31, 12:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Silfverberg känns trött vilket inte är konstigt med tanken på att han har småbarn och det går tungt för laget i NHL. Men jag hoppas han kommer. Han är given.

Det må finnas många väldigt bra NHL backar tillgängliga för oss ja, men jag vet att Grönborg är smartare än så. Det finns ingen NHL back som vill komma hit och agera extraback. Det kommer inte vara bra för gruppdynamiken. Backar utanför NHL, som tex Holm och Rosen 2017, fungerar utmärkt som extrabackar. På pappret är det bästa med 8 NHL backar, men i praktiken är nog ändå 6 st bäst. Ingen är nog sugen på att spela 82 matcher borta i NHL för att sedan komma till VM och sitta på bänken istället för 1.5 månader extra semester. 3:e målvakten, 7-8:e backarna och forwards 13-14 bör komma utanför NHL. Det är inget OS eller World Cup. Detta är i alla fall min åsikt och den verkar delas av Grönborg.

Jag hoppas det blir 2 NHL målvakter, Lassinantti, 6 NHL backar, Erik Gustafsson, Bertilsson, 12 NHL forwards, Lander och Rasmussen till VM.

Grönborg brukar väl ge sin sjundeback speltid? Men visst, åker man över Atlanten så är det inte för att spela några minuter per match, det ligger något i det. Vi får finna oss i att ha två Erik Gustafsson i laget.

Hoppas Lehner åker ur SC, han har varit grym i år. Anders Nilsson har också varit bra och är ju en beprövad guld-målvakt nu. Henke ser jag som osannolik, han är nog nöjd efter att ha kommit hem och vunnit guld för ett par år sedan, annars vill man väl alltid ha honom. Markström är nog mitt tredjeval.

Citat:
Rakell gjorde hattrick inatt så vi kan nog sluta spekulera om hans form

67 matcher har bjudit på 18 mål 23 assist och 41 poäng. Han är ändå 3:a i klubbens interna poängliga (Silfverberg 4:a) där det bara är 1 och 2 poäng upp för svenskarna till andraplatsen. Silfverberg är även klubbens bästa målskytt denna säsongen och Rakell delad 2:a. Hade Åberg inte blivit trejdad hade han legat där uppe också. Klubbens målproduktion är dock näst sämst i hela NHL, bara Kings från samma stad som har 1 mål sämre.

Men visst hade man hoppats Rakell hade gjort 10 mål och 10 assist till.

Hela Anaheim har ju ett mellanår i år. Men Rakell och Silfverberg är bra spelare, och spelare som har haft ett tungt år med laget på det sättet kan ofta vara sugna på att rädda säsongen i ett VM. Dom skulle komma hungriga tror jag. Framför allt Silfverberg som sagt, som bara har silver- och bronsmedaljer i landslagssammanhang.

Sen är inte Kings från samma stad. Det är som att säga att Assyriska är från samma stad som Djurgården.

Citat:
Kollar vi svenskar i Europa hoppas jag dessa är aktuella:

Jhonas Enroth (KHL)
Magnus Hellberg (KHL)
Joel Lassinantti (SHL)
Adam Reideborn (SHL)

Erik Gustafsson (SHL)
Simon Bertilsson (SHL)
Philip Holm (KHL)
Mikael Wikstrand (SHL)
Jonathan Pudas (SHL)

Anton Lander (KHL)
Dennis Rasmussen (KHL)
Alexander Bergström (KHL)
Dennis Everberg (NLA)
Carl Klingberg (NLA)

Finns bra spelare som Omark, Möller osv men de ska inte in i bottenkedjorna och toppkedjorna ska bättre spelare från NHL in, sedan har vi spelare som tex Fredrik Pettersson osv som jag tror inte är så sugna att komma pga sin ålder och att de varit med innan. Detta är alltså inte en lista på våra bästa hockeyspelare ute i Europa utan de som passar in bäst i en mindre roll i laget.

Jag är lite orolig för forwardssidan, 9 spelare från NHL måste in.

Enroth får du skriva SHL på.

Jag håller nog honom som vassast av dessa, men kanske inte så stor idé att ta med en 30-åring som tredjemålis. Bättre med Joel eller Adam t ex, så att dom får lite VM-rutin om det blir mer ont om målvakter ett annat år. Om däremot NHL-målvakterna tackar nej, då vill jag ha med Enroth som ett alternativ till förste- eller andremålis.

Lander är helt klart mitt förstaval på extraspelare också, om vi får ihop 12 man från NHL. Och det är inte omöjligt att han spelar till sig en ordinarie plats. Han är bra, och han är bra i vilken roll som helst. Verkligen allround. Sen har han inte spets nog att konkurrera om en plats i våra förstakedjor. Eller snarare, skulle han det så är det ett svaghetstecken. Då har många tackat nej.
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-03-31 kl. 12:53.
Citera
2019-03-31, 13:03
Medlem
Det är bara ett par matcher kvar av grundserien. Nu spelar det kanske ingen större roll då dessa lag med stor sannolikhet ändå kommer åka ut i runda 1, och gör de inte det åker de väl ut i runda 2.

Men ett lag av Pittsburgh, Carolina, Columbus och Montreal ska missa slutspel.

Badar inte direkt av svenskar i dessa lag men dessa finns:

Pittsburgh: Hörnqvist (Vill han komma?), M.Pettersson (Platsar han?)
Carolina: Rask (Inte haft en bra säsong), Wallmark
Columbus: Wennberg
Montreal: Christian Folin (Tar han plats ens?)

Andra sidan har vi Colorado som bör fixa sista platsen där Minnesota och Arizona fortfarande har en liten rimlig chans.

Colorado: Landeskog, Nemeth, Söderberg (Vill han komma?)
Minnesota: Brodin, Åberg, Eriksson Ek
Arizona: Ekman Larsson, Hjalmarsson (Vill han ens komma?)

Sammanfattningsvis hade det bästa varit om Pittsburgh missade men det är bara Hörnqvist då som blir tillgänglig som är given. Samtidigt får Ryssland Malkin och Kanada Crosby så jag hoppas och tror Pittsburgh klarar det. Bäst hade varit om Carolina eller Columbus missade.

Andra sidan hade så klart det bästa varit att få in Söderberg och Landeskog men de kan åka ut i runda 1 eller 2 istället, kommer bli skönt att få in Brodin och Ekman Larsson, Eriksson Ek och Åberg som tillgängliga hade inte varit fel heller.
Senast redigerad av 400Ben 2019-03-31 kl. 13:05.
Citera
2019-03-31, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Grönborg brukar väl ge sin sjundeback speltid? Men visst, åker man över Atlanten så är det inte för att spela några minuter per match, det ligger något i det. Vi får finna oss i att ha två Erik Gustafsson i laget.

Markström är nog mitt tredjeval.

Sen är inte Kings från samma stad. Det är som att säga att Assyriska är från samma stad som Djurgården.

Enroth får du skriva SHL på.

Jag håller nog honom som vassast av dessa, men kanske inte så stor idé att ta med en 30-åring som tredjemålis. Bättre med Joel eller Adam t ex, så att dom får lite VM-rutin om det blir mer ont om målvakter ett annat år. Om däremot NHL-målvakterna tackar nej, då vill jag ha med Enroth som ett alternativ till förste- eller andremålis.

Grönborg brukar ge 7:e backen speltid ja men det är några minuter per match vilket knappast spelare som Klefbom, Adam Larsson, Brodin osv kommer vara intresserad av. Givna NHL backar som tas in bör få minst 10 minuter speltid per match och alltså en plats i någon av de 3 backparen.

Jag håller Markström som 2:a val efter Lehner men kan köpa att man vill ha Nilsson framför.

Anaheim är en förstad till LA. En bättre jämförelse är Solna och Stockholm

Visste att någon skulle kommentera Enroth och SHL men han har spenderat nästan hela säsongen i KHL

Tanken med min lista är att Enroth och Hellberg ska med som 1-2:a målvakt om alternativen inte är bättre. Lassinantti och Reideborn som 3:a. Så vi resonerar samma här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in