• 6
  • 7
2020-01-25, 20:43
Medlem
Ser det som korgar jag lägger pengarna i
Korg 1: buffert (utgifter för 3 månader)
Korg 2: bostad (inga lån kvar)
Efter jag fyllde upp dessa korgar så började jag på två andra
Korg 3: robotfond (lysa 100 procent aktier 0 räntefonder)
Korg 4:ädelmetaller.
Citera
2020-01-26, 17:46
Medlem
Tjuvhederns avatar
Jag är föräldraledig och får ut ca 20 000 kr efter skatt i föräldrapenning samt ca 3200 kr i föräldralön/tillägg från jobbet. Min del av barnbidraget är 4 090 kr per månad.

Jag har fyra barn och sparar 2 800 kr per månad av barnbidraget till dem på Avanza, i olika aktiefonder. Dessa pengar kommer barnen ej få förfoga över när de blir 18 år utan de är i mitt namn. Hoppas dock kunna hjälpa dem med kontantinsats en vacker dag (vi bor i Sthlm).

Sen sparar jag 2 300 kr till framtida inköp av sommarstuga, och 2 000 kr per månad för framtida amortering på nuvarande bostadsrätt (jag har ett lågt lån i dagsläget så jag är ej tvungen att amortera till banken), också i aktiefonder på Avanza.

1000 kr i pensionsspar, aktiefonder.

700 kr för att ev köpa bil i framtiden (inom fem år), ränte- och aktiefonder blandat.

300 kr sparas i pengar för att ev köpa aktier när jag fått ihop en klumpsumma.

250 kr + 150 kr sparas åt de två äldsta barnen i aktiefonder på varsin kapitalförsäkring. Tanken är att ge dem ca 15 000 kr var till körkort när de fyller 18 år.

När jag kan pytsar jag in pengar på Dreams, till sommarsemestern, nåt större inköp man vill göra, till julklappar i december 2020, osv. Sånt man vet kommer bli aktuellt under året.

Tanken är att ha en buffert på ca 40 000 kr på sparkonto när jag börjat jobba igen. Just nu noll på det kontot. Men då vi bor i bostadsrätt och ej har bil så är det inte så mycket oförutsett som kan inträffa, dvs vi är ej lika utsatta som om vi hade ägt hus och nåt plötsligt behövde åtgärdas.
Citera
2020-01-26, 19:58
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaBr
100% av mitt sparande går rätt in på sparkonto nummer 2. Sparkonto 1 är till för om något skulle gå sönder/hända i lägenheten eller en stor oförutsedd utgift. Har noll intresse för ekonomi men smarta ex har lärt mig vikten av att spara vilket jag fortsatt. Egentligen borde jag investera pengarna men det kräver engagemang..

Om man inte har engagemang eller intresse så rekommenderar jag fondroboten LYSA. Där kan du svara på ett par frågor om din ekonomi och sparhorisont, sen föreslås en fördelning av aktie- och räntefonder till mkt låg avgift.

LYSA är gjort för folk som inte är intresserade men ändå vill göra en vettig investering.
Citera
2020-01-26, 20:28
Medlem
Löneväxlar 12k/mån till pension, självförvaltad, det mesta i DNB teknologi. Detta ger direkt 6% extra från arbetsgivaren som slipper motsvarande i sociala avgifter
Årlig bonus löneväxlas likaså.
Köper aktier hos min arbetsgivare för 7k/mån
5k/mån till sparkonto på Akeliusspar, när detta når 50k investerar jag i aktier på Avanza. Mest biotech
Resten ackumuleras på transaktionskontotot, flyttar över till Avanza då och då

Har 95% av mitt kapital i ett tjugotal aktier på börsen, framförallt högriskare. Kommer att vikta över till ca: 25% utdelningsaktier i år.
Citera
2020-01-26, 22:36
Medlem
Man, 38 år, skaplig lön (top 2% i USA).

Sparar $5000 varannan fredag i en S&P 500 indexfond.
$1500 varje månad i en pensionsfond (mest aktier och där skjuter även företaget till drygt $500).
$1500 per månad i en deferred compensation plan (dvs jag kan spara detta i aktier utan att skatta men får betala löneskatt när jag plockar ut det vid 59 års ålder).
När jag får bonus lite då och då åker 50% in i aktiefonder.
Har runt 700k SEK på lönekontot just nu, när det når kring $100k brukar jag pytsa in $50k i indexfonder.
Citera
2020-02-02, 16:08
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag och min fruga har ett ISK var.
Jag tjänar bättre, men vi sätter över lika mycket på mitt som hennes konto varje månad.
På våra Isk som vi har på Avanza så är det aktier som gäller.
Både villa, samt en stadig buffert är redan klart. Så det blir ett bra sparande.

1 ISK 16.000kr
2 Barnspar KF 500kr
Citera
2020-02-02, 17:58
Medlem
1. Buffert - två månadslöner på, just nu, Avida.se (0.8% ränta) för oförutsedda avgifter. Håller alltid nivån konstant på detta kontot innan jag gör något annat. Tar en bankdag att flytta över pengarna. Nu har jag visserligen även kreditkort (för förmåner på länsförsäkringar), så troligtvis bör jag omvärdera om jag verkligen behöver ha så mycket på ett buffertkonto ö.h.t.
2. Autogiro som dras den 25e varje månad till mina ISK konton. Dessa pengar går direkt in i fondportföljer.
3. "Resterna" som blir över efter fasta utgifter köper jag utdelningsaktier för nästkommande månad förutsatt att jag hittar något intressant.
Citera
2020-02-02, 21:38
Medlem
Har buffert pengar liggande på ett ISK konto hos Avanza. Största frågetecknet nu är upplägget för pensions spar.

Väger mellan Lysa, Avanza auto, Avanza global.

Vilket kan tänkas fungera bäst över tid?
Citera
2020-02-03, 17:00
Medlem
Paradisums avatar
Per månad:

Ca 20k till utlandsinvesteringar
Ca 10-12k på aktier
Barnspar i aktier på 1250kr + extra några gånger per år.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in