2019-03-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Sverige överlag bör nog ta tag i sin engelska. Pinsamt när tågkonduktören, butiksbiträden eller annan personal med kundkontakt har en obegripligt kraftig brytning.

Just brytningen tycket jag är en del av charmen. Jag jobbar i ett internationellt företag och på våra möten pratas det engelska med svensk, norsk, finsk, rysk, tysk, fransk, italiensk , spansk , turkisk, osv brytning. Och så ett antal olika brittiska dialekter.

Kinesisk brytning kan vara knepig innan man vant sig, indisk engelska likaså.

Men visst, "For information in English, please contact the train crew" på riktigt stapplande engelska lockar nog inte till ytterligare kontakt.
Citera
2019-03-17, 21:45
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Sverige överlag bör nog ta tag i sin engelska. Pinsamt när tågkonduktören, butiksbiträden eller annan personal med kundkontakt har en obegripligt kraftig brytning.

Ta ett sommarjobb i ett engelskspråkigt land innan du börjar tjänsten så har du säkert både pengar på fickan och duglig engelska.

Själv tycker jag det låter som korrekt brittisk engelska när jag hör de tala det på pendeltågen eller av steward på flygplanen. Visst svenskar i gemen tror sig väl vara bättre på engelska än vad de i själva verket är. Men rent generellt tror jag att svenskar står sig ganska bra mot andra icke engelskspråkiga länder.

TS: Det är lätt att träna upp. Du kommer komma över det där om du bara pratar engelska. Du ser ju förmodligen på engelska teveserier och filmer så det är inte helt främmande för dig. Jobbar inte själv som polis men tror att de flesta svenska poliser pratar säkert svenska större delen av tiden. Vore ju bra om du lärde dig ett tredje språk med så besitter ni ännu mer kompetens.
Citera
2019-03-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hejsan! Lite sugen på bli polis emellanåt. Jag har godkända betyg från gymnasiet alltså en examen. Så har Godkänt i engelska. Men är riktigt dålig på det.
Hur väl klarar man sig som polis i yttre tjänst utan bra engelska ?

Det krävs ingen perfekt engelska men du behöver kunna känns självförtroende i ditt språk. För ärligt talat, bara man vågar prata så har folk förståelse för att man mixar ihop lite ord och det blir fel.

Jag jobbar med hälften britter / amerikaner och dom vill ju förstå vad jag förmedlar så säger man att telefonen ligger i bordet så är dom smarta nog att fatta att jag vill säga att den ligger på bordet. Grovt förenklat.
Citera
2019-03-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hejsan! Lite sugen på bli polis emellanåt. Jag har godkända betyg från gymnasiet alltså en examen. Så har Godkänt i engelska. Men är riktigt dålig på det.
Hur väl klarar man sig som polis i yttre tjänst utan bra engelska ?

Jag sg när en malmöpolis (låg IQ) skulle ha ett ID av en zigenare som låg och sov i en busskur. Hans engelska måste vara bland det sämsta jag hört, i nivå med analfabeten och alkisen Stefan Löfvéns engelska så det går att bli polis fast ens engelska är kass.
Citera
2019-03-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo69
Oj här ställs höga krav på turister ser jag, ett krav att lära sig Svenska för en weekend i Stockholm alltså? Jag använder engelska till och från, till största delen för att hjälpa vilsna turister men även ibland om det finns en språkbarriär mellan mig och personen jag möter, förvånansvärt många balter som faktisk kan göra sig förstådda på engelska. Så mitt svar är att du kommer klara dig långt på grundläggande engelska, här många kollegor som låter som taget ur en parodi när de skall försöka sig på skolengelskan.

Turister ska lära sig svenska, annars har de inget i vårt land att göra. Nej men visst, du har förstås rätt. Min poäng var att det ska gå att jobba som polis även med knackig engelska. Det går ju i Italien, Frankrike, Tyskland osv.
Citera
2019-03-19, 11:45
Avslutad
När jag jobbade i yttre tjänst använde jag det på sin höjd till några turister.

Fick faktiskt använda min franska mer (till araber).

De språk man bör kunna är arabiska, turkiska, persiska, polska, ryska, rumänska, bulgariska, kanske lite thai.

Du kommer ha lite fraser uppskrivna på olika språk i mobilen till slut.
Senast redigerad av priz 2019-03-19 kl. 11:47.
Citera
2019-03-20, 08:55
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturman
Vi bor i Sverige, klart svenska räcker då. Folk som flyttar hit ska lära sig svenska, så irriterande slappt att inte göra det.

Så skäms inte över tanken på din engelska, det är dom som kommer hit som ska skämmas för att de inte lär sig språket och blir en del av landet.

Har du någonsin flyttat pga jobb? Många gör det just pga jobbet, inte pga landet, och optimerar därför utifrån det
Citera
2019-03-20, 08:57
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Själv tycker jag det låter som korrekt brittisk engelska när jag hör de tala det på pendeltågen eller av steward på flygplanen. Visst svenskar i gemen tror sig väl vara bättre på engelska än vad de i själva verket är. Men rent generellt tror jag att svenskar står sig ganska bra mot andra icke engelskspråkiga länder.

TS: Det är lätt att träna upp. Du kommer komma över det där om du bara pratar engelska. Du ser ju förmodligen på engelska teveserier och filmer så det är inte helt främmande för dig. Jobbar inte själv som polis men tror att de flesta svenska poliser pratar säkert svenska större delen av tiden. Vore ju bra om du lärde dig ett tredje språk med så besitter ni ännu mer kompetens.

Eftersom vi inte bor i England är det rätt meningslöst att lägga sig till med en fake-överklass brittisk dialekt, svensk-engleska är inte mindre fel än indiskt eller australiensiskt uttal
Citera
2019-03-20, 12:16
Medlem
Inte mycket engelska som behövs, kan du standardfraserna, såsom "Freeze motherfucker" och "Do you feel lucky, punk?" så klarar du dig garanterat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in