2019-03-08, 09:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Har du betyg från grundskolan som gör dig behörig att söka till gymnasienivå?

-anledningen till frågan är att kommuner, vet inte om det gäller alla men iaf de jag jobbat i, har som praxis att bevilja försörjningsstöd under tiden man kompletterar grundskolans betyg (grundvux). När man sen ska läsa gymnaisebetygen på VUX eller folkhögskola får man ta studielån och finansiera det själv. I detta kan det gå att beviljas kostnad för hyra men att hitta själva lägenheten får du nog göra själv.

Nu går det dock att få studiemedel från CSN även för grundskolenivå. Även om antalet veckor varierar.

Detta hjälper ju dock inte TS att flytta hemifrån med hjälp av socialtjänsten. Oavsett om TS ansöker om studiemedel eller får försörjningsstöd. Antingen får TS ansöka om fullt studiemedel, söka egen bostad och använda en del av studiemedlet för att betala hyran. Eller ansöka om försörjningsstöd, och hoppas på att få hjälp av socialtjänsten att flytta hemifrån. Men i regel krävs särskilda skäl för att få sådan hjälp av socialtjänsten, och det brukar vara svårt att få det beviljat.
Citera
2019-03-08, 09:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissbrallan97
Jag bor nu i en storstad och vill göra såhär

Tex jag bor nu i Stockholm hos förälderna men vill bo i Rinkeby för alla mina kontakter bor där och vill plugga där.

Har nu ingen utbildning överhuvudtaget,
Har skolkat hela livet pågrund av depression grov ångest och prestationsångest.

Men nu känner jag suget på börja plugga iaf och det skulle gå mycket bättre om jag kunde få plugga med folk jag känner.

Så finns det en chans att jag kan få en liten lägenhet där eller kommer dom tvinga mig bo kvar hemma?

Är runt 20+- gammal

Socialtjänsten är inte en bostadsförmedling, Socialtjänsten hjälper dig med tak över huvudet om du är hemlös, inte för att du vill bo i ett visst område.

Varför skulle Socialtjänsten tvinga dig att bo hos dina föräldrar? Det står dig fritt att flytta dit du vill.
Citera
2019-03-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissbrallan97
Vad ska man ha för anledningar till att få ett boende?

Du gör som alla andra och ställer dig i bostadskön alternativt köper en bostadsrätt. Varför ska du ha rätt till förtur?
Citera
2019-03-08, 11:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
Högsta förvaltningsdomstolen har i rättsfallen RÅ 1997 ref 79 I–III uttalat att hemmaboende ungdomar inte har någon ovillkorlig rätt till bistånd i syfte att bereda dem ett eget boende. En rätt till bistånd föreligger först om ett eget boende är nödvändigt för att de ska vara tillförsäkrade en skälig levnadsnivå. De särskilda skäl för bistånd som bör beaktas kan enligt Högsta förvaltningsdomstolen vara exempelvis att familjen är mycket trångbodd eller att svåra personliga motsättningar uppkommit inom familjen.

Att det är roligare och bekvämare för dig att bo närmare skolan och polarna kommer inte att hjälpa ett dugg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in