FLYGSKAM är en svensk politisk folkrörelse som började som en uppmaning till att känna personlig skam för att man flyger eftersom det är dåligt för miljön, vilket förhoppningsvis då skulle leda till ändrade resevanor. Nu, i "fas 2", när de troende faktiskt slutat flyga, har detta förvandlats till något som går ut på att att hänga ut, anklaga, och få andra att skämmas över att de flyger. Mer "shaming" än "feeling ashamed", således.
Ett intressant exempel på skambeläggandet kan man se hos det anonyma instagram-kontot "
aningslosainfluencers", som på kort tid har nått 60,000 följare på att inte-så-anonyma uthängninar av s.k. influencers som begår kardinalsynden att göra onödiga långresor och posta om dem. De är omskrivna i svenska medier och har du själv instagram-konto märker du säkert att du har någon/några vänner som följer dem, beroende så klart på hur högt godhetsindex din vänskapskrets har (4/80 vänner=0.05 i mitt fall)
Jag tycker det här har gått fram oerhört fort, bara något år sen jag blev överhuvudtaget varse om konceptet har min egna åldersstigna mor anklagat mig för att förstöra klimatet för att jag flyger alldeles för mycket (vilket jag säkert gör, men det är nästan inget nöjesresande alls).
Samtidigt är det ju oerhört intressant att konceptet inte ens existerar på engelska, knappt i "fas 1" (känna skuld själv) och absolut inte i "fas 2" (skambelägga andra). Det enda engelskspråkiga jag lyckats googla mig fram till är någon rapport/krönika om att detta fenomen växt fram just i Sverige. Det känns som en helt otänkbar grej som kanske aldrig kan få fotfäste i nordamerika, där även avstånden inrikes är större och flyg är en självklarhet, och det inte är ovanligt att bo en 4-5 timmars flygresa bort även från familjemedlemmar. Det i USA väldigt omtalade "Green New Deal", ett sprillans färskt förslag från kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez om diverse miljöinsatser som kritiserats som galet radikalt, nämner varken flygskatt eller flyg med så mycket som en viskning.
Jag skulle vilja diskutera detta koncept i stort, här. Är flygskam/flyg-shaming bra eller anus? Verklighetsfrånvänt eller världsräddande? Är det rimligt att fästa sådan vikt vid just flygets roll i klimatpåverkan?
Hur kommer det sig att det slagit rot med sån kraft bara i Sverige? Varför har svenskar ett sånt behov av att gå från politisk extremitet till en annan? Är det för att folk har insett att obegränsad invandring absolut inte funkar, så man måste ha ett annat helt galet utopi-projekt att pyssla med, så att den skriande tomheten inombords kan tystas, åtminstone tillfälligt? Varför har inte icke-svenskar detta behov? M.m.
Flygskatt och liknande politiska åtgärder som är intimt förknippade med denna rörelse är också on-topic. Klimatforskningsförnekande å andra sidan är off-topic och bör diskuteras i andra trådar.