2019-03-04, 22:06
Medlem
Tjena,
I min region är de flesta som flyger rc-plan runt 60-70. År.
Är det likadant över hela landet och hur kan man få yngre att intressera sig för hobbyn?
RCgrejer är ju billigare och mer tillgängliga nu än nånsin.
Drönare kanske en del köper och lattjar lite med men flygplan undrar jag.
Citera
2019-03-08, 15:13
Medlem
HybridOlofs avatar
Flög 30x30 cm RC-flyg när jag var en liten grabb men gjorde inget RC-relaterat förrens jag plockade upp en begagnad DJI Mavic Pro för ett par månader sen. Tänkt bygga en racingdrönare i flera år men vågade aldrig riktigt ta steget eftersom jag var osäker på just vad jag skulle köpa, sen kom PostNord med sina avgifter. Hade gärna blivit mer insatt i hobbyn vare sig det handlar om bil, drönare eller flygplan men vet helt ärligt inte ens var jag ska börja någonstans.
Citera
2019-03-08, 22:17
Medlem
Drönare är ju "lätt" att börja med i sin egen trädgård eller en park, eller inomhus. Ett flygplan kräver mer yta och oftast mer träning för att få det att funka.
Om det finns ett rc-fält i närheten med flygverksamhet så kan de nog oftast ordna med skolning med dubbelkommando. Annars finns det enkla 3-kanals flygplan som tål att kraschas flera gånger.

Men frågan är om det finns ett allmänt intresse av att sysselsätta sig med denna hobby om gemene man bara visste att det finns möjlighet till det?
Citera
2019-03-09, 13:56
Bannlyst
Jag kan tycka att det är ganska fint med radiostyrda plan. Men som du säger är det ofta bara äldre gubbar (över min ålder) som håller på med sådant.

Dagens ungdomar tycks inte gilla aviation och radiokontrollerade plan. Dom sitter hellre och tummar på sin iPad.

Jag är inte bitter...
Citera
2019-03-09, 14:04
Medlem
GordonBleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Drönare är ju "lätt" att börja med i sin egen trädgård eller en park, eller inomhus. Ett flygplan kräver mer yta och oftast mer träning för att få det att funka.
Om det finns ett rc-fält i närheten med flygverksamhet så kan de nog oftast ordna med skolning med dubbelkommando. Annars finns det enkla 3-kanals flygplan som tål att kraschas flera gånger.

Men frågan är om det finns ett allmänt intresse av att sysselsätta sig med denna hobby om gemene man bara visste att det finns möjlighet till det?

Intresse finns nog men har nog falnat en del jämfört med för 30-40 år sen, kolla in https://svensktmodellflyg.org/forum/svenskt-modellflyg/%C3%A4mnesforum
eller http://www.rcflyg.se/forum/forum.php
Kontakta dem och se var det finns fält att flyga från, tämligen viktigt är nog att vara ansluten till något förbund så man har en försäkring (om man dundrar in i en dyr Jagga eller liknande) eller framför allt har någon som kan lära en att flyga.
Citera
2019-03-09, 14:30
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetludd
Dagens ungdomar tycks inte gilla aviation och radiokontrollerade plan. Dom sitter hellre och tummar på sin iPad.

Sätt ett RC flyg i en pojks hand så kommer nog dom flesta idag tycka det är häftigt. Är väl snarare så att föräldrarna ger dom en iPad istället för ett plan...vilket är förståeligt eftersom intresset för iPaden lär hålla bra mycket längre pga hur brett användningsområdet är.
Citera
2019-03-09, 16:31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HybridOlof
Sätt ett RC flyg i en pojks hand så kommer nog dom flesta idag tycka det är häftigt. Är väl snarare så att föräldrarna ger dom en iPad istället för ett plan...vilket är förståeligt eftersom intresset för iPaden lär hålla bra mycket längre pga hur brett användningsområdet är.

Skumt det här. Eller.. jag var fan i det intresserad av rc grejer när jag föddes. Blev en massa lek med gummimotorplan som barn och bygge av segelplan typ friflyg. Först när jag fick egna pengar kunde jag köpa riktiga grejer. Färdigbyggt fanns knappt utan men fick bygga och klä planen själv. Några byggde man från ritning.

Satan så kul det var. Många timmars knåpande. På flygfältet var det trevligt. Modellflyg är lika mycket en umgängesform som en hobby.

Idag har jag vinden full med flygplan som man hoppas få fart på igen. Lätt över 20 plan. Suck. På flygfältet är det som sagt typ bara gubbar.
Citera
2019-03-24, 14:35
Medlem
Sqeptisks avatar
Är väl likadant med privatflyget (riktiga flygplan alltså)? Verkar som de "yngre" snarare kör lite dataflygsimulator, tröttnar sedan på det såpass att de aldrig kommer vidare till att börja med RC eller ta flyglektioner.
Citera
2019-03-25, 12:29
Medlem
BigFatCones avatar
Hela RC-hobbyn ser likadan ut mer eller mindre. Jag håller visserligen främst på med bilar och jag vet att vi har ett världsproffs inom buggyracing som är typ.. 22-23 eller så där men bland oss som mer bashar och moddar för teh lulz så är det mest äldre typer. För även om man ser till hur billigt det har blivit i och med den globala marknaden så är det en dyr hobby som gärna slukar mycket tid.
Citera
2019-04-01, 14:29
Medlem
Avva66s avatar
Jag minns när konceptet företagsdatorn dök upp på 90-talet, tomt på fältet. I alla fall min klubb var det avsevärt mer aktivitet innan datorn blev var mans hand.
Segelflyget dog ut med, och motorflyg är svindyrt numer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in