2019-03-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det jag tyckte var lite roande med vissa av de upprörda fejankommentarerna var att de menade att inslaget får folk att koppla ihop IS med islam. De tror inte att rätt många vid det här laget har gjort den kopplingen helt oberoende av SVT?

IS terroristerna anser sig tolka Islam rätt.

Vem har tolkningsföreträde?

Dags att Islam blir en ideologi och inte en religion.
Citera
2019-03-04, 11:47
Medlem
Bengrots avatar
Public service när det fungerar som bäst. Mer satir!
Citera
2019-03-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
SVT garderar med detta för att kunna driva hårdare agenda. Och hatpöbeln på FB går rakt i fällan. Det bevisar hur enkelt media manipulerar den lågintelligenta massan.
Bra tycker jag!

Folk bör verkligen stå skeptiska till SVT i alla situationer, det håller jag med om. De är ganska genomskinliga.
Citera
2019-03-04, 11:57
Medlem
-GGs avatar
Som vanligt kan vi ta del av muslimers "ordförråd", som består av max tio ord och de orden sammansatta till blattesvenska meningar.

Muslimer är efterblivna och humorlösa, och vi har ingen plikt mot dem att agera snällt mot islam. Det är nog med fjäsk och ursäkter från det vidriga etablissemanget.
Citera
2019-03-04, 12:03
Medlem
Angelripper4s avatar
Man kan se i kommentarerna var denna lättkränkthet kommer ifrån. Inte alls konstigt att halva mellanöstern är sönderbombat.
Citera
2019-03-04, 12:09
Medlem
För mig står det nu att det är under 600 kommentarer på klippet på facebook - imorse stod det 1.3k. Har det rensats friskt? Har ej fb själv så kan inte öppna. Brukar kunna läsa kommentarer från andra sidor men just för denna så har inte kommentarerna laddats up när jag klickat på dem.
Citera
2019-03-04, 12:12
Medlem
Steinarrs avatar
SVT kommer snart att be om ursäkt.

Blattarna är ju helt galna över detta
Citera
2019-03-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Som vanligt kan vi ta del av muslimers "ordförråd", som består av max tio ord och de orden sammansatta till blattesvenska meningar.

Muslimer är efterblivna och humorlösa, och vi har ingen plikt mot dem att agera snällt mot islam. Det är nog med fjäsk och ursäkter från det vidriga etablissemanget.

En av kommentarerna:

"Fkn horungar som lägger upp sånt walla om jag vet vem det va kommer skujta din hora”
mohammed_4155

Hur vet hen att den som lagt upp det har en hora, och om denna nu har det - varför skall hen skjuta horan och inte uppläggaren? 🤔

OT kanske - men humorgruppen Freudian Slip Production gjorde en sketch "Weolcome to the Middle East" där de drev med frubrännande salafister. Denna blev borttagen från YouTube pga "hatretorik" - kan vi förvänta oss samma resultat här?

Edit - fegade SVT ur från YouTube men glömde byta namn? 😁
https://youtu.be/7_Gc2_3kYpw

Klippet heter "Sverige skulle falla (sång om IS-resenärer)" men är ett klipp om pengatvätt.

Edit 2 - här är den på YouTube
https://youtu.be/tFzl4dEBmJE
Senast redigerad av HalfRunar 2019-03-04 kl. 12:25.
Citera
2019-03-04, 12:26
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Haha, jag såg denna på FB! Skämta om invandrare och islam, det gör man icke! Jag säger icke ostraffat!

Det är otroligt slående att SVT typ i stort sett aldrig gjort en sketch på temat Islam. Och nu när de gör det går folk går verkligen helt bananas. Allt från rena grottmänniskoreaktioner till "intellektuella" resonemang. De var tvungna stänga ned Instagram-kommentarerna för att de var så lågpannade. Exempel:
https://mobile.twitter.com/hanifbali/status/1102252515410743296/photo/1

Denna är en toppkommentar på Facebook och avspeglar rätt väl nästan samtliga andra "kritiska" kommentarer:
"Denna video avhumaniserar dels människor i förorten som att deras största dröm är att bli terrorist. Man förenklar ett stort samhällsproblem och gör ett narrativ där dessa personer har handlat av ren ondska snarare än de livssituationer som gjort att människor kunnat ta sådana beslut och blivit manipulerade av IS propaganda.
Det är extremt respektlöst mot alla de människor som dött i detta krig. Jag undrar hur en person som nyss upplevt denna terror skulle reagera på den här videon.
Videons text ”men du vet att Sverige skulle falla för islam” är precis en sådan fras som många i detta land tror är sant och som lett till att ett rasistiskt, islamofobiskt och främlingsfientligt parti tagit sig in i Sveriges riksdag. Att SVT som är public service publicerar högerkonspiratoriskt material är bara skamligt.
Det finns så många bitar med detta som är fel. Man förväntar sig lite mer värdighet från public service än detta. Är det sådant vi ska lägga våra skattemedel på?"

Bara massa skitsnack, ord staplade på varandra. man skulle kunna skriva en A4-template med dessa ord, kanske det finns, och använda i islamist-propaganda syfte på allt man ogillar. "Avhuminiserar" "förorten" "terrorist" "narrativ" "manipulerade" "respektlöst" "islam" "rasistiskt" "islamofobiska" "främlingsfientligt" "högerkonspiratorie"

Oh yes, hon glömde "kränkning" och "kränkt" men det kanske är lite för obvious idag. "Respektlöst" låter bättre, mycket tyngre och allvarligt. 5/5 för bra liknelse. Jag ger 10 av 10 islamist-poäng för insändaren.

Själv räknar jag minuterna tills SVT tar ned det här klippet. Vad som är helt säkert är att det kommer snart vara någon typ av varningstext och förklarande "kontext" till klippet.

Vad PK-folk inte fattar att det som är allra roligast att skämta om, det är sånt som är "förbjudet" att skämta om. Dessutom är det förutom det otroligt roligt att skämta om det "förbjudna" på ett "smaklöst" sätt. Då blir det roligast. Den kombinationen råkar dessutom vara exakt det som PK kritiserar. Synd för dem, dessa tråkiga jävlar som vill att vi ska leva gråa liv och sedan dö av tristess.

Undrar om man skulle föra sanna resonemang om NMR eller Breivik? Altså att man avhumaniserar dels mäniskor på landsbyggden, man förenklar ett stort sammhällsproblem och gör ett narrativ där dessa personer handlat av ren ondska, snarare än de livssituationer som gjort att de kunnat ta sådana beslut och blivit manipulerade av nazist/nationalist propagandan
Citera
2019-03-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Vem bryr sig. Mer sånt tycker jag. Detta är Sverige inte Baghdad.

Spelar ingen roll om det är Sverige eller Bagdad. Statstelevisionen borde inte syssla med uppenbara provokationer.
Citera
2019-03-04, 12:27
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
SVT går över gränsen lite här. De nämner Islam och kopplar ihop det med IS. Förstår att det kan röra upp känslor. De som drabbas är vanliga moderata muslimer.

LOL, skulle detta vara över gränsen? As if! Har du sett valfri stand up från USA eller UK? Nästan alla har någon typ av drift med den kristna religionen, det är nästan en stående punkt i många stand up-komikers program. Är det inte något om präster och småpojkar så är det om något annat.

Islam och humor är verkligen ett lackmus-test på vilken sida av historien man står. Pallar man inte såna här totalt harmlösa sketcher är man verkligen på fel sida.
Citera
2019-03-04, 12:27
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Underbar satir, dock är kommentarerna på deras FB-sida roligare. En sak som gör SVT så jävla bra är just att båda sidor anser att SVT är emot dem: pojkrumsincels på Flashback spenderar sina liv med att gnälla på hur orättvist SVT behandlar deras favoritpolitiker och organisationer medan förortsmuslimer med 70 IQ konstant gnäller på hur Islamfientliga SVT är

SVT är kulturmarxister. Detta klipp kommer inte att ändra på det.

Som någon annan skrev så lättar SVT på trycket ibland för att folk ska tro att dom är objektiva.

Så har SVT alltid gjort. Tydligen så fungerar det också med tanke på vad folk skriver i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in