2019-03-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Visst är det så. Samtidigt ställer det till med en del intressanta frågeställningar.

Exempelvis har det diskuterats om man kan döma svenska män som köper sex i länder där detta är tillåtet - eftersom det är förbjudet i Sverige. Dom flesta bedömare kom fram till att det är landets lagar som måste gälla; dvs, att man inte kan tvinga Svenskar till svenska lagar när dom är utanför landet. Jag tror det är en bra ordning om man inte vill bli som Kina.

Samtidigt kan man tänka sig att alla länder skulle kunna komma överens om vissa grundläggande lagar som ska gälla överallt; ex. mord och våldtäkt.

Det logiska borde alltså vara att Syrien, eller Irak begär dessa personer utlämnade om dom kommer tillbaka till Sverige. Det skulle lösa en del. Samtidigt kan man förstå att dessa länder har svårt att hantera alla rättegångar på ett sätt som skulle medge Sverige att utlämna dom.

Det ska bli intressant att se vad som händer.

Fast varför skulle Irak och Syrien begära att dom utlämnas, det kommer inte att hända. Tar dom sig till Sverige idag så är dom säkra och slipper straff pågrund av att det blir olagligt att ha samröre med terrororganisationer först hösten 2019 enligt svensk lag. Några har med flit inte velat trycka igenom dessa lagar de senaste 5 åren och man kan ju undra varför. Har muslimska brödraskapet infiltrerat statsapparaten så djupt eller är politiker och byråkrater totalt dumma i huvudet.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-03-05 kl. 23:34.
Citera
2019-03-05, 23:30
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Mitt förslag är att stödja både Syrien och Irak med dels pengar men även organisation och hålla en form av rättegång där dessa IS-terrorister döms efter de lagar som länderna de verkat i stiftat vilket borde landa i en stor mängd dödsstraff med tanke på vad dom gjort.
Då sliper vi få in dom i Sverige igen, så viktigt att asen inte släpps ut nu. De 150 som redan finns i Sverige borde vi söka upp lite snyggt och skjuta av till sista man. Hyr in personal från Israel som är experter på just likvidering. Massmord och systematiska våldtäkter på barn och halshuggningar bränna människor levande m.m. måste få konsekvenser oavsett var man gömmer sig.

Varför inte ändra i lagarna och hyra in lite ryska soldater att röja loss i de svenska förorterna och jaga packet dag som natt så är det inte så roligt att leka allan längre. Saft och bulle mentaliteten fungerar inte utan ses enbart som svaghet.

Extrema situationer kräver extrema åtgärder.

Många andra länder har i princip redan gjort detta (fast på plats i Syrien och Irak). Man har helt enkelt skickat in specialförband som hjälpt till att lokalisera och eliminera personer som annars skulle komma tillbaka. Både Frankrike och Storbritannien har ägnat sig åt detta. Om Sverige försökt sig på det ska jag låta vara osagt, men jag antar att de resurser som jobbat med Kurderna kan ha haft det som delmål.
Citera
2019-03-05, 23:32
Medlem
Citat:
Många andra länder har i princip redan gjort detta (fast på plats i Syrien och Irak). Man har helt enkelt skickat in specialförband som hjälpt till att lokalisera och eliminera personer som annars skulle komma tillbaka. Både Frankrike och Storbritannien har ägnat sig åt detta. Om Sverige försökt sig på det ska jag låta vara osagt, men jag antar att de resurser som jobbat med Kurderna kan ha haft det som delmål.

Ja jag har också läst om detta, mycket bra jobbat av Frankrike och Storbritannien där. Det är ju den bästa lösningen likvidera skräpet i öknen.
Citera
2019-03-05, 23:32
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Fast varför skulle Irak och Syrien begära att dom utlämnas, det kommer inte att hända. tar dom sig till Sverige idag så är dom säkra och slipper straff pågrund av att det blir olagligt att ha samröre med terrororganisationer först hösten 2019 enligt svensk lag. Några har med flit inte velat trycka igenom dessa agar de senaste 5 åren och man kan ju undra varför. Har muslimska brödraskapet infiltrerat statsapparaten så djupt eller är politiker och byråkrater totalt dumma i huvudet.

Den har infiltrerats av fler aktörer än MB skulle jag tro.
Citera
2019-03-05, 23:36
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ja jag har också läst om detta, mycket bra jobbat av Frankrike och Storbritannien där. Det är ju den bästa lösningen likvidera skräpet i öknen.

Fast man talar inte lika högt om hur man hjälpt till att stötta dom krafter som ligger bakom det hela med syftet att störta Assad. Det är en jävla soppa.

Om det fanns någon rättvisa skulle europas politiker förpassas till samma öken för ett liv i harmoni med naturen och sina nya grannar. Som vanligt är det den vanliga människan som drabbas.
Citera
2019-03-05, 23:39
Medlem
Citat:
Den har infiltrerats av fler aktörer än MB skulle jag tro.

Tragiskt nog så är det ju så, det verkar ju inte finans någon som helst vilja att ta hand om terrorister eller kriminella invandrare utan det blir bara värre och värre, Afghaner på 25 år i gymnasieskolan inser inte folk hur dålig den iden är. En afghanamnesti som strider mot lagar och regler trycks igenom på något sjukt sätt till absolut noll nytta för Sverige enbart problem och kostnader.

Det här kommer att gå åt helvete.
Citera
2019-03-05, 23:42
Medlem
Citat:
Fast man talar inte lika högt om hur man hjälpt till att stötta dom krafter som ligger bakom det hela med syftet att störta Assad. Det är en jävla soppa.

Om det fanns någon rättvisa skulle europas politiker förpassas till samma öken för ett liv i harmoni med naturen och sina nya grannar. Som vanligt är det den vanliga människan som drabbas.

Så är det ju, ett extremt fulspel har det ju varit och är fortfarande. Ja dom borde få dö långsamt i öknen. Vanliga människor ska bara betala skatt till deras sjuka ideer.
Citera
2019-03-05, 23:54
Medlem
swimmingpools avatar
SVT är vänstervridet. Yeah, right.
Bara politiskt korrekt.
Citera
2019-03-06, 00:09
Medlem
Tycker SVT ska bedriva seriös opartisk journalistik.

Detta är mer daigshumor.

Jag tycker dom är ett gift i samhället som slösar våra skattepengar åt att bedriva propaganda.

Tar avstånd ifrån SD i slutdebatten.

Nu ska dom låtsas vara emot islam också?

Byt ut dessa partier som haft makten i Sverige i över 100år, dom är för bekväma med att dom alltid kommer bestämma.
Citera
2019-03-06, 00:40
Medlem
Hoppas att detta inte är off topic, men Amanda Sokolnicki, som jag annars inte alltid gillar särskilt bra, har idag skrivit en inträngande och skarpt fördömande krönika om svenska myndigheters sätt att "bekämpa" radikal islamism och IS.

Citat:
Sveriges arbete mot våldsbejakande extremism har haft en röd tråd, utöver den blodiga. Det har bedrivits av amatörer.

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-fem-forlorade-ar-i-kampen-mot-is-svenska-bataljon/

Citat:
Allt började med att Mona Sahlin utsågs till samordnare och slutade med att Anna Carlstedt blev hennes efterträdare. ”Ingen individ kan själv ha all sakkunskap”, förklarade Carlstedt efter att det kom fram att hon inte hade någon erfarenhet av frågan över huvud taget. Och det var ju förstås sant, alla kan inte kunna allt. Men nog hade det varit bra om någon – bara någon enstaka – som ansvarade för ett av de viktigaste säkerhetsarbetena i landet också kunde någonting om det.

Citat:
Det var som att problemet fortplantade sig. Högst upp i pyramiden satt Alice Bah Kuhnke (MP), vars insats som ansvarigt statsråd främst blir ihågkommen för den ”Agenda”-intervju där hon visade att det inte bara är män som kan killgissa. Hon varken visste vad som hände på området, eller brydde sig om att lära sig det – ens inför en stor intervju.

Citat:
Och så inrättade man en stödtelefon som föräldrar, lärare och vänner skulle kunna ringa när de oroade sig för en närstående som höll på att radikaliseras.

Men stödtelefonen blev ett fiasko. I utvärderingen konstaterades att de anställda visserligen hade ”så kallad interkulturell kompetens”, men att de inte kunde någonting om våldsbejakande extremism. Dessutom gjorde tekniska problem att personer som ringde kopplades direkt till telefonsvararen.

Citat:
Vad som fungerade bäst i det förebyggande arbetet var det som aldrig var en del av uppdraget: medarbetare kring Mona Sahlin hade på eget bevåg ingripit i flera akuta lägen. Den man som fälldes 2016 för att ha planerat en terrorattack i Sverige var ett sådant fall.

Citat:
Domen var ett bevis på att upplägget fungerade. Det behövdes inte mer samordning, det behövdes fler som ingrep.

Citat:
Och framför allt: där skulle det finnas en insatsgrupp som inte bara skulle samordna, utan också arbeta operativt. Det var det kanske viktigaste beslut som fattades på området under alla de här åren.

Det där nationella centrumet arbetar i dag under Brå. Men insatsgruppen? Den finns inte. Just den delen kom aldrig med i uppdraget när man startade den nya organisationen. Det blev aldrig mer än en debattartikel.

Den svenska hanteringen av IS-svenskar och radikal islamism i Sverige är skandalös. Som någon har påpekat tidigare, den svenska regeringen från 2014 såg det som sitt uppdrag att bekämpa SD, men när det gällde att bekämpa IS i Sverige nöjde man sig med att tillsätta vänsteraktivisten Mona Sahlin som samordnare, därefter Anna Carlstedt som medgav att hon inte visste någonting om saken, därefter Alice Bah Kunhke som ansvarigt statsråd, som nästan skröt med hur ointresserad hon var av att göra något aktivt för att bemöta radikal islamism i Sverige, och hur hon själv inte ville lära sig någonting alls om denna typ av extremism. Och så inrättade man en telefonlinje, bemannad av välvilliga personer med "interkulturell kompetens" - ska vi kalla dem muslimer - som dock inte fick chansen att svara i telefon när förtvivlade anhöriga ringde eftersom samtalet gick direkt till telefonsvararen.

Och Morgan Johansson skröt med att han skulle skapa en svensk insatsgrupp som kunde ingripa mot svenska islamister, men insatsgruppen skapades aldrig i verkligheten utan fick förbli en skrytsam önskedröm i Morgan Johanssons debattartikel.

Är det konstigt att Sverige har producerat fler IS-krigare per capita än något annat EU-land förutom Belgien? Och är det konstigt att våra regeringar inte har skapat någon lagstiftning med vars hjälp man kan fälla eller ens ingripa mot återvändande IS-krigare?

Men lugn. Vår nuvarande JÖK-regering har räddat Sverige. De har ju bildat en regering där SD stängs ute från allt inflytande! Tack Stefan och Annie!

Till moderatorerna: Ifall detta inlägg är off topic, finns det möjlighet att flytta det till en annan tråd?
Citera
2019-03-06, 05:26
Medlem
richfucks avatar
Sverige och svenskarna är ett riktigt mesland, som tyvärr är förlorat. Att SVT "vågar" visa sånt där är juh ett skämt. SVT borde granska skiten ur all typ av religiösa muslimer. Häng ut dom med namn och bild. Skämta,skapa drev och förgör dom.

Vårt gamla fina stolta Sverige kommer aldrig komma tillbaka.
jag stöttar alla typer av nationella och konservativa initiativ, det är mitt strå till stacken.
Citera
2019-03-06, 06:35
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Hej, är helsvensk vit, bott i Iran,Iraq,Saudi,Israel mm i många år så jag vet hur de fungerar.

Ok, så bara för att du bott i dessa länder så är du expert på dom också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in