2019-03-01, 21:53
Medlem
Vart kommer du ifrån ts? Är du inte amerikanare eller Brit blir det inte lätt för dig att få kvalificerade jobb
Citera
2019-03-01, 21:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SusyK
Jag är en Kvinna i 30 årsålder (båda min kandidat och master examen är tagen i Sverige). Jag har sökt för alla möjliga tjänster som ligger ute men har aldrig fått en enda intervju förutom en gång hos polisen som civil utredare då hade jag inte ens en personligt brev (jag fick inte jobbet).

På intervjun sade de att de komma att kontakta mina referenser och sedan hör av de om några veckor. När jag inte hörde av de så ringde jag och fick höra att rekrytering processen är tagen av Stockholm och hen kunde inte säga vad kommer händer. Efter ungefär ett år var annonsen för samma jobb ute och jag sökte en gång till. Jag fick inte kommer på intervju denna gången.

Sedan dess har jag sökt liknande tjänster hos polisen, samordnare hos kommuner, sommarvikarie hos kriminalvården, rehabilitering verksamheter, osv men inte en enda intervju. Jag brukar få det standard mail ”tack för ansökan men tyvärr....”

Att vara arbetslös är en sak men att söka massa jobb och ingen kalla mig för intervju gör att jag må dålig och jag börja ifrågasätta många saker. Vad gör jag fel? Finns det hopp att få jobb i Sverige? Är jag för gammal och saknar relevant jobb erfarenhet trotts jag har gjort 3 praktik? Ska jag nöja mig med arbetslösheten efter 5-årig högskola studier?

Bra att nämna att jag är invandrare och har varit i Sverige sedan 8 år och jag har Svenskt B körkort också. Jag har hört att ”bra” nätverk är bra sätt att komma på arbetsmarknaden men jag har ingen sånna. Vad ska jag göra? Dörrknackning har jag tänkt men det låtar att vara en super dålig ide’ eftersom det känns som min yrkesval är mer eller mindre hos myndigheter.

Jag har varit hos arbetsförmedlingen och det är hopplöst ärligt talat. Jag vill inte gå på deras rules att söka alla tjänster dit och hit för att få några ersättningar. Däremot vill jag och brukar jag söka tjänster som jag känner för och är utbildad inom.

Men nu börjar min tålamod rinner ur. Ska jag byta mitt namn till något svenskt som någon bekant skojade om? Men vad händer om jag dyker up för intervju och då visar det sig att jag är svart och har grovt brytning?

Har ni några tips om hur jag kan fixa ett jobb?
Tack på förhand
Citat:
Kriminologi
Om man pluggar något som inte leder till en yrkesexamen (socionom, lärare, läkare m.m.) eller som har motsvarande ställning inom den branschen (kandidat i juridik till exempel), så måste man se till att ämnet man väljer är riktat mot en bransch med bra jobbmöjligheter.
Citera
2019-03-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om man pluggar något som inte leder till en yrkesexamen (socionom, lärare, läkare m.m.) eller som har motsvarande ställning inom den branschen (kandidat i juridik till exempel), så måste man se till att ämnet man väljer är riktat mot en bransch med bra jobbmöjligheter.

Det borde man göra, ja. Sedan är nästa fråga vi kan ställa oss varför vi har massa utbildningar, som kriminologi till exempel, som uppenbarligen inte leder till jobb i någon stor skala?
Citera
2019-03-02, 22:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Det borde man göra, ja. Sedan är nästa fråga vi kan ställa oss varför vi har massa utbildningar, som kriminologi till exempel, som uppenbarligen inte leder till jobb i någon stor skala?
Utbudet av utbildningar på universitet och högskolor styrs inte av någon allsmäktig myndighet som utreder vad som behövs på arbetsmarknaden, och tvingar högskolor/universitet till att erbjuda just dessa utbildningar. Folk pluggar inte endast heller för att öka sina möjligheter att få jobb så mycket som möjligt, eller för att få högsta möjliga lön. Folk pluggar ett program/kurs även för att det är ett ämne som intresserar dem, för att det ger jobb med stor flexibilitet, mycket ledighet, finns rikligt representerat i närområdet, och en massa andra faktorer som inte har att göra med möjligheten att få jobb, eller få hög lön. Därför är det också upp till lärosätena själva att avgöra vad de ska erbjuda, utifrån vad det finns intresse för, vilken inriktning och kompetens som finns på lärosätet m.m.

Att folk tänker lite mer ekonomiskt rationellt när de väljer utbildning kan man ju önska...jag har i vart fall en sådan önskan, men vi kan inte tvinga folk att plugga en viss utbildning för att det för hela samhällets välmående vore det bästa, var och en måste få välja själv.
Citera
2019-03-02, 23:17
Medlem
321js avatar
https://www.sydsvenskan.se/2019-02-25/migrationen-kan-fortsatta-att-utveckla-sverige

Kontakta Rasmus Ling, Miljöpartiet behöver säkert en expert på kriminologi, annars så kan han ge dig bra råd. Miljöpartister är kända för att ha bra lösningar för alla problem som människor kan ha.

https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/ledamot/rasmus-ling_8af2f4df-6c44-4844-89af-c0fd142e4eed
Senast redigerad av 321j 2019-03-02 kl. 23:20.
Citera
2019-03-03, 08:41
Medlem
kanske migrationsverket?

usa har 16 654 anställda på sitt migrationsverk med en befolkning av 325 miljoner invånare

sverige har 8600 anställda på sitt migrationsverk med en befolkning av 9.9 mil aja vi kan säga 10 mil invånare

sverige är nästan lite komiskt ibland?
Citera
2019-03-03, 18:24
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Att folk tänker lite mer ekonomiskt rationellt när de väljer utbildning kan man ju önska...jag har i vart fall en sådan önskan, men vi kan inte tvinga folk att plugga en viss utbildning för att det för hela samhällets välmående vore det bästa, var och en måste få välja själv.

Väljer man en utbildning som samhället inte behöver får man skylla sig själv. Det är kanske också svar på TS fråga. Om behovet till hennes kompetens existerade hade hon troligen haft arbete.
Citera
2019-03-03, 22:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Väljer man en utbildning som samhället inte behöver får man skylla sig själv. Det är kanske också svar på TS fråga. Om behovet till hennes kompetens existerade hade hon troligen haft arbete.
Då bör rimligtvis även andra parametrar om inverkar på om man får arbete eller inte tas i beaktande vid den bedömning som du verkar förorda, till exempel:
- Var man väljer att bo.
- Om man väljer att skaffa barn eller ej. Barn gör det svårare att flytta, gör det svårare att jobba skift, gör att man måste vabba osv.
- Om man väljer att vara ensamstående eller leva med någon annan. Som ensamstående är man mer flexibel och kan därmed jobba mer och vara mer tillgänglig på de tider arbetsgivaren behöver.
- Om man skaffar tidskrävande fritidsintressen, eller fritidsintressen som gör att man blir uppbokad vissa specifika tider. Om man har en uppbokad fritid, kan man inte med kort varsel jobba över, byta arbetspass m.m.

Som förmodligen även du inser kan man dra ut tangenten till det absurda, och det är där man hamnar om man börjar säga att rätt till det offentligas stöd i form av exempelvis arbetslöshetsersättning, ska villkoras av om man gjort de mest fördelaktiga valen eller ej.
Citera
2019-03-04, 21:29
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Då bör rimligtvis även andra parametrar om inverkar på om man får arbete eller inte tas i beaktande vid den bedömning som du verkar förorda, till exempel:
- Var man väljer att bo.
- Om man väljer att skaffa barn eller ej. Barn gör det svårare att flytta, gör det svårare att jobba skift, gör att man måste vabba osv.
- Om man väljer att vara ensamstående eller leva med någon annan. Som ensamstående är man mer flexibel och kan därmed jobba mer och vara mer tillgänglig på de tider arbetsgivaren behöver.
- Om man skaffar tidskrävande fritidsintressen, eller fritidsintressen som gör att man blir uppbokad vissa specifika tider. Om man har en uppbokad fritid, kan man inte med kort varsel jobba över, byta arbetspass m.m.

Som förmodligen även du inser kan man dra ut tangenten till det absurda, och det är där man hamnar om man börjar säga att rätt till det offentligas stöd i form av exempelvis arbetslöshetsersättning, ska villkoras av om man gjort de mest fördelaktiga valen eller ej.

Det är individens ansvar att skaffa egen försörjning. All form av ersättning av staten ska naturligtvis villkoras. Det är inte resurser som regnar från himmelen utan är surt förvärvat av hårt arbetande skattebetalare. För att återknyta till topic så är det TS ansvar om hon inte får arbete. Det är förväntat om hon studerat till totalt meningslösa sysslor som genuspedagog. Kriminolog verkar dock märkligt att det inte skulle behövas. Politikerna prioriterar väl inte rättspolitik så mycket. Bidrag och resurser till ensamkommande barn betraktas som betydligt viktigare.
Citera
2019-11-21, 03:55
Medlem
Citat:
Jag är en Kvinna i 30 årsålder (båda min kandidat och master examen är tagen i Sverige). Jag har sökt för alla möjliga tjänster som ligger ute men har aldrig fått en enda intervju förutom en gång hos polisen som civil utredare då hade jag inte ens en personligt brev (jag fick inte jobbet).

På intervjun sade de att de komma att kontakta mina referenser och sedan hör av de om några veckor. När jag inte hörde av de så ringde jag och fick höra att rekrytering processen är tagen av Stockholm och hen kunde inte säga vad kommer händer. Efter ungefär ett år var annonsen för samma jobb ute och jag sökte en gång till. Jag fick inte kommer på intervju denna gången.

Sedan dess har jag sökt liknande tjänster hos polisen, samordnare hos kommuner, sommarvikarie hos kriminalvården, rehabilitering verksamheter, osv men inte en enda intervju. Jag brukar få det standard mail ”tack för ansökan men tyvärr....”

Att vara arbetslös är en sak men att söka massa jobb och ingen kalla mig för intervju gör att jag må dålig och jag börja ifrågasätta många saker. Vad gör jag fel? Finns det hopp att få jobb i Sverige? Är jag för gammal och saknar relevant jobb erfarenhet trotts jag har gjort 3 praktik? Ska jag nöja mig med arbetslösheten efter 5-årig högskola studier?

Bra att nämna att jag är invandrare och har varit i Sverige sedan 8 år och jag har Svenskt B körkort också. Jag har hört att ”bra” nätverk är bra sätt att komma på arbetsmarknaden men jag har ingen sånna. Vad ska jag göra? Dörrknackning har jag tänkt men det låtar att vara en super dålig ide’ eftersom det känns som min yrkesval är mer eller mindre hos myndigheter.

Jag har varit hos arbetsförmedlingen och det är hopplöst ärligt talat. Jag vill inte gå på deras rules att söka alla tjänster dit och hit för att få några ersättningar. Däremot vill jag och brukar jag söka tjänster som jag känner för och är utbildad inom.

Men nu börjar min tålamod rinner ur. Ska jag byta mitt namn till något svenskt som någon bekant skojade om? Men vad händer om jag dyker up för intervju och då visar det sig att jag är svart och har grovt brytning?

Har ni några tips om hur jag kan fixa ett jobb?
Tack på förhand

Det handlar inte om din svenska eller ditt namn..utan om pengar.
Citera
2019-11-21, 12:06
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Det handlar inte om din svenska eller ditt namn..utan om pengar.

Köpa en anställning om inte för att fuska med uppehållstillstånd?

Vad är: saker bara en idiot kan tro?
Citera
2019-11-23, 10:25
Medlem
Det är hos de rika fotbollsklubbarna jobben finns - dvs de jobb man inte behöver vara lönsam o
produzera på - det räcker att man är med i ett nätverk så får man jobb.

Referera till Era medlemsskap i Flashback.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/ingen-har-nagonsin-hort-talas-om-honom/

o man har extra fördel om man är invandrare med extotiskt utseende

"Med hjälp av scoutingverktyg, videofilmer och statistik nedbruten på minsta beståndsdel vet ofta klubbar allt om den spelare de ska värva.

Men för fotbollspubliken verkar Viborg FF:s senaste nyförvärv vara ett mysterium.

När Bernio Verhagen, 25, skrev på för klubben beskrevs han som en ”blixtsnabb och aggressiv spelare” och Viborg var ”glada över” att de fått möjlighet att värva honom."

Men de verkar inte vara lika glada i att se honom produzera dvs spela fotboll.

"Efter en knapp månad i Danmark är Bernio Verhagen redan rubrikernas man – men främst för det som hänt utanför plan.

På planen verkar han å andra sidan inte ha uträttat särskilt mycket under sin karriär, enligt en granskning BT gjort.

För åtta månader sen dök han plötsligt upp som professionell fotbollsspelare."
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in