2019-02-22, 13:32
Medlem
Det är bortom allt tvivel att vi aktivt måste handla för att rädda vår planet från den globala uppvärmningen! våra politiker pratar om det och vi håller med. Vi till och med gnäller på andra som vi anser gör fel men handen på hjärtat vad gör vi skälva? I princip ingen ting! Sopsorterar, kör inte bilen på tomgång, äta mindre kött, handla ecologiskt (om det nu är miljövänligare).

Vad kan man göra?

Jag tror att konsumtionssamhället måste upphöra. Slit och släng är den största miljöboven. Tyvärr är det så att om vi inte sliter och slänger stannar industin, det går åt mindra energi, det fraktas inte lika mycket varor runt i världen. puls en massa andra saker som är skadliga för miljön upphör. Baksidan är att mäniskor blir arbetslösa, depression, svält i vissa länder och sånt som följer i en ekonomisk kollaps.

Lite kan man väll göra för miljön utan att krascha världsekonomin. Tillexempel så gick min värmepump sönder för en tid sedan. Den första firman jag ringde dömde ut värmepumpen direkt och lämnade pris på att byta till en ny, samma med näsa firma. Offert på ett byte. Det är inte billigt men det är ju bra för den globala ekonomin! jag hade nästan bestämt mig när jag fick kontakt med en firma som förslog ett kompressorbyte, för som han sa, det är ju bara kompressorn som är trasig. Så jag bytte kompressorn för en tredjedel av kostnaden.
Alla glada och mitt samvete rent.
Men om alla skulle göra så vad händer då? Jo värmepumpstillverkarna går i konkurs mäniskor blir arbetslösa osv.

En ekonomisk kollaps är ändå bättre än att hela vår planet kollapsar eller?
Citera
2019-02-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurtnikrev
Men om alla skulle göra så vad händer då? Jo värmepumpstillverkarna går i konkurs mäniskor blir arbetslösa osv.
Vi får fler cykelreparatörer och färre cykeltillverkare. Det är ju inte som om saker reparerar sig själva. Med tanke på hur automatiserad tillverkning är idag ger det snarare fler jobb eftersom det är svårare att automatisera reparationer. Det ger dessutom jobb i Sverige vilket kan vara trevligt för den som är lokalpatriot.

När det gäller just värmepumpar kan dock vara värt att se om nya pumpar har blivit så mycket bättre att det lönar sig att byta för effektivitetsvinsten. Sparad el är också bra för miljön.
Citera
2019-02-22, 14:42
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Det är bortom allt tvivel att vi aktivt måste handla för att rädda vår planet från den globala uppvärmningen! våra politiker pratar om det och vi håller med. Vi till och med gnäller på andra som vi anser gör fel men handen på hjärtat vad gör vi skälva? I princip ingen ting! Sopsorterar, kör inte bilen på tomgång, äta mindre kött, handla ecologiskt (om det nu är miljövänligare).

Vad kan man göra?

Jag tror att konsumtionssamhället måste upphöra. Slit och släng är den största miljöboven. Tyvärr är det så att om vi inte sliter och slänger stannar industin, det går åt mindra energi, det fraktas inte lika mycket varor runt i världen. puls en massa andra saker som är skadliga för miljön upphör. Baksidan är att mäniskor blir arbetslösa, depression, svält i vissa länder och sånt som följer i en ekonomisk kollaps.

Lite kan man väll göra för miljön utan att krascha världsekonomin. Tillexempel så gick min värmepump sönder för en tid sedan. Den första firman jag ringde dömde ut värmepumpen direkt och lämnade pris på att byta till en ny, samma med näsa firma. Offert på ett byte. Det är inte billigt men det är ju bra för den globala ekonomin! jag hade nästan bestämt mig när jag fick kontakt med en firma som förslog ett kompressorbyte, för som han sa, det är ju bara kompressorn som är trasig. Så jag bytte kompressorn för en tredjedel av kostnaden.

Men alla gör ju redan så. Det är knappast att man byter bil om man får t.ex en punktering.
Citera
2019-02-23, 08:40
Medlem
Vad jag inte förstår är varför tror man att våra minskade utsläpp i Sverige iförhållande till andra länder som är väldigt små skulle påverka hela vår planet.
Vi släpper bara ut en promille i förhållande till andra länder. Visst är det bra att föregå med gott exempel och visa att det går att minska utsläppen men om alla skulle släppa ut lika lite som oss, så skulle vi kanske klara av miljömålen. Men vi påverkar ju inte dom andra länderna som fortsätter med sin obefintliga avfallshantering. Dom bryr dig inte och känner inte till våra framsteg.
Det jag menar är att sluta med miljöhysterin i Sverige och se till att hjälpa andra länder istället för att jaga oss svenskar. Det är ändå sådan miljöförstörelse i omvärlden som vi inte verkar rå på bevisligen.
Detta går till överdrift och man lägger inte resurserna där man borde alltså på utvecklingsländerna som Indien, Kina m.m
Citera
2019-02-27, 08:25
Medlem
Det är utan tvekan så att det är i u-länderna som det finns mest att göra. Men samtidigt det vi komsumerar tillverkas i stor del i u-länder där arbetskraften är billigare. Så konsumerar vi mindre och mer miljösmart tillverkar u-länderna mindre och förorenar mindre. Allt hänger ihop på något sätt i dagen värld. När det gäller värmepumpar så lagas det väldigt få pumpar över 15år för då annses värmepumpen vara slut. Det tycker jag är fel. Tror det beror på att det krävs en kylmontör för att utföra reperationer av värmepumpar. Det är ju vvs-montören som kommer och felsöker och han/hon inte kan göra jobbet skälv så värmepumpen döms ut som skrot. Det finns inget som helst miljötänk där bara pengar.
Citera
2019-03-01, 09:54
Medlem
Citat:

Vad kan man göra?

Bytte du till en bättre kompressor eller sämre? Hur länge kommer den nya kompressorn hålla jämfört mot att du byter hela paketet med fläkt, radiator, styrning och kompressor? Hur gammal var den gamla pumpen? Vad kommer gå sönder nästa gång i systemet?

Ekonomisk kollaps är inte att föredra då det leder till ökat resursslöseri, mindre återvinning samt mindre möjlighet till cirkulärt resursutnyttjande, mer miljöförstöring helt enkelt. Däremot kan konsumtionsmönstren kanske förändras till det bättre i många avseenden. Exempelvis inte importera kött, särskilt inte från Danmark eller Brazilien osv.

Att förespråka regressionism är inte hållbart och ett tydligt tecken på att man inte förstår ämnet ekonomi alls. Ekonomisk tillväxt kan upprätthållas utan att man ökar förbrukningen av begränsande resurser, exempelvis genom effektivare användning av befintliga resurser och/eller cirkulär användning. Dock kräver detta en ökad tillgång på energi...
Citera
2019-03-05, 08:37
Medlem
Värmepumpen är från 2002. Dom bytte från en kolvkompressor till en modernare scrollkompressor. Och den håller lika länge som den gammla. Tanklen i värmepumpen är ok utan rost så vad som kan gå sönder innom den nya kompressorns livslängd är kanske en cirkpump eller givare alltså småsaker. effekten blir inte sämre! Jag tjänar mycket på detta Och som jag ser det även miljön.
Nej jag förstår nog inte ekonomi! Men för mig är det sunt förnuft att inte slösa med jordens tillgångar.
Citera
2019-03-05, 10:01
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Värmepumpen är från 2002. Dom bytte från en kolvkompressor till en modernare scrollkompressor. Och den håller lika länge som den gammla. Tanklen i värmepumpen är ok utan rost så vad som kan gå sönder innom den nya kompressorns livslängd är kanske en cirkpump eller givare alltså småsaker. effekten blir inte sämre! Jag tjänar mycket på detta Och som jag ser det även miljön.
Nej jag förstår nog inte ekonomi! Men för mig är det sunt förnuft att inte slösa med jordens tillgångar.

Exakt, det blir ju en win win situation av detta.

Det svåra för folk att göra ju det miljömedvetna valet när det kostar mer än vad man tjänar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in