2006-02-24, 10:37
Medlem
Qwackers avatar
Ska göra en analys på samhällskunskapen om varför vi skär ner på försvaret, orsaker, åtgärder etc.

Nån som vet nån bra sida och så? allt jag hittat när jag sökt är massa diskussioner och debatter på internet.

Jag behöver även ren fakta om saken. Men även som jag nämnde orsaker och åtgärder.

Nån som vet?

Mvh
Q
Citera
2006-02-24, 10:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Orsaken är väldigt, väldigt enkel: Sovjetunionen finns inte längre.

Innan hade vi ett stort försvar av hygglig kvalité för att förvara oss mot en sovjetisk invasion. I praktiken betydde det att vi hade ett bra flygvapen och flotta och en armé som var sådär.

Nu är tanken att vi ska ha ett litet förvar av jättebra kvalité som kan förvara oss mot [odefinierat] och som vi framförallt kan skicka utomlands.
Citera
2006-02-24, 10:55
Medlem
Qwackers avatar
Vad säger politikerna om saken, går dom ut öppet med att "Eftersom sovjet inte finns så drar vi ner på försvaret" ?

Finns ingen sån hemsida?
Citera
2006-02-26, 23:37
Medlem
Jag tror du kan hitta info på www.mil.se, under "Förändring".
Citera
2006-02-27, 09:00
Medlem
503s avatar
Att sovjet inte finns längre är anledningen till att försvaret görs om till ett sk. insatsförsvar.
Skrev lite i skolan om det också faktiskt.

Här får du ett par länkar som du kanske kan ha användning av.

Proppen ur det svenska försvaret

Varning för bantat försvar

Försvaret bekräftar tunn armé

Försvarsmakten i förändring (mil.se)

Samlingssida Vägen framåt (mil.se)

Frågor och svar om försvarsmakten (regeringen)

annars kan du fråga ZätaGustav, han står för den rejäla kunskapen på detta forumet och är expert på allt.
Citera
2006-02-27, 09:35
Medlem
Inte nog med att det skärs ner, det ska bli mångkulturellt också! Rosengårds självmordsbombarregemente.
Citera
2006-02-27, 09:57
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den svenske
Inte nog med att det skärs ner, det ska bli mångkulturellt också! Rosengårds självmordsbombarregemente.
Redan när jag såg att du skrivit i den här tråden visste jag att ditt inlägg skulle vara OT, substanslöst och främlingsfientligt.

Kan du inte hålla dig i rasistforumen där du hör hemma?
Har du ens gjort lumpen själv?
Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in