2019-02-20, 21:55
Medlem
förstatliga nej, däremot ska staten naturligtsvis kräva rejält med aktier och se till att bli mångdubbelt kompenserade när de måste in och rädda som vid senaste bankkrisen.
Citera
2019-02-21, 15:59
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Så fungerar det. Där finns en statlig bankgaranti som de flesta banker är anslutna till.

Bankgarantin ser till att du skall få dina pengar, det var inte det jag menade.

Men har bankerna gått i konkurs så blir det svårt att hantera pengar för affär mm. Troligen stor inflation.
Se hur det gick för Island, där lät man bankerna gå i konkurs, med bla stor inflarion. Nu har de återhämtat sig med staten som ägare av banken(tror jag).
Citera
2019-02-21, 20:21
Medlem
Det enda som tycks hända är att man pumpar in skattemedel in i ett stort hål och hoppas på bättre tider. Det är helt oansvarigt
Citera
2020-01-28, 09:32
Medlem
allt.o.ingets avatar
Swedbank gick med 54 miljarder kronor i vinst på ett enda kvartal 2019. Över ett år blir det ca 54 x 4 = 216 miljarder.
Jämför detta med Sveriges statsbudget som brukar ligga på 1000 miljarder kronor för ett helt år. Swedbank gör alltså en vinst på ett enda år som är en femtedel av hela Sveriges statsbudget!

Betänk då att staten dessutom garanterar soliditeten genom den statliga bankinsättningsgarantin och stödpengar då det krisar.

Vad gör Swedbank med alla pengar?
Citera
2020-01-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Swedbank gick med 54 miljarder kronor i vinst på ett enda kvartal 2019. Över ett år blir det ca 54 x 4 = 216 miljarder.
Jämför detta med Sveriges statsbudget som brukar ligga på 1000 miljarder kronor för ett helt år. Swedbank gör alltså en vinst på ett enda år som är en femtedel av hela Sveriges statsbudget!

Betänk då att staten dessutom garanterar soliditeten genom den statliga bankinsättningsgarantin och stödpengar då det krisar.

Vad gör Swedbank med alla pengar?

en del av vinsten går väl som utdelning till utländska ägare typ norska oljefonden?

"Det utländska ägandet i Swedbank är stort, 34 procent"

https://www.svd.se/utlandska-agare-tillsatt-sarskild-granskningsman

"Bankkoncernen Swedbank redovisar en rörelsevinst på 5 401 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2019. Det kan jämföras med en vinst på 5 882 miljoner kronor motsvarande period 2019." (2018??)

https://www.dn.se/ekonomi/battre-an-vantat-av-swedbank-3/
Senast redigerad av klinkerhofen 2020-01-28 kl. 15:04.
Citera
2020-01-28, 18:22
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Partier & partipolitik

Strix/Mod
Citera
2020-01-29, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Kan vi inte bara få dem att byta namn tillbaka till Sparbanken istället, det lät så mycket bättre än SWEDBANK. Jag har någon mental tick att jag fortfarande kallar dem för det så det vore mycket enklare för mig iaf om de gjorde det.

Så RKU vill detta, det ville ju Reformisterna i S också -- eller rättare sagt de ville ha en statlig bank. Så detta är väl den enklaste lösningen. Om vi då bortser från att staten redan äger en bank, SBAB -- helägd av staten om jag inte minns fel nu.

Varför behöver staten två banker som de helt äger? Vore det inte bara enklare för dem att då få SBAB att börja öppna fler lokalkontor (säg ett kontor i alla städer med mer än 40k invånare eller något -- då borde det inbegripa de flesta större orter).

Korrupta Swedbank representerar det genomkorrupta landet Sweden väl.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in