Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-05, 12:42
  #2089
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Johan Wester, Jesper Rönndahl, Hans Rosenfeldt och Peter Apelgren är vida bättre än Stefan Holm. Tänkte faktiskt på Wester som önskvärd deltagare så sent som idag. Tänk om de kunde lura in Björn Hellberg, men han är väl på väg in i glömskans landskap?
Björsa Hellberg vore kul att se i ett lag ja. Jag tror dock att hans kunskaper är lite för mossiga jämfört med de ämnen som förekommer i F&F. Skulle han paras ihop med någon yngre förmåga som t.ex. Parisa Amira tror jag dock att det skulle bli ett mycket vasst lag. Björsas långsamma eftertänksamma stil skulle inte passa bra i Under Pressure heller så där skulle han få förlita sig på sin lagkamrat.
Citera
2020-12-05, 12:52
  #2090
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det är ju just det som är det icke smarta. Det går ju lika bra att på förhand bestämma sig för att säga en färg istället för pass (om man inte kan) för det är ju inte förbjudet att gissa (svara fel). Förstår du nu då? Om inte ja då ger jag upp....

Om jag förstår, ja naturligtvis förstår jag. Det var ju det jag skrev: att man måste välja en viss färg i stället för pass. Det går inte att slänga fram vilken färg som helst i stället för pass för då kommer det att ta längre tid.
Citera
2020-12-05, 12:54
  #2091
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Björsa Hellberg vore kul att se i ett lag ja. Jag tror dock att hans kunskaper är lite för mossiga jämfört med de ämnen som förekommer i F&F. Skulle han paras ihop med någon yngre förmåga som t.ex. Parisa Amira tror jag dock att det skulle bli ett mycket vasst lag. Björsas långsamma eftertänksamma stil skulle inte passa bra i Under Pressure heller så där skulle han få förlita sig på sin lagkamrat.

Det är ju redan nu vissa deltagare som varje gång överlåter till lagkamraten att göra UP, så det vore nog inget problem.
Citera
2020-12-05, 12:58
  #2092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Johan Wester, Jesper Rönndahl, Hans Rosenfeldt och Peter Apelgren är vida bättre än Stefan Holm. Tänkte faktiskt på Wester som önskvärd deltagare så sent som idag. Tänk om de kunde lura in Björn Hellberg, men han är väl på väg in i glömskans landskap?

Vida bättre än Stefan Holm? Och det grundar du på?
Jag har följt på spåret mer eller mindre slaviskt i 20 år och sett alla dessa. Stefan Holm har 2 vinster med 2 olika kvinnor vid sin sida. Precis som Wester. Han var även snubblande nära på att vinna 5e klassare. Även i andra program har han visat upp vilken otrolig allmänbildning han besitter. Så vida bättre, vad grundar du det på?

Apropå Hellberg så hade han vart kul att se, men tror inte alls han har bredden för ett program som alla mot alla. Dessutom måste jag säga att han rykte känns lite uppförstorat. Visst, han vann 4 på spåret i rad, men tror knappast han är den bästa som deltagit i programmet. Konkurrensen var inte lika stor då, inte lika många lag med t ex. Bara svenska resmål osv. Såg några gamla program från öppet arkiv där han var med och absolut, han var duktig, men hade väntat mig betydligt mer med tanke på ryktet han har som typ Sveriges mest allmänbildade person.
Citera
2020-12-05, 13:09
  #2093
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om jag förstår, ja naturligtvis förstår jag. Det var ju det jag skrev: att man måste välja en viss färg i stället för pass. Det går inte att slänga fram vilken färg som helst i stället för pass för då kommer det att ta längre tid.
Alltså sitter du å driver med mig....eller?
Ok, förklara då för mig och alla här inne (för ett gott skull) varför det tar längre tid att svara fel (gissa) än att säga pass! Jag har då inte sett Fredrik dröja med att börja läsa en ny fråga vid fel svar och det har fan inte heller du gjort!
Citera
2020-12-05, 15:16
  #2094
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Alltså sitter du å driver med mig....eller?
Ok, förklara då för mig och alla här inne (för ett gott skull) varför det tar längre tid att svara fel (gissa) än att säga pass! Jag har då inte sett Fredrik dröja med att börja läsa en ny fråga vid fel svar och det har fan inte heller du gjort!

Du verkar mer än lovligt trög eller också driver du med dig själv. Så här är det i alla fall:

Om man bestämt sig på förhand att i stället för att säga pass väljer att konsevkent säga en viss färg (exempelvis [i]röd[/I, men inte vilken som helst färg) när man inte kan, då förloras ingen tid.

Om man däremot väljer att alltid svara någon färg, men olika från fall till fall, då tar det lägre tid eftersom hjärnan kommer att lägga viss tid på att processa fram vilken.
Citera
2020-12-05, 15:17
  #2095
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte87
Vida bättre än Stefan Holm? Och det grundar du på?

Att Holm är överskattad och att han exemempelvis åkte ur Vem vet mest ganska snabbt när han var med där. Han har inte samma intellektuella kunskapsbild som de övriga.
Citera
2020-12-05, 16:29
  #2096
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du verkar mer än lovligt trög eller också driver du med dig själv. Så här är det i alla fall:

Om man bestämt sig på förhand att i stället för att säga pass väljer att konsevkent säga en viss färg (exempelvis [i]röd[/I, men inte vilken som helst färg) när man inte kan, då förloras ingen tid.

Om man däremot väljer att alltid svara någon färg, men olika från fall till fall, då tar det lägre tid eftersom hjärnan kommer att lägga viss tid på att processa fram vilken.
Sådär ja, nu lossnade det visst till slut (snacka om tröghet). Har jag sagt att man ska sitta å nöla och fundera över vad man ska gissa på kanske? Nä just det...så klart inte!

Därför är det inte smart ja rent korkat av Erik när han satt och missade göra det och passade i stället för att säga en och samma färg konstant. En del gånger efter en hel del tänkande till och med sa han pass istället för ett enkelt BLÅ.

Samma sak när de ska välja en siffra. Istället för att passa så ska de ha en och samma siffra klar att istället säga för den kan vara RÄTT och en poäng är hemma.
__________________
Senast redigerad av kubun 2020-12-05 kl. 16:32.
Citera
2020-12-05, 18:17
  #2097
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Sådär ja, nu lossnade det visst till slut..

Till slut? Du kan inte ens läsa det som står i inläggen. Jag skrev redan i min första kommentar, som svar på ditt inlägg, detta:

(FB) Filip och Fredriks frågesport - Alla mot alla Kanal 5

Citat:
Nej, det går nog inte lika snabbt att säga en färg som att säga pass, om man inte på förhand bestämt sig för att säga en viss färg i stället för att säga pass.

Du begriper alltså inte vad det fetmarkerade betyder?
Citera
2020-12-05, 18:46
  #2098
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Till slut? Du kan inte ens läsa det som står i inläggen. Jag skrev redan i min första kommentar, som svar på ditt inlägg, detta:

(FB) Filip och Fredriks frågesport - Alla mot alla Kanal 5
Du begriper alltså inte vad det fetmarkerade betyder?

och vad ser du för fel i mitt inlägg här som föranledde dig att överhuvudtaget börja ifrågasätta mitt, om att Erik inte hade klart för sig hur han kunde få ut max? Sa jag att han skulle fundera på vilket färg han skulle välja istället för ordet pass? Så varför var du tvungen att vara så tvetydig i ditt EKO av mitt inlägg å börja med ett NEJ, precis som att Erik trots allt hade handlat helt rätt, vilket han inte hade gjort. Det var min poäng och den gjorde du allt för att ogiltigförklara. Tycker du att du klarade av det galant?
Citera
2020-12-05, 18:53
  #2099
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
och vad ser du för fel i mitt inlägg...

Det var ofullständigt så jag kompletterade det och sedan började du älta om självklarheter med feltolkningar.
Citera
2020-12-05, 19:02
  #2100
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var ofullständigt så jag kompletterade det och sedan började du älta om självklarheter med feltolkningar.
Inte ett dugg ofullständigt och skulle du ha haft något att tillägga så skulle du då ha sagt ett; JA du har rätt i det och sen det icke nödvändiga bla bla bla. Onödigt eftersom jag aldrig hade tagit upp det som ett alternativ, eftersom det hade varit att försöka svara. Det gällde alltså att passa med ett annat ord än pass och i detta fall en färg eftersom det kunde ge en gratispoäng vilket inte ordet pass kunde ge. Äh...nu får det vara nog...annars får vi ta det via PM. OK?!
__________________
Senast redigerad av kubun 2020-12-05 kl. 19:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback