2020-11-26, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Varför ska jag googla synonymen till "perspektiv" ?

Synvinkel är inget verktyg, hur trög är du? Hoppas verkligen att du bara är ett troll!

Eller är du en sådan mindre begåvad som folk har drivit med att hämta en "synvinkel" ? Och nu ska du stå fast vid att du blev minsann inte lurad! Ett sådant verktyg finns ju i landet Ingenstans!

Hmmm... den som behöver gå till personangrepp är nog den som får anses mindre begåvad eftersom orden inte verkar räcka till.
Så var så god - titeln är din!!

Den finns visst i landet, självklart så är det ordinarie ordet vinkelhake. Men jag har varit tillräckligt länge i snickarbranschen för att veta att det började som ett skämt, men sen blev ett vedertaget uttryck. Möjligen skillnad i olika delar av vårt land, men vedertaget på många ställen.
Citera
2020-11-27, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ekansson
Hmmm... den som behöver gå till personangrepp är nog den som får anses mindre begåvad eftersom orden inte verkar räcka till.

Den finns visst i landet, självklart så är det ordinarie ordet vinkelhake. Men jag har varit tillräckligt länge i snickarbranschen för att veta att det började som ett skämt, men sen blev ett vedertaget uttryck. Möjligen skillnad i olika delar av vårt land, men vedertaget på många ställen.

Ja men visa mig då din lilla Google-källa så kan vi undersöka detta. Du anser ju tydligen att "synvinkel" ska anses korrekt för "vinkelhake" i ett frågesportprogram.

Vedertaget uttryck.. Jo tjena, för obildade snickare kanske som skrockar med varann och med sina obildade lärlingar kanske.
Citera
2020-11-27, 07:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är inte ett vedertaget uttryck om det inte tilhör standardspråket och det gör det inte. Dock nämnde Filip att man brukar skämta med yngre förmågor att det kallas »synvikel«. Ni är väl några som aldrig kom ur det skämtet.

---

Helvete vad överdrivet glad Ebba var i går. Det såg ut som om hon vunnit OS-guld. Ur min synvinkel sett misstänker jag att hon fortfarande skämdes för sin synvinkel på en fråga i förra programmet.
Citera
2020-11-27, 09:11
Medlem
Citat:
Ja men visa mig då din lilla Google-källa så kan vi undersöka detta. Du anser ju tydligen att "synvinkel" ska anses korrekt för "vinkelhake" i ett frågesportprogram.

Vedertaget uttryck.. Jo tjena, för obildade snickare kanske som skrockar med varann och med sina obildade lärlingar kanske.

🤣🤣🤣Behöver du hjälp med att googla?

Vedertaget i vissa delar av landet - ja! Men det började som både du och jag skriver. Som ett skämt!
Citera
2020-11-27, 09:18
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:

Vedertaget i vissa delar av landet - ja! Men det började som både du och jag skriver. Som ett skämt!

Skitsnack har du ett verktyg som heter ögonmått också?
Citera
2020-11-27, 10:21
Medlem
Citat:
På riktigt? Det var intressant (men inte otroligt, förvisso). Det förtjänar nästan en tråd i språkforumet.
Citera
2020-11-27, 10:23
Medlem
Citat:
Vad talar du om människa? VINKELHAKE var rätt svar.. Är du också från synvinkel och ögonmåtts-kokoland?
Det kunde kallas det synvinkel också, det sa även Filip i programmet även om ebba och olof inte fick rätt för det.
Citera
2020-11-27, 11:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Det kunde kallas det synvinkel också, det sa även Filip i programmet även om ebba och olof inte fick rätt för det.

Han sade att det ibland används när man driver med nya medarbetare.
Citera
2020-11-27, 12:14
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han sade att det ibland används när man driver med nya medarbetare.

Just detta verkar vara otroligt svårt för folk att förstå.

Finns ett Mysteriet på Greveholm-avsnitt som heter Synvinkel och Ögonmått eller liknande. Till och med där skämtar man om detta och ber ett barn hämta en synvinkel och ett ögonmått. Finns på SVTPlay.
Citera
2020-11-27, 12:17
Bannlyst
Citat:

Finns inte en enda sida på nätet som på ett seriöst vis kallar synvinkel för ett vedertaget uttryck för vinkelhake kan jag lova.. Du får gärna motbevisa detta om du kan! Annars shutty.

Möjligt att det används ibland av folk som ska vara lustigkurriga eller av folk som blivit lurade så att de sedan på fullt allvar tror att det heter synvinkel, men bara för det så är det inte korrekt.
Senast redigerad av peterj76 2020-11-27 kl. 12:23.
Citera
2020-11-27, 14:08
Medlem
Citat:
Just detta verkar vara otroligt svårt för folk att förstå.

Finns ett Mysteriet på Greveholm-avsnitt som heter Synvinkel och Ögonmått eller liknande. Till och med där skämtar man om detta och ber ett barn hämta en synvinkel och ett ögonmått. Finns på SVTPlay.
Du har inte jobbat i branschen så du vet inte men vi släpper detta.
Citera
2020-11-27, 15:36
Medlem
Citat:
Finns inte en enda sida på nätet som på ett seriöst vis kallar synvinkel för ett vedertaget uttryck för vinkelhake kan jag lova.. Du får gärna motbevisa detta om du kan! Annars shutty.

Möjligt att det används ibland av folk som ska vara lustigkurriga eller av folk som blivit lurade så att de sedan på fullt allvar tror att det heter synvinkel, men bara för det så är det inte korrekt.

🤣🤣🤣 Du är rolig du!!
Och jag har aldrig sagt att det är korrekt, men ett vedertaget uttryck i många delar av landet.
En viss skillnad, så tagga ner lite och tänk på blodtrycket!

Citat:
Du har inte jobbat i branschen så du vet inte men vi släpper detta.

Exakt! En höna av en fjäder, från nån förståsigpåare som inte är insatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in