2019-02-03, 01:17
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Att det är nära till Mall of Scandinavia, som någon påminde om, är ju intressant. Den har ju pekats ut som högintressant för terrordåd. Även om kurder inte direkt är troliga som IS-rekryter.

Personligen har jag aldrig trott att varken Akilov eller det gäng man nu tog uppe i Jämtland varit kopplade till IS. Jag tror att det är helt andra krafter i rörelse.
Väldigt obehagligt att dessa celler verkar operera så öppet och brett i landet. Nu vet vi ju iofs väldigt lite så här långt och det blir en hel del spekulation.
Citera
2019-02-03, 01:18
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowergarden
Hur många "vanliga pundare" har bomber på hotellrummet. nä du
Nu vet vi inte vad det handlar om, det behöver inte vara en sprängklar bomb utan kan vara så som det beskrivits litegranna, en glasburk med pulver i. Utan utlösningsanordning så kan man bara spränga sig själv med det. Normalt sett ska pulvret förpackas i ett slutet metallrör med utlönsingsmekanism för bästa effekt. Det finns inget som tyder på att det är frågan om det i det här fallet.
Citera
2019-02-03, 01:21
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men hon hade tydligen knark på sig, vilket verkar märkligt om det var en avslöjande journalist på jobb.

Jag håller med, och det är därför jag inte tror på min egen hypotes. Det var bara en tanke som behövde luftas i tråden så att vi täcker alla baser.
Citera
2019-02-03, 01:24
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Det handlar om två trasiga blandmissbrukare, troligen har de ett förhållande. Folk stirrar sig blinda på att de är blattar och att de därför skulle vara terrorister. Högst troligen finns det inga politiska motiv alls, dvs inte heller NMRs demo imorgon var målet. Det är inte ens säkert att de haft ett mål med bombingrediensen och det framgår inte heller att de haft utlösningsanordning. Man ska inte underskatta pundare, de knarkar i veckor, månader i sträck och gör konstiga saker. De kan ha bytt till sig sprängmedlet i en affär eller vad som helst.

Sansa diskussionerna, det har totalt spårat ut nu.
Vi bör inte utesluta något än.
Det är fem frågor vi måste ställa oss själva:

Hur känner de varandra?
Varför var de på hotellet?
Varför började de bråka? (Misshandeln)
Varför hade de en bomb på hotellet?
Vad skulle de ha vapen och en bomb till?

Värt att ha i åtanke:
SÄPO är inte inblandad
Journalisten började sparkas när polisen kom

Jag tror att hon var där för att köpa droger och började bråka av okänd anledning. Alltså att bomben inte tillhör henne. Enligt journalistens advokat så har hon en bra förklaring, vilket jag misstänker är att hon var där för att köpa droger.
Senast redigerad av lillapaddington 2019-02-03 kl. 01:29.
Citera
2019-02-03, 01:25
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Fredag, Lördag, Söndag - så ... var det ett ja?

Å andra sidan, har man tillgång till FP och div. verktygsdon att bygga bomber med, så har man nog tillgång till carding-tjänster. Det är tämligen anonyma kort. Säger inte att det är så, bara att det gör att det kvittar om hotellrummet kostar 300 eller 2300 per dygn.
Enligt "hotels.com" krävs det kreditkort och ID kort vid incheckning till det aktuella hotellet (Mornington i Bromma ).Just nu kostar ett dubbelrum där ca 2538 kr. Så billigt är det inte.Det finns billigare hotell i Stockholm. Det stämmer överens med min erfarenhet vid incheckning på diverse hotell.
Jag tror det är givande att applicera principen "follow the money " i detta fall. Vem vet vad som döljer sig i denna historia.
Citera
2019-02-03, 01:29
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Vi bör inte utesluta något än.
Det är fem frågor vi måste ställa oss själva:

Hur känner de varandra?
Varför var de på hotellet?
Varför började de bråka? (Misshandeln)
Varför hade de en bomb på hotellet?
Vad skulle de ha vapen och en bomb till?
Förmodligen är svaren ganska enkla. De är antagligen tillsammans, ett par och delar intresse för blandmissbruk. Varför börjar par bråka...ja du... Eler så är det så enkelt att hon var där för att köpa droger, prostituera sig, vem vet. Som sagt, det där med bomb kan vara överdrivet. Det handlar antagligen om en burk med pulver och inte en färdigställd bomb. Pundare brukar ha vapen, vet man ens vad det handlar om för "vapen"....en kniv/tårgasspray/elpistol är också "vapen".

Pundare har en förmåga att sno och byta till sig konstiga saker.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-02-03 kl. 01:33.
Citera
2019-02-03, 01:51
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Nu vet vi inte vad det handlar om, det behöver inte vara en sprängklar bomb utan kan vara så som det beskrivits litegranna, en glasburk med pulver i. Utan utlösningsanordning så kan man bara spränga sig själv med det. Normalt sett ska pulvret förpackas i ett slutet metallrör med utlönsingsmekanism för bästa effekt. Det finns inget som tyder på att det är frågan om det i det här fallet.

Citat:
I rummet hittades en silvertejpad glasburk med stubiner – en bomb som bedöms som skarp.

(FB) Två personer gripna med kraftig bomb på hotellrum

Sluta försöka vitmåla detta.
Citera
2019-02-03, 01:51
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Förmodligen är svaren ganska enkla. De är antagligen tillsammans, ett par och delar intresse för blandmissbruk. Varför börjar par bråka...ja du... Eler så är det så enkelt att hon var där för att köpa droger, prostituera sig, vem vet. Som sagt, det där med bomb kan vara överdrivet. Det handlar antagligen om en burk med pulver och inte en färdigställd bomb. Pundare brukar ha vapen, vet man ens vad det handlar om för "vapen"....en kniv/tårgasspray/elpistol är också "vapen".

Pundare har en förmåga att sno och byta till sig konstiga saker.

Haha, precis. Handlar det om heltidspundare så är det ingen större anledning att lägga någon tid på handlingsmönstret. Det blir lite onödigt liksom när dom inte ens gjort det själva.
Citera
2019-02-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
(FB) Två personer gripna med kraftig bomb på hotellrum

Sluta försöka vitmåla detta.

Våldsamt motstånd finns för det har förekommit sparkar.

1-2 års fängelse.
Citera
2019-02-03, 02:10
Medlem
Vem är journalisten?
Citera
2019-02-03, 02:12
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxxa
Våldsamt motstånd finns för det har förekommit sparkar.

1-2 års fängelse.
Man får knappast 1-2 års fängelse för lite tjejsparkar mot polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vem är journalisten?
Läs 1-2 sidor bakåt.

Undras varför hon har skyddad identitet? Jag tänker hedersproblematik (hon lever ju verkligen inte ett ur kurdiskt sätt respektabelt liv) eller rent allmänt struligt liv med småbrott och knarkskulder.

Jag får starkt intrycket av att hon är en tjej på glid.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-02-03 kl. 02:19.
Citera
2019-02-03, 02:32
Medlem
Citat:
Man får knappast 1-2 års fängelse för lite tjejsparkar mot polisen.

Läs 1-2 sidor bakåt.

Undras varför hon har skyddad identitet? Jag tänker hedersproblematik (hon lever ju verkligen inte ett ur kurdiskt sätt respektabelt liv) eller rent allmänt struligt liv med småbrott och knarkskulder.

Jag får starkt intrycket av att hon är en tjej på glid.

Tror inte hon har skyddad ID. Hon är väl skriven i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in