Citat:
Ursprungligen postat av
AlanBStard
Det där beror ju helt och hållet på vilka program vi talar om. T ex är GIMP ren dynga jfrt med Photoshop vad gäller användbarhet (att det t o m fanns en GIMP-plugin som hette deweirdifier säger en hel del). Jag kör LibreOffice för att jag använder office-program för lite för att motivera att betala MS för det (och för lite för att orka leta virusfria MS Office-crackar), men kan ändå se att det ligger långt efter MS Office i användbarhet. Formateringen är t ex bedrövlig men jag står ut eftersom jag så sällan kör det.
Å andra sidan, vem kör ett kommersiellt closed source versionshanteringsprogram idag, när det finns Git och Mercurial?
Så, i vissa fall är det skäggiga FOSS-folkets alternativ hopplöst frånkörda av kommersiella, slutna program och i andra fall är det precis tvärtom. Alltså avgör inte licensen eller källkodens tillgänglighet programmets kvalitet.
I specialfallet ramverk/libraries för programmering, dominerar FOSS numera. Jag minns fortfarande när det fanns en marknad för slutna, kommersiella bibliotek för t ex diagramritning. Hittade man en bugg, fick man skicka in en bugrapport och hoppas på det bästa. Det sööög! Ville man ha en ny feature, kunde man i princip glömma att få den.
Idag, med FOSS-bibliotek, kan man rätta buggen själv och implementera den där saknade funktionaliteten. Jag har gjort det vid flera tillfällen och älskar känslan av att
a) kunna lösa mitt problem direkt, utan att vänta på någon annans insats.
b) få en pull request accepterad och få ge lite tillbaka till communityn.
Att vissa grejer är bättre inom proprietär/stängd källkod, går inte att förneka. Jag tycker t.ex. att det är rent principiellt viktigt att hata Microsoft, men jag kan inte sticka under stolen med att vissa grejer har de gjort med Windows, som är helt rätt och klockrent och som Linuxfolket fortfarande inte har fattat att så här bör det vara. Ta bara en simpel detalj som att partitionerna heter C:, D: osv istället för "sda", "sdb" etc. Finns mycket annat som Microsoft träffar rätt med, och detsamma gäller säkert för Photoshop (använder överhuvudtaget inte Photoshop så jag har ingen åsikt där, men är fullt medveten om att Photoshop är bra skit). Linuxnördarna har fortfarande inte lyckats fixa så att metadatan för när man skapade filen, sparas, som exempel, utan istället visat den bara när filen senast modifierades, detta trots att ext4 åtminstone på papperet ska ha stöd för sådan metadata. Mycket känns ganska half-assed i Linux, eller som en ständig beta som aldrig blir klar. Samtidigt har Microsoft börjat gå smak för open source på senare tid och köpt upp Github, open sourcat PowerShell och Universal Windows Platform osv.
Det finns också annan proprietär och stängd mjukvara som helt enkelt är förbannat bra. Mycket hänger på utvecklaren och hur skicklig han är på att koda, och en skillad kodare kan vara bättre än ett helt team av utvecklare så att säga. Däremot är grundkonceptet med öppen källkod, för oss som vanligt folk och användare, alltid att föredra. Att vi däremot inte alltid har lyxen att alltid få den absolut bästa mjukvaran i form av öppen källkod, innebär inte att öppen källkod som koncept inte är överlägset. Det beror helt enkelt på hur många programmerare som är villiga att lägga ner fritid på att koda fritt, öppet och för allmännyttan så att säga. Ett utmärkt exempel på detta är foobar2000, grymt bra mediaspelare för musik. Det finns en foobar-klon till Linux som heter DeaDBeeF, har inte testat den själv, men den verkar bra. Nyligen beslutade sig en utvecklare som kör Arch Linux, att släppa en ny foobar-klon som inte är baserad på DeaDBeeF, och han kallar den OMP, eller OpenMusicPlayer. Kommer han att överträffa foobar? Återstår att se. Men i det långa loppet och beroende på hur mycket hjälp han får från andra utvecklare, finns det inget som säger att han inte kan överträffa foobar2000. Frågan är varför foobar2000 inte har open sourcats ännu, med tanke på att den levererar open source kvalitet, och dess SDK redan är open source.
Hur som helst, open source mjukvara håller generellt hög kvalitet, beroende på hur stort engagemang mjukvaran har. Ju fler utvecklare som deltar i att granska källkoden och bidra med patchar och gafflar under GPLv2 (vilket innebär att den gafflade källkoden måste publiceras och du kan få bra kod tillbaka till ditt ursprungliga projekt, till skillnad från BSD, Apache, MIT och liknande slappa licenser som tillåter proprietära gafflar), desto bättre blir koden och kvaliteten. Men det innebär inte att det alltid är sp det går till. Det finns många open source projekt som lider av bristande engagemang och kassa utvecklare också. Samtidigt finns det hur mycket proprietär/stängd källkod som är rent skit, och så kass att de ofta glöms bort. Säg mig, när använde ni senast Cyberlink PowerDVD Player, lol? Alla kör ju med MPC-HC, VLC, MPlayer osv idag. Cyberlink har jag bokstavligt talat inte använt sedan 2001, så kass var den liksom, att jag aldrig tittade tillbaka när jag upptäckte open source.