2019-05-10, 20:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Man skulle kunna hört av sig till sitt vänparti och systerparti och sagt att "vi tänker byta grupp" och plötsligt börja umgås med Nationella Fronten som varit så fel tidigare. Sverigedemokraterna har spelat med öppna kort mot DF. Det är ju delvis DF som påverkat olika steg SD tagit inom EU tidigare.

Ja, hur det mellanpartistiska sammanhangen hänger ihop är säkert betydelsefullt, i alla fall på EU-nivå.
Citera
2019-05-11, 08:02
Medlem
8711s avatar
Bedömare spår tydligen att så kallat "populistiska" partier kan ta 35-40% av platserna i EU-parlamentet vilken är en stor förändring och en explosion i stöd för dessa partier. Hur man kommit fram till den siffran vet jag inte, men jag såg den i Dagens Industri. Då räknade man både "vänster och högerpopulistiska partier" och antagligen alla former av EU-kritiska partier.

Det låter ju som en bra grund för SD om man vill förändra EU inifrån tillsammans med andra konservativa och nationalistiska partier.

Hur ser det då ut i övriga Europa?

* Lega blir störst i Italien.
* The Brexit Party blir störst i Storbritannien.
* Fidesz blir störst i Ungern.
* Lag och ordning borde bli störst i Polen.
* Front National leder nu i Frankrike och kan bli störst.
* Nationalister i Holland, österriskiska FPÖ, och Estland är stora vad jag förstod det som.
* Sannfinländarna kan gå bra i Finland.

Sverigedemokraterna ser ut att bli näst största parti i Sverige.

Detta ser ju helt klart lovande ut. SD borde även kunna dra nytta av dessa andra liknande partiers stora framgångar och om dessa partier som det ser ut blir största partier i respektive länder. Något som även kan påverka är att Storbritanniens EU-val sker redan den 23 maj och där kommer The Brexit Party bli största parti, kan detta spilla över på det svenska EU-valet tre dagar senare den 26 maj?
Senast redigerad av 8711 2019-05-11 kl. 08:07.
Citera
2019-05-11, 15:01
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Bedömare spår tydligen att så kallat "populistiska" partier kan ta 35-40% av platserna i EU-parlamentet vilken är en stor förändring och en explosion i stöd för dessa partier. Hur man kommit fram till den siffran vet jag inte, men jag såg den i Dagens Industri. Då räknade man både "vänster och högerpopulistiska partier" och antagligen alla former av EU-kritiska partier.

Det låter ju som en bra grund för SD om man vill förändra EU inifrån tillsammans med andra konservativa och nationalistiska partier.

Hur ser det då ut i övriga Europa?

* Lega blir störst i Italien.
* The Brexit Party blir störst i Storbritannien.
* Fidesz blir störst i Ungern.
* Lag och ordning borde bli störst i Polen.
* Front National leder nu i Frankrike och kan bli störst.
* Nationalister i Holland, österriskiska FPÖ, och Estland är stora vad jag förstod det som.
* Sannfinländarna kan gå bra i Finland.

Sverigedemokraterna ser ut att bli näst största parti i Sverige.

Detta ser ju helt klart lovande ut. SD borde även kunna dra nytta av dessa andra liknande partiers stora framgångar och om dessa partier som det ser ut blir största partier i respektive länder. Något som även kan påverka är att Storbritanniens EU-val sker redan den 23 maj och där kommer The Brexit Party bli största parti, kan detta spilla över på det svenska EU-valet tre dagar senare den 26 maj?

Ja, jag för min del hoppas ju på att det ska gå att samarbeta tekniskt i parlamentet med dessa och andra partier efter valet.
Citera
2019-05-11, 18:48
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Ja, jag för min del hoppas ju på att det ska gå att samarbeta tekniskt i parlamentet med dessa och andra partier efter valet.

Ja, samma här såklart. Då partierna och grupperna har gemensamma intressen så kan man ju förvänta sig att man röstar likadant i viktiga och avgörande frågor och därmed har kontakt, samtalar och samarbetar. Det tror jag dock inte är något problem mellan grupperna där SD ingått eller med den nya väntade gruppen som ska bildas.
Citera
2019-05-13, 12:30
Medlem
8711s avatar
Citat:
Peter Lundgren: ”Sverigedemokraterna är partiet för alla EU-skeptiker”

Peter Lundgren, SD:s förstanamn i EU-valet, har inga problem med att partiet inte längre driver frågan att Sverige ska lämna unionen. ”Vi är fortfarande ett EU-kritiskt parti.”

http://www.barometern.se/kalmar/sverigedemokraterna-ar-partiet-for-alla-eu-skeptiker/

Citat:
Peter Lundgren (SD): "Inrätta transitcenter på andra sidan medelhavet där man söker asyl"

EU ska ha mindre inflytande över Sverige och gränskontrollerna måste skräpas - bland annat genom transitcenter. Det menar Sverigedemokraternas Peter Lundgren, partiets toppkandidat till EU*, när han blev utfrågad i P4 Stockholm.

Generellt vill Sverigedemokraterna se att EU:s inflytande över Sverige minskar. Men de är positiva till EU-kommissionens förslag om utökad gränskontrollstyrka.

– Det som måste göras det är att inrätta transitcenter där man söker asyl på andra sidan medelhavet. På det viset slår vi också sönder en väldigt lukrativ affärsmodell för människosmugglarna. Det enda sättet att stoppa döden på medelhavet är att stoppa den affärsmodellen och det gör man genom att ha transitcenter där man söker asyl innan man ger sig ut.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7217131
Citera
2019-05-13, 17:17
Medlem
Är det någon som tror att Sd orkar mobilisera sina latoxar. Nej de ligger hemma och äter chips ostbågar och dricker öl på valdagen.
Citera
2019-05-14, 14:13
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg flyttade till ny tråd: (FB) Sverigedemokraternas EU-valkampanj
/Mod.
Citera
2019-05-15, 12:44
Medlem
8711s avatar
Har kollat lite mer noggrant nu efter partier i övriga länder. Eftersom Sverigedemokraterna vill förändra EU inifrån med andra partier i samma och andra grupper, i form av konservativa, EU-kritiska och nationalistiska partier och grupper så kan det vara intressant att se hur det ser ut i övriga länder inför EU-valet. Bedömare spår att eu-kritiska partier kan få 35-40% av platserna i parlamentet efter valet nästa vecka.

Finns säkert några partier jag missar också, som jag inte kommer att tänka på just nu. Fyll gärna på med dessa i sådana fall.

Vilka liknande partier som SD som väntas bli eller kunna bli störst i respektive länder.

Sannfinländarna, Finland.
Fidesz, Ungern.
Lag och ordning, Polen.
Nationell Samling, Frankrike.
The Brexit Party, Storbritannien.
Lega, Italien 1.

Sen finns det en rad partier som blir som förmodat minst tvåa.

Sverigedemokraterna, Sverige.
Dansk Folkeparti, Danmark.
FPÖ, Österrike.
Femstjärnerörelsen, Italien igen 2.
Parti från Holland.
Estländska nationalister.
Citera
2019-05-17, 18:06
Medlem
8711s avatar
Citat:
Sifo: SD blir stora – om partiets sympatisörer röstar

Men i årets val finns en stor skillnad. Eftersom EU-kritiska konservativa partier väntas gå fram i flera länder, kan de EU-kritiska för första gången få en betydande makt i EU-parlamentet.

Det skulle förändra det politiska landskapet och ytterligare makt till EU-byråkratin skulle kunna stoppas.

EU-skeptiska röster kan nu betyda något. Betyda mycket för hur EU arbetar kommande fem år, men bara om dessa väljare använder sin rösträtt.

Citat:
Om Sifo blir valresultat får S och SD fyra mandat vardera. S backar från fem och SD går fram från två till fyra.

Socialdemokraterna: 21,9 (24,2) -2,3
Sverigedemokraterna: 19,9 (9,7) +10,2

https://samtiden.nu/2019/05/sifo-sd-blir-stora-om-partiets-sympatisorer-rostar/
Citera
2019-05-22, 12:41
Medlem
8711s avatar
Citat:
SD vill återta makt från Bryssel till Sverige

För mycket makt har lämnats över till EU. Sverige måste återta inflytandet över en mängd områden. Det budskapet kommer från Sverigedemokraternas Mattias Karlsson.

Brexit var Storbritanniens svar på missnöje, men ni har släppt utträdeskravet. Varför?

– Det är inte realistiskt i dag. Just Brexit är orsak att vi ser hur processen ser ut. Nu har vi möjligheten att på riktigt göra något och ändra på EU inifrån.

Sverigedemokraterna ingår i ECR-gruppen som består av konservativa EU-kritiker. Gruppen bröt sig ur den stora konservativa EPP-gruppen och skördade stora framgångar valet 2014. Mattias Karlsson tror att gruppens inflytande kommer att öka ytterligare efter valet på söndag.

http://www.smp.se/vaxjo/sd-vill-aterta-makt-fran-bryssel-till-sverige/
Citera
2019-05-23, 11:25
Medlem
8711s avatar
Jimmie Åkesson om SD:s syn på EU idag i Efter Fem.

Citat:
Jimmie Åkesson

"Vi är det parti som tycker att EU ska bli avsevärt mindre. EU gör för mycket."

Jimmie Åkesson sammanfattar snabbt och begripligt Sverigedemokraternas syn på EU.

Se videoklippet på länken nedan.

https://www.facebook.com/watch/?v=435509713930544
Citera
2019-05-28, 19:14
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Nu är EU-valet över. Nu är det nog en bra tidpunkt att avslöja att jag har lagt ett förslag till landsdagarna i november om att vi ska återgå till partiets ställningstagande från riksdagsvalet, det vill säga utträde ur EU:

Citat:
I Sverigedemokraternas valplattform inför valet 2018 gick vi till val på en tydlig linje i EU-frågan. Jag citerar:
Den europeiska unionen
Ett nära europeiskt samarbete utan överstatlighet

Första paragrafen i regeringsformen stadgar att all offentlig makt i Sverige utgår från folket. Denna regel urholkas allt mer till följd av Sveriges medlemskap i den Europeiska Unionen. Genom historien har EU steg för steg utvidgat användningen av kvalificerad majoritetsröstning, varigenom enskilda länder kan köras över av en relativ majoritet. Europeiska politiker med drömmar om en federal superstat har låtit EU ta över beslutanderätten på fler och fler områden samtidigt som dess budget sväljer fler och fler svenska skattekronor. Sverigedemokraterna värnar det demokratiska självbestämmandet och vill därför att Sverige lämnar EU till fördel för ett mellanstatligt europeiskt samarbete.
Som en följd av detta resonemang ställdes i samma plattform ett enkelt och tydligt krav: att Sverige ska genomföra en ny folkomröstning om EU-medlemskapet.

Den här linjen var en följd av de diskussioner som fördes förra gången partiets förhållningssätt till EU var på tal. Den gången slutade diskussionen med en kompromiss som kunde antas i närapå total enighet.

Den ovan beskrivna linjen har den stora styrkan att den både håller fast vid partiets grundläggande krav på svenskt självbestämmande samtidigt som den är realistisk när det gäller möjligheterna att kunna påverka Europeiska unionens grundläggande funktioner. Det finns heller ingen motsättning mellan den linjen, som partiet alltså gick till val på förra året, och att samtidigt sträva efter konstruktiva och Sverigevänliga lösningar så länge som vi trots allt är med i EU.

Yrkande
Jag föreslår Landsdagarna besluta
Att anta skrivningen från valplattformen 2018 som Sverigedemokraternas hållning rörande EU

Att partiet ska kräva en ny folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap

Joakim Larsson
Uppland

Jag har inte fått några reaktioner än, men jag tippar att det är många i partiet som håller med i sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in