Nu är EU-valet över. Nu är det nog en bra tidpunkt att avslöja att jag har lagt ett förslag till landsdagarna i november om att vi ska återgå till partiets ställningstagande från riksdagsvalet, det vill säga utträde ur EU:
Citat:
I Sverigedemokraternas valplattform inför valet 2018 gick vi till val på en tydlig linje i EU-frågan. Jag citerar:
Den europeiska unionen
Ett nära europeiskt samarbete utan överstatlighet
Första paragrafen i regeringsformen stadgar att all offentlig makt i Sverige utgår från folket. Denna regel urholkas allt mer till följd av Sveriges medlemskap i den Europeiska Unionen. Genom historien har EU steg för steg utvidgat användningen av kvalificerad majoritetsröstning, varigenom enskilda länder kan köras över av en relativ majoritet. Europeiska politiker med drömmar om en federal superstat har låtit EU ta över beslutanderätten på fler och fler områden samtidigt som dess budget sväljer fler och fler svenska skattekronor. Sverigedemokraterna värnar det demokratiska självbestämmandet och vill därför att Sverige lämnar EU till fördel för ett mellanstatligt europeiskt samarbete.
Som en följd av detta resonemang ställdes i samma plattform ett enkelt och tydligt krav: att Sverige ska genomföra en ny folkomröstning om EU-medlemskapet.
Den här linjen var en följd av de diskussioner som fördes förra gången partiets förhållningssätt till EU var på tal. Den gången slutade diskussionen med en kompromiss som kunde antas i närapå total enighet.
Den ovan beskrivna linjen har den stora styrkan att den både håller fast vid partiets grundläggande krav på svenskt självbestämmande samtidigt som den är realistisk när det gäller möjligheterna att kunna påverka Europeiska unionens grundläggande funktioner. Det finns heller ingen motsättning mellan den linjen, som partiet alltså gick till val på förra året, och att samtidigt sträva efter konstruktiva och Sverigevänliga lösningar så länge som vi trots allt är med i EU.
Yrkande
Jag föreslår Landsdagarna besluta
Att anta skrivningen från valplattformen 2018 som Sverigedemokraternas hållning rörande EU
Att partiet ska kräva en ny folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap
Joakim Larsson
Uppland
Jag har inte fått några reaktioner än, men jag tippar att det är många i partiet som håller med i sak.