Citat:
Ursprungligen postat av
X-Moore
...
Att du anser att Greta är fejk må vara hänt, men är det hon säger också fejk? Enligt dig existerar inget klimatproblem alltså? Är den globala uppvärmningen bara ett "hittepå"? Att du tycker en sak är inget argument.
Nu var frågan inte ställd till mig men jag tar mig ändå friheten att lägga mig i.
Det verkar finnas konsensus om att den globala temperaturen har stigit sedan mitten av 1800-talet, sakta men säkert. (Innan dess inföll den s.k. Lilla istiden.) De senaste 20 åren har dock denna höjning avstannat. Som påpekats i annat inlägg använder många forskare därför inte längre uttrycket "Global uppvärmning". Det är heller inte alla som anser temperaturhöjningen vara ett problem.
Stridsfrågan är väl mest om det är människan som har orsakat dessa ändringar, och påståendet att de beror på CO2-utsläpp.
Det är här som "tunga" naturvetenskapliga forskare som bl.a. Lennart Bengtsson, Lars Bern och Peter Stilbs (för att nämna några namn jag kom på i farten) hävdar något helt annorlunda än Greta, Pär Holmgren och agronomen Rockström.
För att gå OnT så är det helt uppenbart att Greta inte har tagit del av en bredare debatt. Det är förstås glädjande för henne och hennes familj att hon blev av med sina depressioner över jordens snara undergång genom att aktivera sig själv och kunde hitta en mening med livet.
Men när andra mår dåligt av "klimatångest", ligger sömnlösa och tror att världen snart kommer att gå under om inte Paris-avtalet implementeras, om det inte införs flygskatter och alla helst bojkottar alla flygresor och detta, efter vad jag förstår, uppenbarligt inte baseras på vetenskaplig konsensus, då är det helt åt helvete.
Därför är det så djupt tragiskt att Greta hyllas som en frälsare och rockstjärna på samma gång. Jag är uppriktigt orolig för hur det kan gå för henne, en vilsen tonårstjej som dessutom har en historia av psykiska besvär. Ju högre hon lyfts upp, desto hårdare blir fallet som någon gång kommer att komma.
Men det är vi som oroar sig för henne som utpekas som de hjärtlösa och okunniga skurkarna.