2019-06-03, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde

Skadar väl inte att hon smittar av sig på andra? Tänker massa barn som tvingar föräldrar till miljövänligare leverne.

Det kan ju vara en del av lösningar som inte skadar.
Vad innefattar miljövänligt leverne? Vem definierar det? Greta? Eller är det barn generellt? Hur små kan barnen vara för att bestämma över vuxna?
På vilket sätt bidrar Greta till att minska sitt eget påstådda klimatavtryck genom att resa Sverige och Europa runt? Snart Världen runt? Eller saknar Greta miljöavtryck? Hur stort extra miljöavtryck har Gretas demonstrationer orsakat?
2019-06-03, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Vad innefattar miljövänligt leverne? Vem definierar det? Greta? Eller är det barn generellt? Hur små kan barnen vara för att bestämma över vuxna?
På vilket sätt bidrar Greta till att minska sitt eget påstådda klimatavtryck genom att resa Sverige och Europa runt? Snart Världen runt? Eller saknar Greta miljöavtryck? Hur stort extra miljöavtryck har Gretas demonstrationer orsakat?

Jag skrev inte det, jag skrev miljövänligare. Om barn får sina föräldrar tänka mer på miljön för sina barns önskningar så bör de flesta inte tänka helt tokigt och belasta miljön mer än de gjorde innan iaf.

Ingen saknar miljöavtryck. Jag är ingen påhejare av massrörelser lik denna, men det här leder nog konkret till viss nytta på flera plan.

Det finns så mycket som går att göra bättre, jag tror det här hjälper på sitt lilla sätt. Facit kommer ju senare om alls.

Tycker dock hon inte borde ta sabbatsår, tror inte det är rätt inspiration för andra som verkar se henne som någon frälsare. Hon kunde nog få samma effekt ändå. Men det vet jag inte.
2019-06-03, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jag skrev inte det, jag skrev miljövänligare. Om barn får sina föräldrar tänka mer på miljön för sina barns önskningar så bör de flesta inte tänka helt tokigt och belasta miljön mer än de gjorde innan iaf.

Ingen saknar miljöavtryck. Jag är ingen påhejare av massrörelser lik denna, men det här leder nog konkret till viss nytta på flera plan.

Det finns så mycket som går att göra bättre, jag tror det här hjälper på sitt lilla sätt. Facit kommer ju senare om alls.

Tycker dock hon inte borde ta sabbatsår, tror inte det är rätt inspiration för andra som verkar se henne som någon frälsare. Hon kunde nog få samma effekt ändå. Men det vet jag inte.
Lite det som är poängen, allt levande ger ifrån sig CO2. Störst produktion av CO2 kommer från biomassan i haven.
Så jag undrar fortfarande vad en miljövänligare livsstil innebär? Stoppa invandring för att minska resursanvändningen? Abortera utvecklingsstörda så deras klimatavtryck blir minimalt? Dödshjälp?
Eftersom det är bråttom så antar jag att ingen lösning är för radikal.
Eller vad säger Greta och Gretasekten om saken? Och till vilken livsstil skall familjerna med hjälp av barnen anpassa sig? Eller är det att börja resa i ett vansinnestempo kors och tvärs som är det nya miljövänliga?
2019-06-03, 07:33
Medlem
Citat:
Lite det som är poängen, allt levande ger ifrån sig CO2. Störst produktion av CO2 kommer från biomassan i haven.
Så jag undrar fortfarande vad en miljövänligare livsstil innebär? Stoppa invandring för att minska resursanvändningen? Abortera utvecklingsstörda så deras klimatavtryck blir minimalt? Dödshjälp?
Eftersom det är bråttom så antar jag att ingen lösning är för radikal.
Eller vad säger Greta och Gretasekten om saken? Och till vilken livsstil skall familjerna med hjälp av barnen anpassa sig? Eller är det att börja resa i ett vansinnestempo kors och tvärs som är det nya miljövänliga?
Du ska alltid vränga saker till det absolut mest absurda! Dödshjälp? Vad fan har det med miljö att göra? Tror du Greta skulle förorda något sådant!
Jag ska förklara så att även du fattar!
Miljövänligare kan vara att t.ex köra mindre bil, flyga mindre, äta mindre kött. Mm.
2019-06-03, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Du ska alltid vränga saker till det absolut mest absurda! Dödshjälp? Vad fan har det med miljö att göra? Tror du Greta skulle förorda något sådant!
Miljövänligare kan vara att t.ex köra mindre bil, flyga mindre, äta mindre kött. Mm.
Om Gretas påståenden stämmer så är det bråttom. Då måste de Gretatroende vara radikala. Det hjälper inte att använda tygpåse istället för plast och åka buss en extra gång i veckan.
Lite vad all sådan här dumpropaganda kokar ned till, extrema åtgärder typ diktatur, folkmord, förtryck och kontroll.
Men Greta vet inte för Greta är en tonåring som lajvar barn.
2019-06-03, 07:44
Medlem
Citat:
Om Gretas påståenden stämmer så är det bråttom. Då måste de Gretatroende vara radikala. Det hjälper inte att använda tygpåse istället för plast och åka buss en extra gång i veckan.
Lite vad all sådan här dumpropaganda kokar ned till, extrema åtgärder typ diktatur, folkmord, förtryck och kontroll.
Men Greta vet inte för Greta är en tonåring som lajvar barn.
Helt rätt det är djävligt bråttom, bra att även du fattar det. Folkmord,förtryck, kontroll lär vi se mer av i framtiden när det blir missväxt av diverse sekundära saker där det primära är ett varmare klimat.
Men utgångsfrågan var hur barn påverkar sina föräldrar att vara miljövänligare.
Vilket var att t.ex köra mindre bil, flyga mindre mm. Där barnen i sin tur är påverkaae av Greta.
2019-06-03, 08:20
Medlem
Citat:

Jag, och säkert massor av andra, skulle också gärna förespråka miljövänligare levnadssätt, mindre konsumtionshets etc.

Men om mänskligheten står inför sin värsta kris någonsin och vi bara har några år på oss, då funkar det inte att flyga mindre, köra mindre bil och äta mindre kött.

Man dövar bara sitt dåliga samvete och sin ”flygskam”.

Såg fö en intervju på Godkväll med en man som sa att vi måste föda färre barn eftersom de ger väldigt stora klimatavtryck. (Underförstått: vi i västvärlden.)

Och Gretas vackra hundar ligger risigt till, de också.

Jag älskar också hundar men eftersom läget tydligen är både akut och kritiskt så - sorry.

Eftersom det handlar om planetens överlevnad måste alla hjälpas åt.

Inte bara flygresenärer och biffätare.
2019-06-03, 08:28
Medlem
Citat:
Helt rätt det är djävligt bråttom, bra att även du fattar det. Folkmord,förtryck, kontroll lär vi se mer av i framtiden när det blir missväxt av diverse sekundära saker där det primära är ett varmare klimat.
Men utgångsfrågan var hur barn påverkar sina föräldrar att vara miljövänligare.
Vilket var att t.ex köra mindre bil, flyga mindre mm. Där barnen i sin tur är påverkaae av Greta.

Missväxt pga ett varmare klimat ..?

Du har nog missat en del av debatten.

Vad som har hänt med Sahara tack vare ökad CO2 eller att odlingssäsongen blir längre i tidigare kallare områden.

Däremot är det djävligt pinsamt för aktivisterna att ”miljövänlig” etanol innebär skövling av skogar, att ekologisk bomull är miljöskadlig om tillverkningsprocessen baseras på kolkraftsenergi osv.

Och bilbatterier ska vi bara inte tala om.

Det gör inte Greta eller du heller :O
2019-06-03, 08:40
Medlem
thaimans avatar
Hur överdriven är den här debatten?
Jag kan garantera att det kommer se likadant ut om hundra år som det gör i dag.
Skrämselpropaganda går bara " kottplockarna" på.
2019-06-03, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Missväxt pga ett varmare klimat ..?

Du har nog missat en del av debatten.

Vad som har hänt med Sahara tack vare ökad CO2 eller att odlingssäsongen blir längre i tidigare kallare områden.

Däremot är det djävligt pinsamt för aktivisterna att ”miljövänlig” etanol innebär skövling av skogar, att ekologisk bomull är miljöskadlig om tillverkningsprocessen baseras på kolkraftsenergi osv.

Och bilbatterier ska vi bara inte tala om.

Det gör inte Greta eller du heller :O
Vad har jag missat?
Tror du på allvar att det kommer att växa bättre med mer extremväder? Torka, blåst, regn, kyla. Och ja detta är bevisat bara att googla på t.ex Nasas sidor som jag tror på betydligt mer än på dig. Det gör Greta också.

Och som vanligt så vill du föra in saker som jag inte har yttrat mig om, du debatterar med dig själv.
Senast redigerad av Brada2 2019-06-03 kl. 08:56.
2019-06-03, 09:03
Medlem
Det finns en del att tänka på nu för Greta.

Klädindustrin släpper som sagt ut mer CO2 än flyget och fartygen/båtar tillsammans.

Surfandet på nätet ger samma utsläpp som flyget. Vilket gör att GT hamnar i ett dilemma. För till stor del kan hennes framgångar spåras till just nätet och sociala medier. Och eftersom det finns flygskam måste det finnas surfskam.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/LAkV94/varfor-kanner-ni-ingen-surfskam-svenskar

Få har tänkt på att vårt liv på internet med surfande, spelande och twittrande ger utsläpp i samma storlek som flygets, det vill säga cirka 4 procent av de globala koldioxidutsläppen.

Var är ungdomsprotesterna? Var är plakaten med ”stoppa surfandet? Slut citat.

Detta sätter fingret på hur långt Geta kan tänka sig att gå för att bli klimatneutral. Kan hon tänka sig att skippa telefonen/datorn. Att sluta agitera för klimatet på nätet. Ska hon i stället kommunicera på annat sätt. Spänningen är olidlig.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-03 kl. 09:08.
2019-06-03, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Vi kommer ju gå under inom cirka 10 år enligt Greta så hur skiljer sig vårat öde från Gretas öde, hur länge tror du att en liten tjej i flätor överlever i en värld i brand.
Tiden 10 år är inte enligt Greta, eller hur? Vad hon säger är att om utsläppen fortsätter som idag, så kommer det att vara försent om 1½ år, bortom alla möjligheter att rädda klimatet från kedjereaktioner som leder till ingen vet vad.

Gretas tillvaro på jorden blir inte bättre än andras. Det är just det, den överkonsumerande generationen har förstört hennes och alla barns och ungdomars framtid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in