Citat:
Beklagligt har insändaren rätt. Jag vill ta ytterligare ett spadtag. Greta som första stoff i båda blaskorna idag. Va´fan har dom verkligen inget vettigare att skriva om?
Inga rån idag, inga överfall på pensionärer, inga våldtäkter, inga problem i kommunerna? Allting verkar blekna i jämförelse med den här 16-åriga flickan som pratar om dom mest uppenbara sakerna som alla redan känner till.
Inga rån idag, inga överfall på pensionärer, inga våldtäkter, inga problem i kommunerna? Allting verkar blekna i jämförelse med den här 16-åriga flickan som pratar om dom mest uppenbara sakerna som alla redan känner till.
Åtskilliga har haft
tyckanden om Gretas diagnos som är känslomässigt baserade och det är iofs inte förbjudet. Det är inte heller förbjudet att googla där det finns information där Gretas diagnoser kommer fram.
Om man gör sig besväret att läsa mamma Malena Ernmans bok "Scener ur hjärtat" framgår bilden av en mycket knepig familj där modern lämnar ut sig själv och familjemedlemmarna.
Föräldrarnas roll förtjänar att kommenteras för att ana Pudelns kärna. Fadern Svante är långt från oskyldig som medberoende och möjliggörare av familjesystemet
Familjen vilar på en rättshaveristisk grund. Är det inte flyktingfrågan där modern trummat ut sitt budskap "jag är god och alla andra borde vara goda". Så har det nu övergått till klimatfrågan där Greta tagit moderns plats på scen. Den påläste vet att det handlar om en skickligt iscensatt pr-kampanj.
Nu till Pudelns kärna. Malena är en klassiskt hysterisk person. Hysteri som begrepp är ute idag. Istället talar man inom psykiatrin om ett konvertionssyndrom.
Det enda man då säger är att det är nervfunktioner som fungerar på ett avvikande sätt – annorlunda uttryckt: en funktionsstörning i nervsystemet enligt den senaste diagnosmanualen DSM 5.
I praktiken omvandlar (konverterar) patienten sina inre konflikter till samhälleliga konflikter.
Malena med sina erfarenheter från scen & salong lägger med andra ord ut sina hjärtefrågor på hela familjen och inte minst läsaren. Nu har Greta tagit platsen på scen.
Gretas budskap är i grunden av samma art som moderns dvs "jag är god och alla andra bör vara goda".
Greta skyddas av sitt funktionshinder inom autismspektrat och kommer att överleva.
Hur i sak vi ska överleva har Greta förstås inget att tillföra. Vilket vi inte kan kräva av en ung människa däremot av hysteriskt nyhetsjagande massmedia.
Jag vill inte rekommendera den gemene läsaren "Scener ur hjärtat" annat än för de som är intresserade av knepiga familjer och vill veta mera.