2019-09-25, 04:45
Medlem
Viktigt inlägg som stöd för Greta och alla unga, som kämpar mot en numera fullt möjlig klimatkatastrof, och de ska ha all heder och respekt för detta!

-Äras den som äras bör, Greta med medhjälpare!

https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=12270875
2019-09-25, 05:33
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
ADHD ger sällan rätt till LSS även om en person med svår ADHD "bör" hamna i personkrets 3.

Ska man få bo på LSS-bostad eller ens få gå på en resursskola som Greta gjort räcker det inte med att uppfylla diagnoskriterierna, man ska göra det med råge och alltså ha en rejäl nedsättning i ens funktionsförmåga.

Den typen av beteende är i sig ett tecken på att föräldrarna (och barnet beroende på hur mycket det självständigt utnyttjar diagnosen) har brister i sin "second order of theory of mind". Jämför Sally-Anne-testet där Anne gömmer spelkulan med föräldrarna som omväxlande "gömmer" och viftar med diagnosen och inte fattar att andra iakttar det hela och ser att Sally (myndigheter etc) blir lurade.

Man får också tänka på att neuropsykiatriska avvikelser har en hög ärftlig komponent. Min tolkning av boken och av intervjuer med Malena där hon pratar vitt och brett om familjens problem är att hon måste ha en defekt "theory of mind". Känns som hon tror att hon bara pratar med intervjuaren och inte är medveten om att artiklarna kommer ligga kvar på nätet under överskådlig framtid och påverka hur andra människor ser på hennes barn.

Det som står i boken om Gretas matvägran "du dör om du inte äter" är dock klassisk psykologi. Föräldrarna som projicerar sin oro på barnen och som i sin tur styr familjen genom att inte äta.
Familjen är helt öppen med sina problem men du förstår inte innebörden av detta utan tror att de inte förstår konsekvenserna av att de gett ut en bok om det. Jag har trots allt lättare att förstå dem än dig.
2019-09-25, 05:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Greta så har hon redan bestämt sig för vad hon ska läsa på gymnasiet:
Hon skulle ha påbörjat gymnasiet nu under aug/sep, som sina jämnåriga. Men hon måste avsluta sina högstadiestudier först. Gud vet när hon kommer börja gymnasiet. I en äldre tidningsartikel sa hon att gymnasiet "inte var aktuellt" för henne.

Jag förutspår att hon kommer "bli utbränd"/"gå in i väggen"/kollapsa först.
2019-09-25, 05:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hon skulle ha påbörjat gymnasiet nu under aug/sep, som sina jämnåriga. Men hon måste avsluta sina högstadiestudier först. Gud vet när hon kommer börja gymnasiet. I en äldre tidningsartikel sa hon att gymnasiet "inte var aktuellt" för henne.

Hon avslutade sina högstadiestudier i våras. Med högsta betyg i nästan alla ämnen.

Nu samlar hon in Nobelpris och lite andra kända priser. Sedan börjar hon på gymnasiet, nästa höst.
2019-09-25, 05:52
Medlem
theanthropologists avatar
Greta Thunbergs uppgift är att få uppmärksamhet. Via henne uppmärksamhet på klimatkrisen.

Världen är på väg mot sin undergång. Forskningen är otvetydig där. Tro inte på de forskare som försöker få sin egen vetenskap att framstå som en bluff. De är oftast pensionärer som aldrig skulle framfört så dåligt underbyggda åsikter under sin aktiva karriär. Läs historien om växthuseffektens upptäckt på American Chemical Society's sida:

https://www.acs.org/content/acs/en/education/whatischemistry/landmarks/keeling-curve.html

Inte nog med att koldioxidklockan tickar på, inte nog med att det är omöjligt att göra det gjorda ogjort, att det är svårt att påvisa risken innan det är försent och att det krävs mirakel för att vända utvecklingen från worst-case-scenariet, utan det har också bildats en förljugen opinion mot åtgärder som hellre lyssnar på korrumperade föredettingar än på den sedvanligt noggranna vetenskapen.

Och hela eller större delen av ansvaret att vända utvecklingen vilar på en sextonårig hånad flickas axlar.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-25 kl. 06:47.
2019-09-25, 06:07
Medlem
Citat:

Jag förutspår att hon kommer "bli utbränd"/"gå in i väggen"/kollapsa först.

Greta har ett fullständigt avgångsbetyg från högstadiet, dessutom med nästan bara högsta betyg i de olika ämnena, i några få ämnen fick hon näst högsta betyg, totalt ett verkligt fint avgångsbetyg, som ger Greta full gymnasiebehörighet.

Därmed ingen som helst anledning för henne, att plugga mer på högstadiet. Hon behöver bara undvika dumheten, att ge en längre internationell intervju samma dag, som hon har ett större centralt prov, vilket hon nu vet om!

Greta har nu sagt offentligt, att hon vill att det ska vara en hemlighet vilken gymnasielinje som hon vill gå, därför kan jag EJ säga mer!

By the way, Greta såg avspänd och lugn på det publicerade fotot, när hon skulle stiga på tunnelbanetåget till FN. Tror att det handlade om att Greta helt enkelt ville få ut sitt budskap. I och med att hon även lyckades få USA:s president, att verbalt hoppa på henne på Twitter, lyckades hon verkligen i sin avsikt!

Greta har inte bara betydande kunnande i att spela musik och i att dansa, utan även i att spela drama! Hon har varit med i flera dramagrupper.

Hon kan numera även en hel del om klimatforskningen!
2019-09-25, 06:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Utan manus är Greta lika okunnig som vilken amatör som helst. Det märktes på presskonferensen som Expressen sände. Hon fick två simpla frågor och svarade bara ”Öhhh we want to change the world...” och sen passade över micken till de andra som fick svara lite mer utförligare.

Hahaha okej!? Det står bortom allt tvivel att Greta är en marionettdocka och talen hon ibland ger är skriven av någon annan. Herregud vilken jävla pinsam cirkus detta spektakel är!
KORREKT. Något annat jag märkt är att när Gresus håller sina tal på engelska så är de väl inövade, inoljade och ingen svensk skolboksengelska, utan hon låter som en britt som gått på Eton eller Cambridge i ett par år.

Men när hon får spontana frågor så är det ähh öhh och engelska med svensk brytning...........
2019-09-25, 06:18
Medlem
Citat:
KORREKT. Något annat jag märkt är att när Gresus håller sina tal på engelska så är de väl inövade, inoljade och ingen svensk skolboksengelska, utan hon låter som en britt som gått på Eton eller Cambridge i ett par år.

Men när hon får spontana frågor så är det ähh öhh och engelska med svensk brytning...........

Som sagt beror det hela på, att Greta ofta blir mer nervös utan manus, och då får hennes Asperger ibland mera utslag. ALLA bryter mer på sitt modersmål, när de blir nervösa! Till och med FN:s tidigare Generalsekreterare Dag Hammarsköld gjorde så i svåra lägen, trots att han annars talade en verkligt bra engelska! Det handlar i Gretas fall på intet sätt om bristande kunskaper, bara på att hon ännu har kvar lite selektiv mutism! Låt tjejen få mogna i sin egen takt!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-09-25 kl. 06:34.
2019-09-25, 06:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som sagt beror det hela på, att Greta ofta blir mer nervös utan manus, och då får hennes Asperger ibland mera utslag. ALLA bryter mer på sitt modersmål, när de blir nervösa! Till och med FN:s tidigare Generalsekreterare Dag Hammarsköld gjorde så i svåra lägen, trots att han annars talade en verkligt bra engelska! Det handlar i Gretas fall på intet sätt om bristande kunskaper, bara att hon ännu har kvar lite selektiv mutism! Låt tjejen få mogna i sin takt!
Kan du sluta köra med härskartekniker och "som sagt" (???) Jag är absolut inte intresserad av diskussion med dig.

Här ett exempel på hur vältalig Gresus är när hon inte är förberedd.
(PS skämskudde behövs)
https://mobile.twitter.com/Niklas_Nubien/status/1176494825656463360

Eller som gången innan, när hon just steg av båten och fick några frågor, besvarade hon dem alla med två ord:
-Just stop.

"Just stop". Uh-HUH.
2019-09-25, 06:48
Medlem
Citat:
Kan du sluta köra med härskartekniker och "som sagt" (???) Jag är absolut inte intresserad av diskussion med dig.

Här ett exempel på hur vältalig Gresus är när hon inte är förberedd.
(PS skämskudde behövs)
https://mobile.twitter.com/Niklas_Nubien/status/1176494825656463360

Eller som gången innan, när hon just steg av båten och fick några frågor, besvarade hon dem alla med två ord:
-Just stop.

"Just stop". Uh-HUH.

Greta gör helt rätt och ska äras för sin insats på Twitter-videon! Om du som jag gått på mediaträning för förtroendevalda, skulle du veta att på sådana kurser uppmanas man att upprepa alla frågor, särskilt svårare frågor, dels för att kontrollera att man uppfattat frågan rätt, dels för att publiken lättare ska uppfatta frågan (riktmikrofonen är oftast riktad mot den intervjuade och då hörs journalisten dåligt), och sist för att man ska få mer tid att tänka över sitt svar på frågan. Greta visar, att hon tack och lov fått viss mediaträning, hoppas att hon får mer mediaträning i framtiden!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-09-25 kl. 06:52.
2019-09-25, 06:56
Medlem
Neroxxs avatar
Aftonbladet nämner om Trumps tweet till Greta att "där sarkasmen inte kunde misstolkas. Vi alla som har läst en hel del vet att sarkasm inte gör sig så bra i text, jag tyckte mig inte kunna se en solklar sarkasm på den bilden som fanns på aftonbladet.

Hennes svar om det " Du kan tolka det på många olika sätt, men jag visste att han antagligen någon gång skulle säga något om mig"

Om man nu kan tolka det på många sätt, är det då en tweet där sarkasmen inte kan misstolkas? Nu kanske det handlade om fler tweets (vilket inte är helt ovanligt när det kommer till Trump) som ger en sammantaget annan bild än det som fanns på aftonbladet.
2019-09-25, 06:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hon har Aspbergers och för oss som inte är hypnotiserade så är det uppenbart att allt det hon säger är scriptat till minsta stavelse.

Stackars flicka!
Otäckt när man får sina hypoteser bekräftade direkt. Kolla in denna video. Greta kan inte formulera egna funderingar utan det hon säger är bara upprepningar av andras manus (video):

https://twitter.com/i/status/1176561767532642304

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in