2019-08-17, 20:41
Medlem
Många OT här på slutet.
Högskloleingenjör.
Ingångslön 15500. Men det var ca 1000 veckor sen.
Idag taxerad inkomst runr 700000.
Citera
2019-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Utbildning: Systemvetenskap
Ingångslön: 26 000kr år 2015
Lön idag: 35 000kr år 2019.

sluta ljug
Citera
2019-08-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Håller med Stroganof här, lönerna är värdelösa i Sverige efter skatt. Amerikanska utvecklare skrattar åt oss, dem ligger på 100-200k netto per månad (om man är halv duktig, absolut inget ovanligt). Samtidigt som bilar, bensin och hus är billigare i USA!

Jag förstår inte varför svenskarna med hög utbildning inte drar såtillvida de inte har 3-4 barn som staten betalar för. Lönerna har t.om blivit högre i Vietnam och Kina för akademiker! Detta är skandal egentligen, hur kan vi ha hamnat så långt efter? För ni som tvivlar, sök på google: "senior software engineer salary" sen räknar ni på Numbeo hur långt pengarna räcker i dessa länder.

Det är nog bara Afrika som är värre för akademiker år 2019, kommer inte på något annat ställe. T.om i Ukraina tjänar utvecklarna 30k efter skatt och hyran är i princip gratis, även mat. Krävs en revolution för att vi ska få upp våra löner!

Du e dum i huvet.
Kommuniststater som vietnam o kina?

Var kollar du på lönen? För de som jobbar på google och microsoft?
Du tror att det är normalt att jobba på sådana företag?

Citat:
Amerikanska utvecklare skrattar åt oss, dem ligger på 100-200k netto per månad (om man är halv duktig, absolut inget ovanligt)

bahaha halvduktig. Du tror storföretag anställer halvduktiga.
Snyt dig o kom tillbaks till verkligheten.
Citera
2019-08-17, 21:06
Medlem
GalenHackares avatar
Högskoleingenjör KTH.

23.000 (år 2000)
idag 47.000 kr
Citera
2019-08-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Du e dum i huvet.
Kommuniststater som vietnam o kina?

Var kollar du på lönen? För de som jobbar på google och microsoft?
Du tror att det är normalt att jobba på sådana företag?

bahaha halvduktig. Du tror storföretag anställer halvduktiga.
Snyt dig o kom tillbaks till verkligheten.

Antar du tycker Lövfen är världens bästa statsminister också? Nej, tittar på vanliga företag för seniora utvecklare. På tal om Google, i USA tjänar google utvecklare 4-5 miljoner per år, det kan bara svenskarna drömma om. Inte ens de som äger hyfsat framgångsrika IT företag kan plocka ut sådana löner i Sverige, allt går till skatten för att finansiera singel morsor och invandrare.
Citera
2019-08-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenHackare
Högskoleingenjör KTH.

23.000 (år 2000)
idag 47.000 kr

Arbetat i 19 år, varför så liten skillnad? Varför åker du inte utomlands med din kompetens, du kan minst få det dubbla om inte mer.
Citera
2019-08-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Många OT här på slutet.
Högskloleingenjör.
Ingångslön 15500. Men det var ca 1000 veckor sen.
Idag taxerad inkomst runr 700000.

Sjukt att lönerna var så låga för bara 19 år sedan. Hur överlevde folk? Vad jag minns så var hyran inte så mycket lägre då. För 19 år sedan var t.ex. lönerna i USA på ungefär samma nivå som idag.
Citera
2019-08-18, 03:30
Medlem
Utbildning: Systemvetenskap

ingångslön (2016 Malmö) - 27 000
Nuvarande (2019) - 44 000, med erbjudande om lite över 50 000 av annan arbetsgivare.

Jobbar som programmerare.
Citera
2019-08-18, 03:36
Medlem
Citat:
Håller med Stroganof här, lönerna är värdelösa i Sverige efter skatt. Amerikanska utvecklare skrattar åt oss, dem ligger på 100-200k netto per månad (om man är halv duktig, absolut inget ovanligt). Samtidigt som bilar, bensin och hus är billigare i USA!

Jag förstår inte varför svenskarna med hög utbildning inte drar såtillvida de inte har 3-4 barn som staten betalar för. Lönerna har t.om blivit högre i Vietnam och Kina för akademiker! Detta är skandal egentligen, hur kan vi ha hamnat så långt efter? För ni som tvivlar, sök på google: "senior software engineer salary" sen räknar ni på Numbeo hur långt pengarna räcker i dessa länder.

Det är nog bara Afrika som är värre för akademiker år 2019, kommer inte på något annat ställe. T.om i Ukraina tjänar utvecklarna 30k efter skatt och hyran är i princip gratis, även mat. Krävs en revolution för att vi ska få upp våra löner!

Det är inte speciellt lätt att flytta och börja jobba i USA om du inte besitter någon extrem spetskunskap som inte går att rekrytera inom USA. Beträffande Ukraina kommer du bara upp i högre löner om du jobbar remote mot andra länder, då får du givetvis runt samma summa som det landet du jobbar mot (fast något lägre).
Citera
2019-08-18, 08:32
Medlem
Citat:
Sjukt att lönerna var så låga för bara 19 år sedan. Hur överlevde folk? Vad jag minns så var hyran inte så mycket lägre då. För 19 år sedan var t.ex. lönerna i USA på ungefär samma nivå som idag.
Nu avrundade jag lite grovt, det är faktiskt 23år sen, men sen gick löneutveclingen rätt snabbt, hade 20 efter ca 3 år.
Men min känsla är nog att jag inte hade det speciellt mycket sämre en de nyexade nu som får 30.
Citera
2019-08-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Vad gör 300kr per år? okej, du kan skaffa en lite finare bil på 500- 800k och få mer utgifter, eller ok, du kan om du skaffar en lika rik flickvän köpa villa och pendla in till jobbet 30 min, eller annars en br i stan. Ok , lite mer flådiga resor som sker mer ofta.

Ser inte att det är några omvälvande skillnader. Mesta är sig likt i ankdammen sverige.

Ska vi leva extravagant, så att det blir märkbart, så tycker jag man ska ligga på 100k netto. Då kan vi snacka om 5 rummare 120kvadrat i centrala delar. Fin villa på bra adress. Båten. medmera. Jag kommer inte särskilt långt med mina 50 netto. Frugan är hemmafru och 10poängare. Hon kostar såklart. visst kan man gifta sig med en jämngammal karriästdam som tjänar likadant och leva det lite mer extravaganta livet och knulla gammelfitta men ser föga att denna inlåsande situation skulle va bättre. Förmodligen mer själa dödande.

För det första: Hur får du ut 50k netto i månaden om du tjänar 70k brutto? Går ej ihop i det här landet.
För det andra: Klart att du inte kan leva något extravagant liv när ni är två personer som delar på din lön.
Citera
2019-08-18, 12:15
Medlem
Civilingenjör KTH kemi
1976:4 000
2011:35 000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem