2006-02-22, 19:51
Medlem
Hurkels avatar
Beror väl lite på vilka länder man bor i och har att göra med också. Tex har nog polacker i västra polen större orsaker att lära sig tyska än vad svenskar har. Samtidigt som de har ungefär lika stor orsak att lära sig engelska. Finnar har nog en större benägenhet att kunna tre språk pga deras två "officiela språk" (vet inte om de verkligen har den statusen/titeln). Belgare, schweizare osv har också större orsak att kunna fler språk än sitt modersmål och "världsspråket" engelska.
Citera
2006-03-20, 21:19
Medlem
groas avatar
för att vi har fullt upp med att försöka förstå varandra.
Citera
2006-03-20, 21:31
Medlem
Draugs Hargs avatar
Måste säga att tyskan tog död på mitt intresse för språk ett tag framöver. Tog mig i akt och började läsa nederländska, även om min nederländska är mycket tvivelaktig så ångrar jag ändå inte att jag kan det även om det bara är rätt lite. Japanskan var mer intressant
Citera
2006-03-20, 21:54
Medlem
Carpe Diems avatar
Det svenska utbildningssystemet gör att svenska elever väljer bort "svåra" ämnen som språk och matematik.

Kidsen tror att dom skall bli progamledare på TV.
Citera
2006-03-20, 22:11
Medlem
Tycker svenskar är duktiga på språk jämfört med andra

Andra i världen som jag träffat som är duktiga är holländare. Där kan vara enda en som man träffar på gatan minst god engelska.
Svenskar kan Engelska och ett språk till. I alla fall mina vänner.
De finländare jag träffat har kunnat svenska eller engelska.
Själv har jag lästa engelska, franska, spanska samt på äldre dagar japanska.
Jag kan diskutera på engelska och spanska.
Mina barn har läst engelska och spanska och funderar på kinesiska.
Jag tycker att det beror mycket på läraren och om omständigheterna tvingar en att verkligen prata och skriva på ett språk.
De som jag träffat i USA var helt värdelösa på alla språk de läst. (ok alla utom en medicin doktorand- som fan lärde sig svenska på en månad).
När vi skulle diskuterade översättning av ett dataprogram inom en koncern så var det polackerna de som ivirigast krävde att det måste översättas till varje lands språk.
Så med detta inlägg vill jag hävda att val av antal språk inte mäter språkkunskap. Det mäter kanske ambition av en ung elit att bli internationella.
Vilket in sin tur i framtiden leder till bättre språkkunskap för alla inom landet (kanske)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in