2022-11-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
Tydligen så fick inte jag det
Du måste varit för packad då.
Citera
2022-11-20, 07:18
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jo dessvärre kan man det. En cykel räknas som ett fordon och är du berusad och cyklar så kan du få ditt körkort återkallat.

Har själv vart med om det så jag fick lära mig det den hårda vägen

Du är ute och cyklar.
Citera
2022-11-20, 20:21
Medlem
Handsekreterarens avatar
Hans elcykel var, i lagens mening ingen cykel, utan en moped. Alltså framförde han ett motordrivet fordon på fyllan.
Citera
2022-11-21, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Du är ute och cyklar.

Nej, talar av egen erfarenhet. Tror du mig fortfarande inte? Testa själv så får du se
Citera
2022-11-21, 08:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Nej, talar av egen erfarenhet. Tror du mig fortfarande inte? Testa själv så får du se

Jag har också cyklat berusad, lagligt, eftersom jag bor i Sverige där man får göra så.

Det hade varit lämpligt om du - i stället för att hänvisa till din "erfarenhet" - kunde peka på någon lagtext där det framgår att man inte får cykla när man är packad. Det kan du förstås inte, eftersom du bara hittar på.
Citera
2022-11-21, 08:36
Medlem
[quote=Trixton|82483240]Jag har också cyklat berusad, lagligt, eftersom jag bor i Sverige där man får göra så.

Läste inte ens hela din text eftersom det inte behövs. Cykel räknas som ett fordon, kör du för fort på en cykel kan du få fortkörningsböter, kör du på fyllan kan du bli av med ditt körkort. Det är inte lagligt att cykla på fyllan. Sluta håll på ljug för folk som tror på de du säger, vore jävla trist om andra blir av med körkortet också bara för att du sitter och skriver saker som inte stämmer.
Citera
2022-11-21, 08:43
Medlem
CrazyWorlds avatar
Nej man kan inte bli av med körkortet om man cyklar berusad.

Däremot, om du orsakar en olycka eller bryter mot några trafikregler, kan du dömas för vårdslöshet i trafik. Då kan påföljden bli indraget körkort.
Cyklar du på någon kan du dömas för vållande till annans kroppsskada. Då kan påföljden blir fängelse i upp till 4 år.
Citera
2022-11-21, 09:04
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Läste inte ens hela din text eftersom det inte behövs. Cykel räknas som ett fordon, kör du för fort på en cykel kan du få fortkörningsböter, kör du på fyllan kan du bli av med ditt körkort. Det är inte lagligt att cykla på fyllan. Sluta håll på ljug för folk som tror på de du säger, vore jävla trist om andra blir av med körkortet också bara för att du sitter och skriver saker som inte stämmer.

Som sagt, i stället för att fantisera och prata om din enorma erfarenhet så skulle du kunna hänvisa till en lagtext där detta framgår. Men det kan du förstås inte.
Citera
2022-11-21, 09:51
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:

Langa upp domen, annars har det inte hänt.
Citera
2022-11-21, 10:38
Medlem
crocodilelilos avatar
Trafikförordning:
Citat:
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180526/cykla-rattfull-ar-farligt-och-ibland-olagligt-regler-och-fakta-om-berusade-cyklister/

Citat:
Cykla berusad när ingen olycka eller trafikbrott händer är alltså lagligt. Men skulle en berusad cyklist missa ett stopptecken eller cykla in på en enkelriktad gata räcker det för att polisen ska kunna ingripa. Och dessutom utsätter sig cyklisten för en betydande risk att skada sig själv eller andra vid en olycka, som vi sett av statistiken ovan.

Skulle den berusade cyklisten däremot orsaka en trafikolycka blir brottet grövre. Då kan det även bli aktuellt med åtal för "framkallande av fara för annan" samt "vållande till kroppsskada". I det senare fallet handlar det om böter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet bedöms som grovt vållande till kroppsskada kan straffet bli upp till fyra år i fängelse.

Ytterligare en aspekt som man noga ska överväga som bilist – om man cyklar alkoholpåverkad – är att det kan leda till indraget körkort. Transportstyrelsen kan utreda och besluta om ett så kallat körkortsingripande om personen inte anses lämplig, efter exempelvis en dom om vårdslöshet i trafik (på cykel).
Citera
2022-11-21, 10:38
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Nej man kan inte bli av med körkortet om man cyklar berusad.

Däremot, om du orsakar en olycka eller bryter mot några trafikregler, kan du dömas för vårdslöshet i trafik. Då kan påföljden bli indraget körkort.
Cyklar du på någon kan du dömas för vållande till annans kroppsskada. Då kan påföljden blir fängelse i upp till 4 år.

Det kan man visst. Du kan t.o.m bli av körkortet om du promenerar på fyllan. Men det krävs att du är så berusad så du utgör en fara för dig själv eller inte kan ta hand om dig. Åker du i fyllecell ett par ggr på kort tid så drar de in ditt körkort för då har du uppenbart alkoholproblem.
Citera
2022-11-21, 10:42
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det kan man visst. Du kan t.o.m bli av körkortet om du promenerar på fyllan. Men det krävs att du är så berusad så du utgör en fara för dig själv eller inte kan ta hand om dig. Åker du i fyllecell ett par ggr på kort tid så drar de in ditt körkort för då har du uppenbart alkoholproblem.

Jag har förstått det som att cyklar du mellan punkt A och B berusad, så kan du aldrig bli av med körkortet. Det är fullt lagligt.

Det är om du gör något annat brott medans du cyklar mellan A och B som kortet kan bli indraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in