Citat:
Ursprungligen postat av
Minarstorreandin
01 är en jättesvag kull i Sverige. Det har avhandlats i detta forum flertalet gånger. Kanske svagaste på 15 år (1995 möjligen jämförbar).
För att maxa ett resultat i årets turnering hade man i princip behövt spela bara med 02-anfallsspelare + Gunler (möjligen en checking/energi/kilogram-lina med 01 på klassisk svenskt manér

).
Nu tycker jag inte man ska det i U18, rätt årskull ska dominera truppen, men då får man acceptera att vissa kullar är starka och vissa är svagare och att resultaten blir därefter. Jag har personligen inget problem med det, konstaterar bara fakta och sätter förväntningarna därefter. Semifinal är en jättebra prestation!
mvh
Oj här måste vi reda ut lite.
1. 01orna är en svag kull ja. Har aldrig påstått något annat. Men gör det att man automatiskt är borta från medaljchans? Nej. Båda Ryssland, Tjeckien och nu Finland är inte speciellt bra i denna turnering. att påstå att Sveriges chanser för medalj inte finns eller är extremt små, ja då har man fel.
2. Detta är ingen turnering för 01orna. Detta är en turnering för U18. Där ingår många 01or. men i svenska laget finns 4 st 02or som bidrar med spets.
3. Skulle inte vilja säga att 01orna är en jättesvag kull. Det är att överdriva. Den är lite svag. Målvakter är Hugo inte speciellt dålig och inte heller Marcus Ward. Backar finns Broberg, Söderström och Björnfot. Det är sällan vi ser en sådan spets på backsidan. 00orna är bättre, 99orna jämna, 98 inte nära osv. Finns även bra backar bakom i Hedström, Johansson osv. Sveriges defensiv är inte svag. Kollar vi forwards saknas den absoluta spetsen, spelare som går i första rundan, men vi har Gunler, Grewe, Henriksson, Costmar och Holmström. Dessa 5 gör att forwardssidan är svag, men inte överdrivet svag. Du säger att man skulle spela med en 02-anfallsspelare + Gunler. Vad är det för fel på Grewe, Costmar, Henriksson och Holmström?
4. Att visa årgångar är svagare och andra inte betyder inte att Sveriges chanser på medalj är små eller att detta är en extremt svag årgång.
5. Jag håller inte med att semifinal är jättebra. Då både Ryssland, Tjeckien och Finland inte imponerar. Final är jättebra. 3:e plats är bra, 4:e plats okej, 5-6:a är lite besvikelse. Man kan inte kräva att detta lag ska gå till semifinal, men det är inte jättebra om de når dit.
Jag står fast vid att Sverige har goda chanser på medalj och är nersnackade rejält här. Det är inget som övertygat mej om att Ryssland, Tjeckien och Finland är så mycket bättre.