Citat:
Jag är inne på din linje och har alltid varit. Våld är den bästa lösningen i de flesta fall. Det här med dialog är uttjatat och fungerar mindre bra i dagens samhälle där 10-åringar slår poliser i skallen med baseballträ.
Har man som polis inte de rätta verktygen för att hantera buset, bör man i första hand undvika att försöka ta olika häftiga grepp. En snabb dusch i negerns ansikte och en välinriktad spark i knävecket löser det mesta, sedan snabbt på med fängsel. Ett hårt slag med batongen rätt över örat är också effektivt. Lite av en favorit för egen del.
I övrigt så är utvecklingen illa, dagens nyexade poliser får en felaktig utbildning. Mjuka metoder rekommenderades och det ses som framgång när en situation löser sig med dialog. Dylika metoder fungerar mindre bra ute i ”orten” eller på avenyn, Stureplan en lördagskväll.
Det ryktas att det på PHS numera finns elever som vägrar våld, huruvida detta är sant eller inte, låter jag vara osagt, men det är oroväckande uppgifter.
/ Leffe
Har man som polis inte de rätta verktygen för att hantera buset, bör man i första hand undvika att försöka ta olika häftiga grepp. En snabb dusch i negerns ansikte och en välinriktad spark i knävecket löser det mesta, sedan snabbt på med fängsel. Ett hårt slag med batongen rätt över örat är också effektivt. Lite av en favorit för egen del.
I övrigt så är utvecklingen illa, dagens nyexade poliser får en felaktig utbildning. Mjuka metoder rekommenderades och det ses som framgång när en situation löser sig med dialog. Dylika metoder fungerar mindre bra ute i ”orten” eller på avenyn, Stureplan en lördagskväll.
Det ryktas att det på PHS numera finns elever som vägrar våld, huruvida detta är sant eller inte, låter jag vara osagt, men det är oroväckande uppgifter.
/ Leffe
Jag känner spontant att oavsett om det är effektivt eller inte så bör poliserna alltid börja med att föra en dialog, vi bor i en rättsstat och välfärdssamhälle, iallafall officiellt. Vad vi däremot inte gör är att bo i en diktatur, därför bör vi fortsättningsvis också prioritera dialog i första hand och försöka behandla olika etniska grupper lika. Sen kan jag hålla med om att polisen i vissa fall tillämpar verbala taktiker lite för länge, speciellt när man märker att man inte kommer någonstans.
Men det grundläggande problemet som jag ser det är att poliserna idag har för lite/få nivåer/magnituder av våld, speciellt de mindre kvinnorna. Skillnaden mellan en batong och ett skjutvapen är rätt stor, speciellt som pistolerna är halvmantlade och risken för dödligutgång är betydande. Det borde snabbt införas elpistoler för att kunna oskadliggöra gärningsmän utan att utsätta dem, andra eller sig själva för onödig risk.
Sen att det gnälls om att kvinnor inte ska vara i yttre tjänst håller jag inte alls med om, problemet är snarare att alla poliser i yttertjänst ska ha samma roll. Om man istället nischar polispatruller i yttre tjänst så kan man ranka polisers egenskaper baserat på kön, storlek, personliga förmågor osv och ta fram profiler för vilka egenskaper som är bra för vilka typer av situationer.
Men vi vill inte ha psykopatiska poliser vars första lösning är våld, det ger oss ett väldigt obehagligt samhälle. Dock bör dom var kapabla att nyttja våld om så behövs, och det behövs generellt oftare än vad det görs idag.
Med hopp om ett bättre samhälle
Eko Krigaren