2019-01-09, 14:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParisSaintGermain
Bilen är en VW golf 2011 och den har rullat 9000 mil. Fel på Kamremmen tydligen som skadat motorn. När felet uppstår vet inte brorsan men han märkte efter 1 månad att det började kännas konstigt och bilen svarade ej så bra på respons och den skakade rätt så mycket. Så han lämnade in den då till bilhandlarn som konstaterade att det är fel på motorn.

Förresten, hur ser service-boken ut? Är den fullstämplad? När är nästa service?
Citera
2019-01-09, 14:55
Medlem
ParisSaintGermains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
En kamrem slits inte ut på en månad. Dock risk att det faller under undersökningsplikten att upptäcka att den är sliten. Vad lovade säljaren om bilens skick?

Det säljaren hade sagt är att bilen är i fint skick och utan något problem. Brorsan provkörde den och tyckte det stämde bra överens med säljarens beskrivning.
Citera
2019-01-09, 14:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vad kan man kräva säljaren? För han säger att bilen har undersökts innan försäljning och då fanns inte något fel på kamremmen eller motorn.

En kamrem som "inte behöver bytas" ska inte orsaka mottorras blott en månad och 300 mil senare.
Citera
2019-01-09, 15:00
Bannlyst
45k ? satte de i en helt fabriksny motor för det priset ?

fan vad bilskojarna rånar sina kunder i detta land

tyvärr så är nog TS körd och får betala .
Citera
2019-01-09, 15:01
Medlem
ParisSaintGermains avatar
Citat:
Förresten, hur ser service-boken ut? Är den fullstämplad? När är nästa service?

Bilen är fullt stämplad och senaste service gjordes ca 1 månad innan köp (8700 mil).

Håller på och läsa runt lite i KKL för och se vad man kan göra åt det här fallet.
Citera
2019-01-09, 15:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det säljaren hade sagt är att bilen är i fint skick och utan något problem. Brorsan provkörde den och tyckte det stämde bra överens med säljarens beskrivning.
Kolla i service boken hur ofta oljan är bytt. Står det 3.000 mil mellan bytena?
Citera
2019-01-09, 15:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Bilen är fullt stämplad och senaste service gjordes ca 1 månad innan köp (8700 mil).

Håller på och läsa runt lite i KKL för och se vad man kan göra åt det här fallet.

Är det säljande firman som har gjort den servicen? På vilka intervall ska kamremmen bytas för den bilen? Är det ens kamrem, borde det inte vara kamkedja på en Golf anno 2011?
Citera
2019-01-09, 15:20
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Är det säljande firman som har gjort den servicen? På vilka intervall ska kamremmen bytas för den bilen? Är det ens kamrem, borde det inte vara kamkedja på en Golf anno 2011?

Folk fattar inte vilket jävla jobb man måste lägga ner idag för att inte gå på en nit närman köper bil.

Visst man kan ha flyt vid köp av begagnad, och klara sig, men jag tycker att det ofta är saker som inte verkar riktigt 100, tillräckligt för att avråda vid köp till bekanta som frågar mig om råd.
Citera
2019-01-09, 15:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Folk fattar inte vilket jävla jobb man måste lägga ner idag för att inte gå på en nit närman köper bil.

Visst man kan ha flyt vid köp av begagnad, och klara sig, men jag tycker att det ofta är saker som inte verkar riktigt 100, tillräckligt för att avråda vid köp till bekanta som frågar mig om råd.

Framför allt tror folk att går man till en handlare räcker det med att provköra även fast bilen är sådär lagom gammal att saker ska börja gå sönder.
Citera
2019-01-09, 15:31
Medlem
hippilis avatar
Hoppas detta är inte samma bil. Förra året skrev jag med en som hade samma problem som ts beskriver men den svarta golfen blev tydligen inbytt på en bilfirma tror det var på hösten och var nånstans i samma årsmodell. Vw har en intervall att byta olja på 3.000 mil så det hinner bli oljeslagg som tillslut släpper och fastnar i trågets oljesil, det gör så att oljan har svårt att pumpas runt och motorns högsta punkt får därmed dålig smörjning, där finns kamaxeln och med för lite smörj går lagren trögt och kamremmen som driver den går då sönder och då blir det haveri. Köper man en sådan bil där oljebyten varit så sällan så är mitt tips att ta ner oljetråget och göra rent den där oljesilen och byta olja 1.500 mil i stället
Citera
2019-01-09, 16:19
Medlem
killawifes avatar
Om säljaren försöker säga att de undersökt kamremmen och inte hittat några fel på denna så ljuger dom. Det är inget som görs. De har troligtvis bara gjort en helt normal genomgång av bilen och tvättat den, det är ganska standard.

Det finns ingen gräns på 30.000 nånstans i lagstiftningen. Om Din kompis går till ARN så lär de gå på hans linje. Det tar dock en jävla tid.
Citera
2019-01-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Ja de synd, max 5000 mil tror jag är ribban för köp av beg bil allt över de kan va vad som helst. Typ. Vissa märken är mer risky än andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in