2023-08-27, 22:17
Medlem
TH har kommet med mange underlige utsagn, innspill og forklaringer i saken.

Noe av det rare er da han ville snakke mer om AE kunne ha forsvunnet frivillig.
Dette gjorde han altså til tross for trusselbrev, slepespor og alt som var rigget.

I avhør lurte TH på hvorfor de ikke hadde snakket mer om frivillig forsvinning...
TH mente med andre ord at de burde bruke tid på om AE kunne ha reist sin vei.

Nok en selvmotsigelse. Dette står jo i kontrast til utsagnet om et godt ekteskap.
TH har jo hevdet at skilsmisse var et ikke-tema, så hvorfor skulle AE bare stikke.

Men TH var kanskje bare nysgjerrig på hva politiet hadde funnet ut om ekteskapet.
Citera
2023-08-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Den henger ikke helt på greip den hypotesen der. RU kunne lett reddet seg unna en streng
straff ved å avsløre TH. Han fikk vite i avhør at AE var forsvunnet, men ikke at hun var antatt
kidnappet, og valgte likevel å nær sagt innlede forklaringen med å snakke om kidnapping
og monero. Jeg tolker det som om han hadde et motiv både om å villede og foregripe eventuelle
spørsmål om kidnapping og monero, og at han spilte på lag med TH om akkurat dette.
Hadde han trodd han deltok i en kidnapping, hadde han vært stokk dum hvis han hintet
om disse detaljene. Jeg tror heller ikke han flyttet inn i Barcode med håp om å tjene penger.
Han må ha skjønt at dette hadde med etterforskning av forsvinningen å gjøre.
Hvordan ellers kunne han sitte i avhør med en alvorlig siktelse over seg mens han snakket
om at han var ivrig etter å komme seg tilbake til Barcode? Rent skuespill, tenker jeg.

Tja, det er nå minst én hvitvasker i dette sakskomplekset som har registrert flere aksjeselskap, bl.a.
dette PSS Invest.

Vi bør anta at omsetningen ikke er lovlydig erhvervet inntekt, men at det
nok ganske sikkert har kommet inn via "investeringer" i f.eks. Dubai.

Uten at det sier noe om TB sine foretak, som jo ikke er AS såvidt jeg vet.
Tror ikke det er så lett å drive kriminelt med enkeltpersonforetak.
enig i det om ru. Han må ha luktet lunta. Pss er en interessant kar.
Citera
2023-08-27, 23:13
Medlem
Citat:
Vi vet sant nok ikke i hvilke grad RU har samarbeidet, eller om han har vist reell samarbeidsvilje.
Men vi vet at han har løyet, og vi vet han har tilpasset forklaringer etter at siktelsen ble bekjentgjort
for ham. Jeg har inntrykk av at han ikke nødvendigvis har lagt alle kortene på bordet, siden han etter
det jeg skjønner ikke har fortalt hvem det er han er redd for.

Kan hende han prøver å snakke seg ut av problemene samtidig som han ikke tør å legge seg ut
med det vi må anta er farlige folk.

Når det gjelder "Frank" og undercoveraksjonen, vet vi at politiet ventet med å gå ut offentlig
med opplysninger om dette til etter at RU var opplyst om at aksjonen hadde funnet sted.
Det samme med overvåkningen av TH. Men slik situasjonen er, mener jeg det må være sannsynlig
at politiet ikke har avsluttet overvåkning og spaning av TH. Da er jeg åpen for at de også kan ha
fortsatt tilsvarende prosjekter mot RU, og kanskje andre potensielt involverte vi ennå ikke kjenner til.

Kan det tenkes at de uttalelsene i VG om RU som du refererer til, er ment for at han skal
senke skuldrene?

Jeg tror skuldrene hans sitter i den høyden man normalt vil finne de hos de som vet at de snart vil få siktelsene mot seg fjernet. Kanskje litt bakover til tider om han slår armene litt ut til sidene i oppgitthet over at ting tar tid. Tenker han kjenner litt på utålmodighet i forhold til enkelte ting. Ref noe han for en tid tilbake delte på sin FB.
Citera
2023-08-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH har kommet med mange underlige utsagn, innspill og forklaringer i saken.

Noe av det rare er da han ville snakke mer om AE kunne ha forsvunnet frivillig.
Dette gjorde han altså til tross for trusselbrev, slepespor og alt som var rigget.

I avhør lurte TH på hvorfor de ikke hadde snakket mer om frivillig forsvinning...
TH mente med andre ord at de burde bruke tid på om AE kunne ha reist sin vei.

Nok en selvmotsigelse. Dette står jo i kontrast til utsagnet om et godt ekteskap.
TH har jo hevdet at skilsmisse var et ikke-tema, så hvorfor skulle AE bare stikke.

Men TH var kanskje bare nysgjerrig på hva politiet hadde funnet ut om ekteskapet.

I likhet med ei viss katte her inne, ikke helt fremmed for noe GG greier han TH. Samma hva politiet bruker tiden på, bare de bruker tiden på alt annet enn et mulig drap på henne sikkert. Ikke rart politiet har uttalt at de har følt seg forsøkt villedet.
Citera
2023-08-27, 23:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg tror skuldrene hans sitter i den høyden man normalt vil finne de hos de som vet at de snart vil få siktelsene mot seg fjernet. Kanskje litt bakover til tider om han slår armene litt ut til sidene i oppgitthet over at ting tar tid. Tenker han kjenner litt på utålmodighet i forhold til enkelte ting. Ref noe han for en tid tilbake delte på sin FB.

Siktelsen står ennå, såvidt jeg vet.

Jeg tenker jo at dersom RU faktisk var tiltenkt rollen som "syndebukk", så ville
TH kanskje benyttet sjansen til å peke på ham som mistenkelig. Men istedet sa
han at han ikke trodde denne "gutten" eller "mormoneren" kunne ha noe med saken å gjøre.

RU på sin side ville ikke si noe om det var TH eller andre som står bak.

Synes det ser ut som om begge prøver å beskytte hverandre.

Hvis RU var blitt lurt, hvorfor ikke peke på den som evt. har lurt ham?

Hvis TH hadde involvert RU som syndebukk, hvorfor ikke peke på ham?
Citera
2023-08-28, 00:04
Medlem
Citat:

Jeg tenker jo at dersom RU faktisk var tiltenkt rollen som "syndebukk", så ville
han at han ikke trodde denne "gutten" eller "mormoneren" kunne ha noe med saken å gjøre.

Aktiv bruk av omvendt psykologi hos TH.
Citera
2023-08-28, 00:27
Medlem
Citat:

RU på sin side ville ikke si noe om det var TH eller andre som står bak.

Synes det ser ut som om begge prøver å beskytte hverandre.

Hvis RU var blitt lurt, hvorfor ikke peke på den som evt. har lurt ham?

Hvis TH hadde involvert RU som syndebukk, hvorfor ikke peke på ham?
begge er i alle fall ikke uskyldig. Ru sa at monero og kidnapping var diskutert. Dette er en litt for tilfeldig diskusjon midt opp i akkurat kidnapping og monero med løsepenger. Lyge om møtene svekker troverdigheten. Selv tt gjengen tviler på rus evne og vilje til å ta livet eller kidnappe noen. Han er neppe inni dette med brev og konvolutt heller. Kidnapper visste også om naboenes tilstedeværelse og ferieplaner. Hvem står vi da igjen med som mesterhjernen. Ru?
Citera
2023-08-28, 00:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Aktiv bruk av omvendt psykologi hos TH.

Mulig. Men hvorfor sier ikke RU noe om hvem som står bak?

Han må jo ha hatt kontakt med navngitte personer. Vi vet så langt kun om TH i den forbindelse.

Jeg tenker det er like sannsynlig at RU er tvunget eller truet som at han er blitt "utsatt for et komplott".
Han har kanskje ikke hatt muligheten til å si nei til det han har vært med på.

Dessuten er argumentet om at TH har brukt omvendt psykologi lite sannsynlig
dersom målet hans egentlig var å peke på RU. Fordi TH som "uskyldig" mest sannsynlig
ville vært nødt til å anse "kryptomannen" som en potensiell gjerningsperson.
Istedet for å peke på forretningsforbindelser og pakistanske leietakere.
Citera
2023-08-28, 00:49
Medlem
Citat:
Jeg tenker det er like sannsynlig at RU er tvunget eller truet som at han er blitt "utsatt for et komplott".
Han har kanskje ikke hatt muligheten til å si nei til det han har vært med på.

Tvunget eller truet med hva og av hvem tenker du da?
Citera
2023-08-28, 01:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Lørdag kommer VG med nye detaljer fra dagen AE forsvant.

Her er noen av punktene - både kjente og hittil ukjente opplysninger:

• Kl. 06:57 logges den første bevegelsen på AE sin mobiltelefon.
  • Kl. 06:58 slår skrittelleren inn.
  • Men det er usikkert om hun står opp på dette tidspunktet.
  • Fra ca. kl. 07:00 til 8:30 viser undersøkelser at mobilen til AE trolig ligger i ro.
  • Den blir trolig ikke brukt den neste halvannen time etter kl. 6:58.
  • Kl. 07:56 fanger et overvåkingskamera opp et lys som beveger seg bort fra huset i S4.
  • Politiet antar at dette er en bil.
  • Kl. 08:15 har TH forklart at han sto opp, mot normalt kl. 07:00.
  • Kl. 08:44 ringer en ansatt ved THs arbeidsplass til AEs mobil, men AE svarer ikke.
  • Kl. 08:45 skal AE ha ringt tilbake og hatt en 11 minutter lang samtale med den ansatte.
  • Den ansatte skal ha forklart til politiet at hun tror hun hørte TH i bakgrunnen.
  • Kl. 08:56 telefonsamtalen avsluttes.
  • Kl. 08:56 Overvåkingskameraet fanger opp det politet tror er en bil på gangveien, kjørende opp mot S4.
  • Rundt kl. 09:00 skal TH ha forlatt S4 og dratt på jobb.
TH fortalte i NRK-intervjuet:
- Også dro jeg ca klokka ni på jobb. Og L satt og leste sitt og satt i den stolen der når vi... når jeg dro
Kl. 09:06 Et anrop på 3 sekunder går fra mobilen til AE til den ene datteren.
Kl. 09:10 Samme datter får en SMS fra AEs mobil 4 minutter senere.

VG gjengir blant annet innholdet i SMS-meldingen:
Hei N.N. (navnet på datteren).
Var fint teater i går. Hyggelig å møte N.N (venn av AE og TH) og kona. Vi skal visst ikke dra før i morgen tidlig antagelig og et møte i Lillehammer ca kl 11. Da kan jo jeg være barnepike i kveld/natt.
  • Kl. 09:14 AE ringer til sønnen og de har en kort samtale på 92 sekunder.
  • Politiet mener AE ble utsatt for en alvorlig kriminell handling kort tid etter at samtalen ble avsluttet kl. 09:16.
  • Kl. 09:15 Bilen til TH fanges opp av overvåkingskamera på arbeidsplassen ved Futurum.
  • Bildene beskrives som uskarpe, men politiet legger til grunn at det er TH som kjører bilen.
  • Kl. 09:50 Sønnen ringer til AE, men får ikke svar. Sønnen sender så en tekstmelding.
  • Kl. 10:48 En av døtrene sender en tekstmelding til AE, men den blir aldri åpnet.
To kollegaer har forklart at TH fremsto bekymret etter lunsj.
TH skal ha fortalt kollegaer at han ikke fikk tak i AE og at han fryktet at noe kunne ha skjedd.

En av kollegaene har fortalt at TH som vanlig etter lunsj gikk inn på et rom hvor det står en massasjestol.

• Kl. 12:33 En av døtrene ringer til AE sin mobiltelefon uten å få svar.
  • Kl. 13:18 TH ringer til AE for 8. gang uten at anropet besvares.
  • Kl. 13:19 TH ringer til sønnen og forteller at han vil dra hjem.
  • Kl. 13:21 Sønnen ringer til AE.
  • Kl. 13:39 En av døtrene ringer til AE.
  • Kl. 13:40 Samme datter ringer til fasttelefonen i S4 og TH svarer.
Datteren spør om TH vet hvor AE er, men TH spør henne om det samme.
Han nevner ikke at han er bekymret eller hva han har sett ved inngangsdøren.

Like etter samtalen med datter gjennomsøker TH huset.

TH oppdager ikke trusselbrevet før etter at han har vært inne på det lille badet i gangen.
På badet ser han et håndkle og klærne til AE ligge på badegulvet.

• Kl. 13:46 ringer TH fra fasttelefonen til AEs mobil, men har forklart at han ikke hørte ringelyden.
  • Kl. 14:00 ringer TH til sønnen fra fasttelefonen.
  • Kl. 14:01 ringer TH til en av døtrene.
Sønnen kommer til S4.
Ca. kl. 14:10 ringer TH til politiet.

TH skal ha fått flere tilbud om å komme med sin versjon i VG, men har avslått.

Hej Jayce

Tak for info.

Har du ett länk till VG nya info ? för jag hittar det tyvärr inte.
Citera
2023-08-28, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hej Jayce

Tak for info.

Här är länkar om Hagen-fallet.

https://www.vg.no/tag/anne-elisabeth-hagen

https://www.vg.no/emne/loerenskog-forsvinningen

https://www.vg.no/spesial/oversikt/

I spesialer har det inte funnits något nytt sedan år 2020.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-08-28 kl. 05:31.
Citera
2023-08-28, 09:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Tvunget eller truet med hva og av hvem tenker du da?

Han kan ha hatt gjeld til kriminelle, og fått valget mellom å betale eller bidra.
MWL deltok i en bortføring på slikt grunnlag tilbake i 1999.
F.eks. hvis RU har kritet litt for mye weed over litt for lang tid. F.eks. med lovnader
om at han skal betale når han gjør det stort i krypto. Men så vet man jo at slike prosjekter
har en tendens til å skjære seg, særlig hvis man er litt for glad i det grønne.
En bruker her har formidlet opplysninger om at RU visstnok er glad i å røyke.

Så det er ën av flere muligheter. Men at RU er i skvis på en eller annen måte.
Kan jo være han er lurt også, i tillegg til trusler. Evt. at han er "all in", og like medskyldig som TH.

Jeg vet ikke. Men greit å holde mulighetene åpne.
Jeg tror bare det er stor sjanse for at RU kan ha visst at AE var drept allerede da
han gikk inn i avhørsrommet første gang i desember 2018.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hej Jayce

Tak for info.

Innlegget til Jayce du siterer er 3 år gammelt. Greit å opplyse om slikt.
Folk kunne jo lett tro det kom ny artikkel på lørdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in