2020-01-31, 20:51
Medlem
Søkene som har vært før var i en helt annen fase av etterforskningen, de søkene som kommer framover er som de sier basert på etterforskningsskritt (Les, mistenkt GM)
Citera
2020-01-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Søkene som har vært før var i en helt annen fase av etterforskningen, de søkene som kommer framover er som de sier basert på etterforskningsskritt (Les, mistenkt GM)
Ja, og dette
Citat:
"Det er imidlertid først og fremst informasjon fra etterforskningen som vil gi et naturlig utgangspunkt for utvelgelsen av relevante søkeområder, sier Brøske."
sier meg at de vet både hvem GM er og når og hvor forbrytelsen ble begått og innenfor hvilket avgrenset område de regner med at liket er skjult.
Citat:
Ifølge VGs opplysninger vil de nye søkene være målrettede og bygge på konkrete funn og svar etterforskningen har gitt så langt.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-31 kl. 21:00.
Citera
2020-01-31, 21:01
Medlem
Im back.

Vært her hele tiden da, men gidder ikke skrive så mye. Lite nytt

Men de sier jo at de har en eller flere mistenkte.
De vil søke etter lik på bakgrunn av disse htpotesene/mistnakene. Grensen på 10km sier noe om tidslinjen til de personene som kan ha gjort det, og mulig at de stedene de sier det er søkt på sier noe om Mistenkt GM, men det kan jeg ikke si sikkert

Tror politiet nå VET hvem GM, men at de prøver å finne liket før de sikter

Får håpe det skjer mer nå.

Er det noe foreldelsesfrist på drapssaker i Norge lengre?

Er det noe grense for maks etterforsknings periode av en sak før de må slutte å etterforske?

Virker jo ikke som om det er et problem nå.

Håper det blir litt skriving og synsing her i kveld /natt

Jeg er inne minst et par ggr i uken når det er rolig å leser alt. Oftere når det skjer ting.

Gøy at du klarte å spå artikkelen i kveld.

Dere er flinke og gode å lese.
Stå på.

Tror flere av dere er inne på løsningen og skulle antakeligvis skiftet jobb til etterforskere hehe.

God helg
Citera
2020-01-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
I morgen er det fredag igjen. Hvis det har vært aktive søk etter AEH denne uken, har ingen rapportert om det. Jeg har stor tro på at mediene vil strekke seg langt for å henge i hælene på politiet. Alle vil ønske å rapportere direkte fra funnstedet den dagen AEH blir funnet.

Tidligere har VG flere ganger publisert artikler med nye opplysninger sent på fredagskvelden. Er dette tilfeldig? Har disse artiklene provosert frem nye mailer fra TH?

Vil det komme en ny artikkel i morgen kveld?
Hvorfor velger de seg fredager? Er det fordi de ikke ønsker at GM skal få slappet av i helgene?
Citera
2020-01-31, 21:03
Medlem
Sorry. En ting til

Viss søket er 10km rundt huset vil de være sikker på at drapet er skjedd i nha eller i Sloraveien og at samtalen 9:14 er bekreftet og garantert ekte.

Altså ble hun drept på morningen etter 09:14 slik jeg tolker det

Eller hva tenker dere rundt det ang dagens artikkel og uttalelser?
Citera
2020-01-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Undrer på om de holder det hemmelig eller om de vil publisere slike søk.
Pressen vil som du sier henge i hælene med en gang, men samtidig er dem jo litt avhengig av å få informasjon som tilsier at politiet nå skal ut å lete. Det virker som at dem er klare til å få bilde av når TH blir pågrepet også. For når politiet dro til Sloraveien for å ta disse lydprøvene nå sist, så var pressen der med en gang. Slik jeg har forstått det, så bruker folk som jobber i pressen å ha en journalist sittende på stasjonen, og avogtil rykker denne ut sammen med politiet, hvis politiet har gitt tillatelse til det. Før i tiden hadde folk i pressen politiradio, men etter at politiet gikk over til digitalt kryptert nett, så har dem ikke tilgang til dette lengre.
I Jemtlandsaken var de veldig strenge mot pressen. Det var bl.a flyforbud for droner over eiendommen, og journalister fikk ikke nærme seg huset uten spesiell avtale. Men det kan jo også ha med at det var to barn som nærmeste pårørende.

Citat:
Etter det VG kjenner til, har politiet ikke gått i gang med de nye planlagte liksøkene.

– Et slikt søk er del av en større plan for de kommende månedene. Vi kommer ikke til fortløpende å kommentere om, når og hvor vi eventuelt søker, skriver Øst politidistrikt i en e-post til VG.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qge1q/jakten-paa-anne-elisabeths-lik-lette-i-tomme-bygg-og-leiligheter
Vi kan ikke regne med å få vite om slike detaljer.
Citera
2020-01-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papatri
Sorry. En ting til

Viss søket er 10km rundt huset vil de være sikker på at drapet er skjedd i nha eller i Sloraveien og at samtalen 9:14 er bekreftet og garantert ekte.

Altså ble hun drept på morningen etter 09:14 slik jeg tolker det

Eller hva tenker dere rundt det ang dagens artikkel og uttalelser?
Har politiet sagt at søket er 10 km rundt huset?

Jeg tror at politiet ikke vil si noe som avslører hvor og når de er sikre på at drapet ble begått eller noe som avslører i hvilke avgrensede områder de skal søke etter liket.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-31 kl. 21:15.
Citera
2020-01-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvorfor velger de seg fredager? Er det fordi de ikke ønsker at GM skal få slappet av i helgene?

Kanskje GM må ta seg en drink for å roe nervene og skrive noen alternative teorier i fylla ?
Citera
2020-01-31, 21:13
Medlem
Det står litt om det i artikkelen men mulig jeg leste det litt fort.

Det er vanlig med 10km sirkel i lignende saker, men skal lese det nøye angående søket i artikkelen igjen for å se hva de har sagt, hva som er vanlig og hva media sier.

Er tre forskjellige ting og jeg skal være forsiktig med å blande de tre tingene sammen, beklager viss jeg lager en tråd-sannhet her. Derfor jeg la det som et spørsmål, men ser nå at jeg samtidig skrev det som en fakta.
Citera
2020-01-31, 21:16
Medlem
Utdrag fra artikkel VG 31 Jan 2020
Link :https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qge1q/jakten-paa-anne-elisabeths-lik-lette-i-tomme-bygg-og-leiligheter

Citat:
Forskning: 10 kilometer radius
I tillegg får VG opplyst at politiet har støttet seg på forskning på likdumping fra Sverige. Denne forskningen viser at lik ofte blir dumpet innenfor en ti kilometer radius rundt åstedet eller gjerningspersonens hjem. Ofte også innenfor én kilometer, i nærliggende skogsområder eller vann. Forskningen viser også at lik ofte blir dumpet noen titalls meter fra stier og trafikkerte veier.

Dermed kan et relevant søkeområde være innenfor en radius på om lag 10 kilometer rundt åstedet på Fjellhamar. VG får også opplyst at det kan bli aktuelt med nye søk i nærområdet.

FORSKNINGSBASERT: Kan Anne-Elisabeths lik være dumpet innen for en 10 kilometers radius fra hennes hjem? Forskning fra Sverige viser at lik ofte blir dumpet ikke mange kilometerne fra et åsted. Foto: Anders Bergan / VG

Aktuelle søkeområder
Selv om Hagen-boligen ligger i et tettbygd strøk, like ved en av innfartsårene til Oslo, ligger det store naturområder innenfor en 10 kilometers radius, blant annet:

Østmarka
Nordre Øyeren
Nitelva
Lillomarka
Leira
Utløpet av Glomma ved Fetsund
Sørlige Romeriksåsen
Politiinspektør Tommy Brøske sier politiet er kjent med forskningen det vises til.

– Den bygger på empiri fra forsvinningssaker internasjonalt. Ett fellestrekk det pekes på gjelder radius. Dette vil selvsagt være ett av flere momenter som politiet vurderer. Det er imidlertid først og fremst informasjon fra etterforskningen som vil gi et naturlig utgangspunkt for utvelgelsen av relevante søkeområder, sier Brøske.

Dette er forskning og KAN gjelde saken, men ikke nødvendigvis, så de sier egentlig ikke noe om de er sikker på åsted, eller 0914 samtalen.

Jeg var litt rask å komme med konklusjon der.
Citera
2020-01-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papatri
Det står litt om det i artikkelen men mulig jeg leste det litt fort.

Det er vanlig med 10km sirkel i lignende saker, men skal lese det nøye angående søket i artikkelen igjen for å se hva de har sagt, hva som er vanlig og hva media sier.

Er tre forskjellige ting og jeg skal være forsiktig med å blande de tre tingene sammen, beklager viss jeg lager en tråd-sannhet her. Derfor jeg la det som et spørsmål, men ser nå at jeg samtidig skrev det som en fakta.
Du trenger ikke å beklage :-) Det står jo i artikkelen at politiet har jo opplyst VG om at de har støttet seg på slik forskning. Og det står også "VG får også opplyst at det kan bli aktuelt med nye søk i nærområdet."
Citat:
I tillegg får VG opplyst at politiet har støttet seg på forskning på likdumping fra Sverige. Denne forskningen viser at lik ofte blir dumpet innenfor en ti kilometer radius rundt åstedet eller gjerningspersonens hjem. Ofte også innenfor én kilometer, i nærliggende skogsområder eller vann. Forskningen viser også at lik ofte blir dumpet noen titalls meter fra stier og trafikkerte veier.

Dermed kan et relevant søkeområde være innenfor en radius på om lag 10 kilometer rundt åstedet på Fjellhamar. VG får også opplyst at det kan bli aktuelt med nye søk i nærområdet."

"Politiinspektør Tommy Brøske sier politiet er kjent med forskningen det vises til.
– Den bygger på empiri fra forsvinningssaker internasjonalt. Ett fellestrekk det pekes på gjelder radius. Dette vil selvsagt være ett av flere momenter som politiet vurderer. Det er imidlertid først og fremst informasjon fra etterforskningen som vil gi et naturlig utgangspunkt for utvelgelsen av relevante søkeområder, sier Brøske."
Citera
2020-01-31, 21:29
Medlem
Citat:
politiet har støttet seg på forskning på likdumping fra Sverige. Denne forskningen viser at lik ofte blir dumpet innenfor en ti kilometer radius rundt åstedet eller gjerningspersonens hjem. Ofte også innenfor én kilometer, i nærliggende skogsområder eller vann. Forskningen viser også at lik ofte blir dumpet noen titalls meter fra stier og trafikkerte veier.
Så, hvis etterforskningen har gitt politiet svar på at åstedet er et annet sted enn i huset og også har gitt de svar på i hvilket område åstedet er så tror jeg at de vet ganske nøyaktig hvor de skal søke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in