2019-01-05, 09:20
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Ja i grunden skulle jag väl inte välja en motståndarsupporter, framförallt inte från vissa lag, men i båda mina långvariga vuxna förhållande har det blivit ett enormt problem att de, som visserligen har gillat fotboll, absolut inte haft något favoritlag eller något intresse av supporterkultur.
Tvärtom har de provocerats av min passion och med förakt försökt döda den. I slutet av båda dessa förhållanden har jag tvingats släppa mitt fotbollsintresse för att slippa deras utbrott. Är ganska bitter över detta.
Så jag tänker- väldigt få är äkta supportrar, och om man inte hittar kärleken bland sina egna, är det då kanske lättare att ha ett förhållande med en motståndarsupportrar än en icke-supporter?
Jag utgår ifrån att du är en tjej och möjligtvis kan det finnas en del män som innerst inne har svårt för att acceptera att det finns kvinnliga fotbollssupportrar. Det problemet kan överbyggas utav ett gemensamt intresse, för då blir det som vilket intresse som helst, men om ni håller på olika lag så är det ju inte ett gemensamt intresse som ni har. Då har ni två olika intressen.

Jag kan inte påstå att det är omöjligt att vara ihop med någon som håller på fel lag, för väldigt många klarar det alldeles utmärkt, men däremot tror jag inte på teorin som du har om att det skulle vara något som gör ett förhållande lättare. Det finns också väldigt många fotbollssupportrar som har förhållanden med personer som är helt ointresserade utav fotboll. Vad man egentligen kan konstatera är att för många fotbollssupportrar så betyder inte deras lag så pass mycket så att det blir ett problem för dem i deras kärleksliv.
Mer än så tror jag däremot inte att man kan säga. Att hålla på ett fotbollslag är ingen mirakelkur för att hitta en partner och det är heller inte meningen.

För egen del kan jag känna ett oerhört äckel när jag tänker själva tanken på att älska någon människa med kopplingar till malmö ff. Det är det sjukaste som jag kan föreställa mig.
Citera
2019-01-05, 16:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Samtidigt inser jag att jag ju egentligen har mer gemensamt med en motståndarsupporter än någon som inte alls gillar eller förstår sig på supporterkultur- någon som inte förstår rysningarna av att stå i ett sjungande, rykande folkhav och se sina 11 hjältar jaga bollen.
Så resonerar jag också. Även om jag anser mig vara hyfsat fanatisk så har jag inga problem att umgås med folk som har andra favoritlag. Har mest svårt för dom sk. "kaffemuggssupportrarna" på jobbet som aldrig går på matcher men som dyker upp med dryga kommentarer efter derbyn o dyl.
Citera
2019-01-06, 08:45
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag utgår ifrån att du är en tjej och möjligtvis kan det finnas en del män som innerst inne har svårt för att acceptera att det finns kvinnliga fotbollssupportrar.

Ja, jag är kvinna och det de provocerades av var att det tar tid och passion och att jag brann för något. Något de inte var delaktiga i. Jag försökte få med dem och de hängde med på en del matcher och tyckte det var kul. Men tyvärr hjälpte det inte i längden.

Citat:
Det problemet kan överbyggas utav ett gemensamt intresse, för då blir det som vilket intresse som helst, men om ni håller på olika lag så är det ju inte ett gemensamt intresse som ni har. Då har ni två olika intressen.
Jag håller med om att det inte blir som att ha exakt samma intresse, och det blir säkert en del tjafs, däremot blir intresset inte något som den andre inte kan förstå.

Citat:
Vad man egentligen kan konstatera är att för många fotbollssupportrar så betyder inte deras lag så pass mycket så att det blir ett problem för dem i deras kärleksliv.
Mer än så tror jag däremot inte att man kan säga. Att hålla på ett fotbollslag är ingen mirakelkur för att hitta en partner och det är heller inte meningen.

Nej det är absolut ingen mirakelkur, det är svårare att hitta kärlek eftersom personen ska förstå och acceptera ens passion för läktarkulturen och hela livsstilen och att detta kommer ta stor plats.

Citat:
För egen del kan jag känna ett oerhört äckel när jag tänker själva tanken på att älska någon människa med kopplingar till malmö ff. Det är det sjukaste som jag kan föreställa mig.

Ja Malmö och AIK är helt uteslutna för mig. Och supportrar från de lagen bör känna likadant, annars undrar jag hur trogna de är. Sen finns det några till som är på gränsen.
Men jag har flera gånger det senaste sett passionerade supportrar från motståndarlag få lyckliga förhållanden och de uttrycker att de har mer gemensamt med motståndarultras än fotbollshatare.
Citera
2019-01-06, 08:52
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Så resonerar jag också. Även om jag anser mig vara hyfsat fanatisk så har jag inga problem att umgås med folk som har andra favoritlag. Har mest svårt för dom sk. "kaffemuggssupportrarna" på jobbet som aldrig går på matcher men som dyker upp med dryga kommentarer efter derbyn o dyl.

Vet precis vad du menar med "kaffemuggssupportrar", de är verkligen värsta och drygaste sorten!
Ja, jag känner det så med att jag har mer gemensam med dem i samtal- men mitt skräckscenario är att komma hem helt knäckt efter en förlust och så kan min partner inte ge förståelse för han sitter och flinar lyckligt i soffan- eftersom det var hans lag som vann. Det får mig verkligen att tveka.
Citera
2019-01-07, 09:49
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Men jag har flera gånger det senaste sett passionerade supportrar från motståndarlag få lyckliga förhållanden och de uttrycker att de har mer gemensamt med motståndarultras än fotbollshatare.
Detta är också en sak som stör mig väldigt mycket med ultraskultur. "Ultras" är just ett gemensamt begrepp som jag tycker är onödigt och som stör den kulturella särprägeln hos enskilda klubbar. Jag skulle helst vilja se en fotboll utan ultras och med mer spontan fanatism. Jag skulle t ex vilja slippa vissa armrörelser, ryggen mot planen och många fantasilösa melodier som sprider sig epidimässigt. För mig har alltihop blivit alldeles för plastigt, likriktat och tillgjort. Min önskan är att vara en del utav min klubbs hårda kärna helt utan att ha någonting gemensamt med mina naturliga fiender. Det är ju inte sporten fotboll som jag älskar - och inte någon organisering utav supporterkulturen - utan det som jag älskar är HIF. Jag älskar HIF's traditionella kultur och det är ett väl avgränsat intresse.
Citera
2019-01-07, 14:12
Medlem
Det beror väl helt på hur mycket man tycker om den andra personen? Kan protestanter gifta sig med katoliker på Nordirland bör supportrar av olika lag kunna göra det samma.

Sedan får man väl tänka lite på vilken nivå man lägger hetsen mot varandra. Man behöver kanske inte köra runkhanden i nyllet på sin partner vid en seger och liknande.
Citera
2019-01-07, 20:42
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Detta är också en sak som stör mig väldigt mycket med ultraskultur. "Ultras" är just ett gemensamt begrepp som jag tycker är onödigt och som stör den kulturella särprägeln hos enskilda klubbar. Jag skulle helst vilja se en fotboll utan ultras och med mer spontan fanatism. Jag skulle t ex vilja slippa vissa armrörelser, ryggen mot planen och många fantasilösa melodier som sprider sig epidimässigt. För mig har alltihop blivit alldeles för plastigt, likriktat och tillgjort. Min önskan är att vara en del utav min klubbs hårda kärna helt utan att ha någonting gemensamt med mina naturliga fiender. Det är ju inte sporten fotboll som jag älskar - och inte någon organisering utav supporterkulturen - utan det som jag älskar är HIF. Jag älskar HIF's traditionella kultur och det är ett väl avgränsat intresse.
Absolut är det klubbmärket jag älskar på ett närmast religiöst sätt, inte alltid vare sig spelare eller fans, men jag gillar organiserad läktarkultur med synkade armrörelser och hela skiten
Citera
2019-01-07, 20:46
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkhound
Det beror väl helt på hur mycket man tycker om den andra personen? Kan protestanter gifta sig med katoliker på Nordirland bör supportrar av olika lag kunna göra det samma.

Absolut, men jag får ändå svårt att skaka av mig det- för mig blir det lite otrogna versus rättrogna även om jag ibland önskar att jag inte kände så då det begränsar mitt val av vänner och partners :/

Citat:
Ursprungligen postat av Linkhound
Sedan får man väl tänka lite på vilken nivå man lägger hetsen mot varandra. Man behöver kanske inte köra runkhanden i nyllet på sin partner vid en seger och liknande.

Hade min eventuella pojkvän gjort så hade förhållandet varit över!
Citera
2019-01-08, 06:11
Medlem
Citat:
Absolut, men jag får ändå svårt att skaka av mig det- för mig blir det lite otrogna versus rättrogna även om jag ibland önskar att jag inte kände så då det begränsar mitt val av vänner och partners :/

Hade min eventuella pojkvän gjort så hade förhållandet varit över!

Precis. Varför aktivt försöka göra någon man tycker om illa? Hånar inte ens mina vänner som är engagerade i ett annat lag efter match. Innan hetsas det, absolut, men efter match får man lägga band på sig. Just av den anledningen att man själv vet hur jävligt man mår vid en derbytorsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in