2018-12-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Aldrig mer IKEA. Beställde ett kök som jag byggt i deras mjukvara. Sen fick jag springa runt och hämta allt möjligt i hela varuhuset. Hade hantverkare som satte upp det men var ändå ett helvete med mätning etc. Det kostar att vara snål. Detta var för fem år sedan och har aldrig satt min fot på IKEA igen och lägenhetenr såld.
Mätning ansvarar väl du själv för? Och varför var du snål? Vill inte vara ofin men jag får lite tummen-mitt-i-handen-vibes. Du kan köpa mätning, design, plockning, hemkörning och montering av Ikea. Så slipper dina egna hantverkare sura.
Jag misstänker 2 saker:
1/ Du har gjort ett dåligt förarbete och inte mätt korrekt, då blir det följdfel när du ska beställa delar och sedan montera.
2/ Kökskomponenterna är raka men ditt rum är ojämnt, faktiskt rätt vanligt särskilt om det är äldre hus. I teorin och ritningar är det rakt och jämnt, men inte i verkligheten.
Citera
2018-12-26, 13:47
Medlem
Köpte själv ett Ballingslöv-kök för c:a 150 papp i tron att det skulle vara överlägset IKEA m.fl. Har efteråt kollat och det är ingen märkvärdig skillnad mot IKEA förutom att priset är tredubbelt. (Ballingslöv hade visserligen stommar med t.ex. ek imitation för att bättre passa ihop med luckor och dörrar av ek).
Mitt råd: Köp IKEA grejorna men satsa på lite duktigare vitvaror.
Citera
2018-12-26, 13:59
Medlem
Sunimods avatar
Bytte kök 2006 till IKEA
Stort kök där bara köksdelen utan vitvaror gick på över 60.000
Spånskivorna till stommarna är tillverkade i Sverige (fortfarande 2018)
Stommarna är tillverkade i Sverige (fortfarande 2018)
Mycket trä i skivorna för det märker man då kartongerna med stommar väger massor.

18mm skivor som var extremt bra passform 90x90x90 grader i alla hörn vilket gör att det är enkelt att få alla delar att passa, Monterade allt själv.
Fortfarande nu 2018 (snart 2019) i nyskick. (ok lite småmärken på bänkskivorna men det är efter många års användning. Inget har gått sönder, typ gångjärn eller skjutlister.

Inte en enda skruv eller del saknades. Otroligt och vi rev upp hundratals småpåsar med delar.

Så vad ska man klaga på?
För tunga trä delar?
För bra passform?
(skojar)
Citera
2018-12-26, 13:59
Medlem
itsurewasntmes avatar
IKEA-stommar har bra funktionalitet och kvalitet.

Köp ett funktionellt kök. Lämna in luckorna på sprutlackering i färg som känns rätt för er. Köp egna beslag. Köp egen bänkskiva, kanske i sten?

Vipps - ett väldesignat kök med högre egenfaktor än ett ”märkeskök” för ett par hundra tusen.
Citera
2018-12-26, 14:00
Medlem
Glorkass avatar
Upplever att kvaliteten på Ikea-kök ändå är ok jämfört med nybyggda kök i tex Spanien. Herrejävlar vilken usel kvalitet det går att få där! Spanjorerna är experter på att bygga kök som ser stiliga och moderna ut på ett foto men som knappt håller ihop.

Det som Ikeaköken varit dåliga på är speciallösningar samt design på handtagen. Men det går ju att köpa handtagen separat så då är problemet löst.
Citera
2018-12-26, 14:19
Medlem
Nirecues avatar
Kör också med IKEA kök. Allt funkar mycket bra från skiss till färdigt resultat. Men som andra sagt köp inte deras vvs prylar eller vitvaror.
Citera
2018-12-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Ni som skriver att Ikea har luckor i massivt trä, exempelvis ek, måste ha missuppfattat vad ”massiv” betyder. De har träfanér i sina dyrare luckor, d v s ett tunt lager trä ovanpå någon form av spånskiva. Med massivt trä menas att det är riktigt trä rakt igenom.

I äldre IKEA kök var luckorna av massivt trä.

Citat:
Ursprungligen postat av fatcrackhoe
Angående pris och kvalitét:
Tror folk på allvar att ett högt pris alltid betyder hög kvalitét, och ett lågt pris betyder låg kvalitét? Jag tänker då främst på alla som säger att man får det man betalat för.
Det är en sanning med modifikation.
Nu ska jag inte ha en långdragning om prisdifferentiering, men jag hoppas att någon kanske börjar använda eget kritiskt tänkande istället för att göra pris och kvalitét till synonymer.

Man får tänka på de volymer med kök som IKEA tillverkar i jämförelse med andra tillverkare. IKEA har egna fabriker som tillverkar luckor och stommar (från träd till färdig produkt i) till skillnad från många andra aktörer vilket får ner priset.

IKEA köper in betydligt större partier av allt vilket gör att de kan hålla ner priserna.

Tillverkar man miljontals kök till hela världen så lär man sig ett och annat om kvalitet under åren genom tester och de reklamationer som kommer in och givetvis arbetar IKEA för att arbeta bort de brister som finns precis som alla andra tillverkare.
Senast redigerad av getz 2018-12-26 kl. 14:53.
Citera
2018-12-26, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det är ingen skillnad på ikea och andra masstillverkade kök. Den enda skillnaden är att vissa tillverkare sätter ihop stommarna i fabrik.

Men annars betalar du för design.

Alla standard kök från större tillverkare har spånstommar, ungefär samma gångjärn osv. Det är ingen större skillnad. Enbart "design".

Och design är skräp.

Vill du betala för kvalité, anlita ett snickeri. Som gör saker från grunden, med bra material efter förutsättningarna du har där hemma.

Enda vettiga inlägget du kommer få.
Citera
2018-12-26, 15:57
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Min åsikt är att kök i Sverige är sjukt dyrt för det man får för pengarna. Jag har precis inrätt ett 3-rums hem och kök i Thailand, i teak, för samma pengar som man får ett ikeakök i spånplattor för i Sverige. Var lever man bäst? Antar att var och en måste göra sitt val...

Medelinkomst Thailand: 100 000
Medelinkomst Sverige: 300 000
Citera
2018-12-26, 16:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
I äldre IKEA kök var luckorna av massivt trä.
Utan att vara fullständigt inläst på IKEA:s produkthistorik så vill jag hävda att nej, de var inte av massivt trä.

Varför inte? Jo, för att det hade blivit jättedyrt och jättedåligt.

Sen beror det lite på vilken definition man lägger i ordet "massiv". Men om man menar att med massivt trä menar trä och bara trä rakt igenom så blir det så här:

Ska man gör en 60 cm bred skåplucka i massivt trä får man börja med att leta fram en planka som är minst 60 cm bred. Redan här tar det stopp. Så breda plankor är näst intill omöjliga att få tag på. Dessutom ska den vara jättefin, inga kvistar, knaggar eller sprickor någonstans. Sedan får man hyvla och såga plankan till rätt mått. Den produkt man får är kanske snygg, men den kommer att vara väldigt ömtålig. Det är lätt att knäcka den parallellt med ådringen. Två sidor kommer att bestå av ändträ, som absolut inte får komma i kontakt med vatten. Dessutom kommer luckan att ändra form och storlek med tiden. Beroende på fukthalt kommer det att ändra mått med 5% på ena ledden, 1-2% på den andra.

Ett sätt att komma runt detta är att limma ihop mindre bitar av trä, t.ex att stavlimma det. Då får man en produkt som är billigare, hållbarare och formstabilare, fast inte lika snygg. Men eftersom den då består av trä och lim, så är den inte massiv längre.

Annars kan man ha definition av "massiv" att "allt man ser på luckan är äkta trä". Då kan man använda en stomme av spånskiva eller MDF som man fanerar och sedan limmar på en kantlist runt om. Då får man en billig, hållbar, formstabil och snygg produkt. Men massiv är den egentligen inte.
Citera
2018-12-26, 16:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Däremot har IKEA en oförlåtlig nackdel. Deras planeringsverktyg fungerar bara med Mac och Windows!
Citera
2018-12-26, 16:11
Medlem
Vill man komma undan billigt köp någon av alla dessa felbeställda exklusiva bänkskivor med hoar som brukar dyka upp för en strunt summa på blocket och kombinera ihop detta med elgigantens stommar, byggde komplett större vinkelkök (utan vitvaror inkluderat) men all el samt röravloppsflytt mm för under 10K.
En bekant satte upp ett 200K kök och döm av min förvånning när man såg att stommarna kom i samma förpackningar från slovakien troligen Brno.

Ikea har en stor miss på nyare kök där man lagt till lite på måtten så de inte ska kunna gå så enkelt att kombinera med andra kök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in