2018-12-30, 20:15
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När jag tar ett tåg, så är det knappast de trendiga som tar en latte där, längre, utan några pendlare som tycker det är okej att betala fyrtio spänn varje morgon, men inte en chans att det kan hålla i sig.

Det kommer räcka med att en bloggare på Familjeliv visar att det finns thermosar, så är det kört för dem (Espressohouse på tågstationer). Eller så märker de att man får gratis, och riktigt bra kaffe i bistron på tåget, bara man viftar med sitt gråa kort - nivån alla pendlare kommer upp i.

Man ska komma ihåg att svenskarna är ett av världens mest kaffeälskande folk. Kaffe kommer alltid behöva konsumeras. Större kaffekedjor som Espresso House och Wayne's Coffee kommer på sikt konkurrera ut en hel del mindre lokala caféer och bagerier med tillhörande café.

Har själv besökt Espresso House för första gången i somras. Det slog mig att det var lite löpande band teknik som hos McDonalds. Bakom disken jobbade flera ungdomar i övre tonåren. Nä, jag saknade doften av nygräddad bröd och den mysiga trivseln som finns på ett mindre café.
Senast redigerad av Castlevania 2018-12-30 kl. 20:18.
Citera
2018-12-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
IKEA öppnar i sommar en ” butik ” med bra läge på Manhattan. Läste i di eller någon annan affärstidning att de skall öppna totalt 50 citybutiker i världen. En ny affärsmodell på gång.

Låter smart fast man kan ju bara visa en bråkdel av sortimentet i en citybutik. Men kund-kontakten med säljare och storbildsskärmar på produkterna kan nog vara vinnande.
Citera
2018-12-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tror att jag under året som gick läste om affärsmodellen i Di eller om det var Affärsvärlden:
"Citybutikerna" ska enbart vara "showrooms" för möblerna, när kunden väl bestämt sig, så får kunden möblemanget hemkört med lastbil från ett "centrallager". På så sätt får IKEA "råd" att etablera sig i city, då tomtpriserna är för dyra i city för att bygga en klassisk IKEA med megastor parkering och allt, sådant tar för stor yta. Funkar nog där IKEA inte är så etablerade, för oss svenskar som är "miljöskadade sedan födseln" med klassiska IKEA-varuhus funkar nog inte konceptet. Jag skulle inte godta ett sådant IKEA iaf. (var över 10 år sedan jag var där, by the way).

Nja. Faktum är att allt jag handlat på IKEA har jag redan sett i katalogen eller på nätet och åker bara till varuhuset för att se och känna på det och sedan ner på lagret för att släpa hem kartongerna.

Kunde lika gärna handlat direkt på nätet med hemleverans när det gäller ett så känt företag.
Citera
2018-12-30, 20:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nja. Faktum är att allt jag handlat på IKEA har jag redan sett i katalogen eller på nätet och åker bara till varuhuset för att se och känna på det och sedan ner på lagret för att släpa hem kartongerna.

Kunde lika gärna handlat direkt på nätet med hemleverans när det gäller ett så känt företag.

Ändå åker du ut för att titta och klämma på möblemanget irl..
Det tror jag nog de flesta vill. Det blir ett jäkla aber om de osedda grejorna, när man väl monterat ihop dessa hemma, ska skruvas isär och återpaketeras för att skickas tillbaka, om de inte lever upp till förväntningarna. Därför kan det vara bra med "showrooms".

Finns en massa möbler, exempelvis soffor, som ser jättebra ut på bild, men inte är något alls att ha när man satt sig i dem. En vanlig hylla kan man köpa dock utan att sett den irl. En hylla är en hylla..
Citera
2018-12-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Kaffer lär vara de som har de bästa marginalerna, men trots det måste förstås ha en viss omsättning på kunderna. Expresso House har haft en otrolig expansion över åren. Men det gäller att vara "inne" och dra de lattesörplande hipsterna.

Antar att du menar ”kaféer?

Kaffer är en sydafrikansk nedsättande benämning för negrer.
Citera
2018-12-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Antar att du menar ”kaféer?

Kaffer är en sydafrikansk nedsättande benämning för negrer.
Du antar rätt, ibland blir det fel.
Citera
2018-12-30, 22:11
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
I London och på Manhattan finns det gott om små ettor där köket består av en mikrovågsugn och en vattenkokare.

Och hemkörd hämtmat är knappast ett icke existerande koncept, om man säger så...

Jag håller med och vet att det är vanligt på Manhattan, men tror att det skulle kunna utvecklas betydligt även här och tycker det är märkligt att vi har tusen matprogram på tv, köksglorifiering i varenda inredningsprogram och ett fåtal rikstäckande matvarukedjor med oändlig kassa.
Citera
2018-12-30, 22:31
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
IKEA öppnar i sommar en ” butik ” med bra läge på Manhattan. Läste i di eller någon annan affärstidning att de skall öppna totalt 50 citybutiker i världen. En ny affärsmodell på gång.

Gubben gick bort rätt nyligen, så man är kanske lite mer öppen för att prova lite nya grejer nu som kanske också kostar lite mer.

Men finns inte en sådan i Stockholm redan?
Senast redigerad av pinger99 2018-12-30 kl. 22:37.
Citera
2018-12-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tror att jag under året som gick läste om affärsmodellen i Di eller om det var Affärsvärlden:
"Citybutikerna" ska enbart vara "showrooms" för möblerna, när kunden väl bestämt sig, så får kunden möblemanget hemkört med lastbil från ett "centrallager". På så sätt får IKEA "råd" att etablera sig i city, då tomtpriserna är för dyra i city för att bygga en klassisk IKEA med megastor parkering och allt, sådant tar för stor yta. Funkar nog där IKEA inte är så etablerade, för oss svenskar som är "miljöskadade sedan födseln" med klassiska IKEA-varuhus funkar nog inte konceptet. Jag skulle inte godta ett sådant IKEA iaf. (var över 10 år sedan jag var där, by the way).

Så de, (ett par miljoner) av Sveriges befolkning på 10 miljoner, bosatta i storstäderna, utan enkel tillgång till bil, kan inte tänka sig ett sådant koncept menar du?
Sverige och städerna blir mer och mer urbaniserade och det kommer inte vara annorlunda om 10 år. Tvärt om.

Själv bor jag i villa, har två bilar och har två Ikea på ca 40 minuter från hemmet, men för ca ett år sen handlade jag stort där, i framför allt volym. (en större uppsättning Pax och sängar). Då var vi i varuhuset, bestämde allt, beställde allt, och bokade hemkörning till dörren för 300:- som kom två dagar senare.
Det hade tagit mig säkert en timme att dels plocka ihop allt själv, dels kostat ett par/tre hundra att hyra en kärra, dels kostat mig en massa extra tid på kärr-grejen.

HELT klart att grymt koncept.
Med showrooms i storstäderna, med en överkomlig leveransavgift, kommer de att få ännu fler kunder, lätt.
Jag vet hur jag kommer att köpa min nästa större sak på Ikea, och då är jag ändå den typiska Ikea kunden, med kombi, dragkrok och som plockar och släpar hem allt själv. Men det kommer aldrig någonsin att ske igen.
Citera
2018-12-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Man ska komma ihåg att svenskarna är ett av världens mest kaffeälskande folk. Kaffe kommer alltid behöva konsumeras. Större kaffekedjor som Espresso House och Wayne's Coffee kommer på sikt konkurrera ut en hel del mindre lokala caféer och bagerier med tillhörande café.
Nästan alla moderna "Starbucks"-kaféer ligger i köpcenter, affärsgator eller liknande med tillhörande jättehyror. Medan gamla hederliga kaféer ofta ligger en tvärgata bort. De moderna kaféerna med sina brutala överpriser är väldigt beroende av att affärsverksamheten runtomkring har mycket hög ruljans för att dra tillräckligt med kunder som handlar en kaffe och bulle för hundra spänn.

Det kommer t.ex. inte behövas stängas många butiker i en galleria innan det första kaféet där måste klappa igen. Det samma gäller i viss mån snabbmatskedjor. Tror vi kommer få se en rejäl utslagning hos kafékedjorna i takt med att butiker runtomkring klappar igen, särskilt om det är något riktigt dragplåster som H&M.
Citera
2018-12-30, 23:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Så de, (ett par miljoner) av Sveriges befolkning på 10 miljoner, bosatta i storstäderna, utan enkel tillgång till bil, kan inte tänka sig ett sådant koncept menar du?
Sverige och städerna blir mer och mer urbaniserade och det kommer inte vara annorlunda om 10 år. Tvärt om.

Själv bor jag i villa, har två bilar och har två Ikea på ca 40 minuter från hemmet, men för ca ett år sen handlade jag stort där, i framför allt volym. (en större uppsättning Pax och sängar). Då var vi i varuhuset, bestämde allt, beställde allt, och bokade hemkörning till dörren för 300:- som kom två dagar senare.
Det hade tagit mig säkert en timme att dels plocka ihop allt själv, dels kostat ett par/tre hundra att hyra en kärra, dels kostat mig en massa extra tid på kärr-grejen.

HELT klart att grymt koncept.
Med showrooms i storstäderna, med en överkomlig leveransavgift, kommer de att få ännu fler kunder, lätt.
Jag vet hur jag kommer att köpa min nästa större sak på Ikea, och då är jag ändå den typiska Ikea kunden, med kombi, dragkrok och som plockar och släpar hem allt själv. Men det kommer aldrig någonsin att ske igen.

IKEA trodde inte själva på konceptet för den svenska marknaden. De skulle bygga showrooms i världsmetropolerna. Säga vad man vill om svenska storstäder, men några världsmetropoler är de icke. Med tanke på butiksdöden i shoppingcentra, så är denna rätt global, så billiga ytor kan IKEA i alla fall hitta.
Citera
2018-12-30, 23:11
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Såg något fastighetsbolag mins inte vilket men de satsade på inreda en del av sina fastigheter med provrum och möjligheten återlämna varor från postorder/web?

I USA syns tecken på att trenden vänder något och fler enskilda små affärer börja nu växa fram, själv tror jag stora köpcentrum ligger pyrt till de närmaste åren.

Citat:

De har väl redan en i Gbg ? Typ 30 kvm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in