Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Jag tror att jag under året som gick läste om affärsmodellen i Di eller om det var Affärsvärlden:
"Citybutikerna" ska enbart vara "showrooms" för möblerna, när kunden väl bestämt sig, så får kunden möblemanget hemkört med lastbil från ett "centrallager". På så sätt får IKEA "råd" att etablera sig i city, då tomtpriserna är för dyra i city för att bygga en klassisk IKEA med megastor parkering och allt, sådant tar för stor yta. Funkar nog där IKEA inte är så etablerade, för oss svenskar som är "miljöskadade sedan födseln" med klassiska IKEA-varuhus funkar nog inte konceptet. Jag skulle inte godta ett sådant IKEA iaf. (var över 10 år sedan jag var där, by the way).
Så de, (ett par miljoner) av Sveriges befolkning på 10 miljoner, bosatta i storstäderna, utan enkel tillgång till bil, kan inte tänka sig ett sådant koncept menar du?
Sverige och städerna blir mer och mer urbaniserade och det kommer inte vara annorlunda om 10 år. Tvärt om.
Själv bor jag i villa, har två bilar och har två Ikea på ca 40 minuter från hemmet, men för ca ett år sen handlade jag stort där, i framför allt volym. (en större uppsättning Pax och sängar). Då var vi i varuhuset, bestämde allt, beställde allt, och bokade hemkörning till dörren för 300:- som kom två dagar senare.
Det hade tagit mig säkert en timme att dels plocka ihop allt själv, dels kostat ett par/tre hundra att hyra en kärra, dels kostat mig en massa extra tid på kärr-grejen.
HELT klart att grymt koncept.
Med showrooms i storstäderna, med en överkomlig leveransavgift, kommer de att få ännu fler kunder, lätt.
Jag vet hur jag kommer att köpa min nästa större sak på Ikea, och då är jag ändå den typiska Ikea kunden, med kombi, dragkrok och som plockar och släpar hem allt själv. Men det kommer aldrig någonsin att ske igen.