2025-03-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Det var Tommy Söderberg (och Lagerbäck) som hade grälet med Zetterberg

Är du 100% säker på det?

Är tämligen säker på att det ägde rum mellan herrarna Svensson och Zetterberg...
Citera
2025-03-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
På den tiden fick ju lagen bara ta in 2 (eller 3?) Utländska spelare så det var hög status att vara utlandsproffs. Italienska ligan var ju då den absolut bästa och det var dit alla ville men få lyckades komma till. IFK Göteborg var vidare ett av de bättre lagen i Europa på den tiden.
Sverige hade ett riktigt bra lag helt enkelt.

Håller med dig igen!

Här är en som verkligen kan fotboll 👍🙌

Det var helt andra förutsättningar då 1994 så man får se det med helt andra ögon än vad vackertsvin gör.

On topic så tycker även jag att det varit intressant om man lyckats få in Limpan i laget på ett bättre sätt..
Citera
2025-03-26, 18:24
Medlem
Lundbondens avatar
Nicklas Kindvall dominerade i Allsvenskan den säsongen. Han kanske skulle haft en plats i truppen?
Citera
2025-03-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Håller med dig igen!

Det var helt andra förutsättningar då 1994 så man får se det med helt andra ögon än vad vackertsvin gör.

On topic så tycker även jag att det varit intressant om man lyckats få in Limpan i laget på ett bättre sätt..

Tackar Värt att nämna är ändå att Limpar var ordinarie i landslaget under stora delar av Svenssons tid , under EM 92 spelade han mycket och även under kvalet till VM 94 och kvalen till EM 96 och VM 98. Det var egentligen bara just under VM 94 som han blev bänkad. Så man kan ju förstå hans frustration kring det.
Citera
2025-03-27, 14:35
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Håller med dig igen!

Vicenza och Lille blir inte toppklubbar bara för att det var andra transferregler 1994. Min uppfattning är att Tommy Svensson fick ut maximalt av truppen 1994. Söderberg/Lagerbäck fick inte ut maximalt ur sina trupper. Jag förstår 1994-nostalgin men truppen var faktiskt ganska grund på vissa positioner. Till exempel fick spelare som Pontus Kåmark en framträdande roll. Det är en vattenbärare som förvisso gjorde en habil karriär men back i världens tredje bästa landslag? Nja
Citera
2025-03-27, 20:41
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Är du 100% säker på det?

Är tämligen säker på att det ägde rum mellan herrarna Svensson och Zetterberg...
Det var absolut Lars-Tommy. Zetterbergsoppan var väl speciellt aktuell vid EM 2000 om jag inte minns helt fel (vilket jag kan göra då jag gick på lågstadiet då), men jag minns det och mina tidigaste landslagsminnen är från kvalet till just detta EM.
Citera
2025-03-27, 22:56
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Är du 100% säker på det?

Det är helt säkert. Zetterberg var given nyckelspelare i VM 98 kvalet under Svensson men fick problem nästan omgående med Söderberg. Till viss del oturliga omständigheter då Zetterberg drabades av ett blodsockeranfall första tävlingsmatchen i em 00 kvalet med Söderberg som förbundskapten mot England 98 vilket gjorde att han fick stå över matchen som slutade med succe.

Finns ett reportage om em 00 kvalet där bråket nämns kort (4min in)
https://www.youtube.com/watch?v=MWkWPWJ1HQE
Citera
2025-03-27, 23:08
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Spelare o spelartyper som stod ut 94 o som vi inte hade 02-04 var Bjärred, Björklund, Thern, Schwartz, Brolin, Dahlin, k Andersson.

Zlatan hade inte riktigt blommat ut 02.

Jag tycker man ska vara försiktig när man underskattar 94 gänget. Visserligen stenåldern nu men där fanns flera riktigt riktigt bra spelare.
Egentligen var det bara Thern och Schwarz positioner på innermittfältet som saknades 04 jämfört med 94 samt att 94 laget hade Sveriges i särklas bästa högerback någonsin. Roland Nilsson är underskattad då ytterbackar före bosman i princip inte hade några möjligheter att hamna i större klubbar men han var en högerback av absolut högsta internationella klass.

Mellberg och Jakobsson 04 var rätt jämna med Bjärred och Björklund 94. Man skall komma ihog att Bjärred inte hade blommat ut ännu. Ljungberg, Larsson och Zlatan 04 var väl så bra om inte bättre än Brolin, Dahlin och Andersson 94.
Citera
2026-04-09, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ja tror ni det hade gått ännu bättre om han t.ex. fått hoppa in i några andra matcher än bronsmatchen?

Han var i alla fall en av lagets mest tekniska och kvicka spelare.

Eller gjorde Tommy Svensson rätt att bänka honom vi tog ju brons?

Ja hade velat se honom spela mer i alla fall särskilt mot Brasilien i semin. Lite mer gambling men skall man vinna VM måste man våga.

Här lite från hans Arsenal sejour.

Med tanke på att Sverige gjorde mest mål i hela VM så var offensiven tillräckilgt bra utan honom. Möjligen med undantag för när Sverige låg under mot Brassilien i semifinalen, där kunde man chansat på Limpar eventuellt. Ett frågetecken är ju hur det då skulle gått med det defensiva spelet i förläggningen som skulle komma om Sverige kvitterade med Limpar på planen.
Citera
2026-04-09, 02:51
Medlem
Tavastehuss avatar
Limpar har ju förmågan att resa i tiden, varför han helt sonika skulle kunna warpa sig tillbaks till sommaren 1994 och ändra saker och ting till sin egen fördel… (Ni som fattar, fattar.)

Det jag tror var det enda sura krusbäret för svenskarna den underbara sommaren 1994 var Limpars bänkning. Att han bara fick en kvart i bronsmatchen när ställningen väl redan var 4-0 måste ha svidit.

Vad jag minns gjorde han det jävligt bra också och var nära att måla? Det var skönt att se honom så glad efter att matchen var över, något som säkert räddade ”sårskorpan” från kritik för att ha behandlat en trogen krigare så styvmoderligt under mästerskapet.
Citera
2026-04-09, 13:47
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Med tanke på att Sverige gjorde mest mål i hela VM så var offensiven tillräckilgt bra utan honom. Möjligen med undantag för när Sverige låg under mot Brassilien i semifinalen, där kunde man chansat på Limpar eventuellt. Ett frågetecken är ju hur det då skulle gått med det defensiva spelet i förläggningen som skulle komma om Sverige kvitterade med Limpar på planen.

Det är ju lätt att sitta så här cirka 30 år senare med facit i hand och säga vad som borde ha gjorts. Tror nog inte att det hade förändrat så mycket men jag tycker att han borde ha fått starta mot Brasilien i semifinalen istället för halvskadade Martin Dahlin. Upp med Brolin på topp med Andersson så tar Limpar högerkanten. Sen borde väl ytterligare ett byte ha gjorts när svenskarna väl var helt slut.
Citera
2026-04-13, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Det är ju lätt att sitta så här cirka 30 år senare med facit i hand och säga vad som borde ha gjorts. Tror nog inte att det hade förändrat så mycket men jag tycker att han borde ha fått starta mot Brasilien i semifinalen istället för halvskadade Martin Dahlin. Upp med Brolin på topp med Andersson så tar Limpar högerkanten. Sen borde väl ytterligare ett byte ha gjorts när svenskarna väl var helt slut.

Chansen att de fått in en kvittering med en man mindre hade väl inte varit så jättestor med Limpar heller, men med facit i hand hade det varit värt ett försök. Att starta utan Dahlin hade också varit ett alternativ, med Limpar till höger eller Brolin och i stället Henrik Larsson på topp. Ett byte till hade inte heller skadat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in