2018-12-16, 13:01
Medlem
Leipreachans avatar
Är det jag som är mindre begåvad när det kommer till språk, eller liknar dalmål och gotländska varandra lite?
Citera
2018-12-16, 13:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Är det jag som är mindre begåvad när det kommer till språk, eller liknar dalmål och gotländska varandra lite?

En mer intressant fråga är hur olikt är dalmål, alltså hur olika är de olika dialekterna i Dalarna. De dialekter i Dalarna som har tydliga diftonger, exempelvis Limamål, kan för den oinitierade tyckas lik gutniskan (gotländskan). Sedan är väl liknar ett tämligen svävande omdöme.
Citera
2018-12-16, 13:23
Medlem
osterbybruks avatar
Du har rätt.
Citera
2018-12-16, 18:43
Medlem
HinGambleGoths avatar
Det är nog den liknande ordmelodin med entoppig grav accent du tänker på.
Citera
2018-12-16, 20:28
Avstängd
Skurhinkens avatar
Ligger nog något i det. Är själv från norra Dalarna och bott i södra Sverige i sex år nu.
Flertalet människor har gissat på att jag kommer från Gotland.
Citera
2018-12-16, 21:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Ligger nog något i det. Är själv från norra Dalarna och bott i södra Sverige i sex år nu.

Det beror ju på att folk i allmänhet har så in i helvete dåligt begrepp om dialekter. Speciellt folk från södra Götaland som tror att Norrland har en enda dialekt. Ännu värre var någon dejtingsida som ställde en fråga om sexigaste dialekten och lät även dalmål ingå i norrländska.

Om en slumpmässigt vald Göteborgare skulle få lyssna till en person från Härnösand och en från Surahammar kan jag garantera att den hade sagt att båda talar norrländska.

På dessa grunder är naturligtvis gotländska och dalmål lika.
Citera
2018-12-16, 22:05
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror ju på att folk i allmänhet har så in i helvete dåligt begrepp om dialekter. Speciellt folk från södra Götaland som tror att Norrland har en enda dialekt. Ännu värre var någon dejtingsida som ställde en fråga om sexigaste dialekten och lät även dalmål ingå i norrländska.

Om en slumpmässigt vald Göteborgare skulle få lyssna till en person från Härnösand och en från Surahammar kan jag garantera att den hade sagt att båda talar norrländska.

På dessa grunder är naturligtvis gotländska och dalmål lika.

Samma som när inte folk utanför Värmland kan höra skillnad på värmländska och norska. Stor skillnad.

Värmländska
https://www.youtube.com/watch?v=iu9A1cgHwKw
Citera
2018-12-16, 23:01
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Nej, du är inte mindre begåvad, utan det finns likheter. Men det du menar vara lika är troligen inte dalmål och gutamål i mer inskränkt mening, utan det som man snarare kallar regionalt riksspråk, dvs. det språk som uppstår då dialekttalande överger eller tonar ned sin dialekt och försöker tala rikssvenska. Detta regionala riksspråk har då inte dialektens avvikande ljud – som diftonger eller försvagat slut-a till e – eller dialektala ord och uttryck, utan bara den annorlunda melodin, som gör dess ursprung lätt identifierad i många fall.

Jag är själv utbildad dialektolog, med just dalmål som specialitet, men kan erkänna att när jag första gångerna hörde Sofia Rågenklint på TV, som kommer från Äppelbo, jag inte kunde avgöra om hon var gotlänning eller kulla. Det språk hon använde i TV var alltså inte hennes naturliga, utan anpassat efter riksspråksnormen med bara melodin kvar.

Själv har jag med min dalska melodi någon gång blivit tagen för gotlänning, men betydligt oftare för finlandssvensk, vilket beror på att dalmålets grava accent för många sörlänningar låter som deras akuta och de därför tror att melodin är densamma som finlandssvenskans, som bara har akut accent (enstavighetsaccent) kvar. Även språkvetare som studerat dalmålet har tagit miste och beskrivit dalmål som om de bara hade en accent, sc. den akuta enstavighetsaccenten.

Dialekter i trängre och egentlig mening från Dalarna och Gotland är mycket olika och går inte att ta miste på för den som inte är "mindre begåvad". Gutamålen är lätta att känna igen på att de har försvagad slutvokal till e – jobba blir jobbe – medan dalmålen väl känns igen på t.ex. djupa u:n. (Diftonger har bara ett fåtal av dem.)

Men dalmål och gutamål har det gemensamt att de har bevarat många ålderdomliga drag ur svenska (eller nordiska) språk som försvunnit ur riksspråket och mer centralt talade dialekter. Att ålderdomliga drag bevarats på de två områdena beror på att de ligger i periferin för svenskan och varit tämligen isolerade från inflytande från annan talad svenska.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2018-12-16 kl. 23:05.
Citera
2019-08-23, 11:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken

Dalmål är en dialekt till skillnad från gotländska som är affekterat skit. Det hörs på dessa tillgjorda typer att de egentligen är stockholmare och så "draperar" de det i något slags överdrivet uttal för att det ska bli helt obegripligt vad de säger.
Citera
2019-08-23, 12:19
Medlem
Citat:
En mer intressant fråga är hur olikt är dalmål, alltså hur olika är de olika dialekterna i Dalarna. De dialekter i Dalarna som har tydliga diftonger, exempelvis Limamål, kan för den oinitierade tyckas lik gutniskan (gotländskan).

https://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/lyssna-pa-dialekter/dalarna/lima.html

Folk generellt tänker nog inte på gutamål när de hör det här. Inte dalmål heller för den delen.

Citat:
Sedan är väl liknar ett tämligen svävande omdöme.
Citera
2019-08-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Samma som när inte folk utanför Värmland kan höra skillnad på värmländska och norska. Stor skillnad.

Värmländska
https://www.youtube.com/watch?v=iu9A1cgHwKw

Ett bättre exempel vore snarare de här klippen. 0:00 - 1:29 och 10:59 - 15:49 https://youtu.be/RfAQ9to5kw0
Citera
2019-09-10, 15:16
Medlem
Mundurs avatar
Finns också många fornordiska ord bevarade i det olika dalmålen och gutniskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in