Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Hahaha försök inte, du har inte förstått ett enda dugg...
Det har absolut inget att göra med vilka åsikter det är, begreppen filterbubbla, circle jerk, echo chamber osv, har noll och intet att göra med någon specifik åsikt eller politisk läggning.
Det är som sagt precis samma sak i de flesta slutna grupper, man håller med varandra, får sin världsbild bekräftad, och känner sig smart iomed det.
För övrigt, ditt citat och din länk bekräftar inte på något sätt det du påstår.
Du svarar inte riktigt på mina frågor, så jag får istället göra några antaganden, helt hypotetiska.
Du anser att 1.2 miljoner användare är överdrivet, antagligen har du rätt.
Jag antog en halv miljon, du hånade detta.
Låt säga att du har rätt, att alla på Flashback har tio identiteter. Det ger 120 000 medlemmar.
Att kalla detta för "sluten bubbla" känns ganska överdrivet, för att uttrycka det milt. Det går inte att utöva den sociala kontroll, som behövs för att skapa en filterbubbla, i en sådan stor grupp. Som dessutom inte är sluten, utan öppen för alla som vill vara med.
Det som inledde denna konversation var att jag svarade på följande inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Eftersom 99% håller med varandra så förstår jag att man upplever det som att man är smart... Världen utanför glider dock bara längre och längre bort lol
Jag svarade då:
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Det är inte min erfarenhet. Jag tror knappast jag skrivit ett enda inlägg utan att få mothugg.
Efter det följer en lång rad inlägg med mothugg från dig. Vilket tycks bekräfta min åsikt.
Dessutom är mothugget mest en massa personangrepp & argumentationsfel, men så brukar det se ut & det är bara att kolla i valfri politiktråd så ser du att mothugg är mer regel än undantag. Vilket naturligtvis är så det skall vara på ett diskussionsforum. Även om personangrepp givetvis aldrig tillför något i sakfrågan.
På frågan från TS, blir man smartare av att vara på Flashback? Det är väl en definitionsfråga, man blir mer välinformerad i alla fall.
Om vi hypotetiskt antar att din tes stämmer, Flashback är en anti-media & anti-vänster filterbubbla.
På samma sätt kan man argumentera att gammelmedia är en vänsterliberal & globalistisk filterbubbla. Den bubblan undgår ingen, det räcker att slå på TVn eller öppna en tidning. Eller för den delen läsa på Flashback, där väldigt många inlägg länkar just till "vanlig" media.
Man nu har valet att bara uppehålla sig i en av filterbubblorna, eller i bägge. Självklart blir man "smartare" eller mer välinformerad om man tar del av bägge & försöker bilda sig en egen uppfattning.
En annan fördel med att debattera mycket på Flashback är att man efter ett tag blir immun mot personangrepp. Vilket väl också är en sorts "smarthet", att inte låta sig provoceras.