2019-01-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som sagt, debatten är oftast ganska hätsk & de flesta inlägg i något kontroversiellt ämne bemöts med, ibland ganska hätsk, kritik. Så fantasierna om "åsiktsbubbla" stämmer helt enkelt inte.

Det finns 1.2 miljoner registrerade användare, vissa har säkert dubbla identiteter, men det finns antagligen en halv miljon unika identiteter. Lite väl många för att en konsensus skall kunna uppstå.

Det du upplever som jobbigt är antagligen att du konfronteras med vad "folk i allmänhet" egentligen tycker. När debatten inte längre riggas riggas av vänsterliberal media & statstelevision.
Du drömmer dig säkert tillbaka till en tid när enbart vänsterliberala åsikter fick komma till tals. Den tiden är sedan länge förbi & kommer inte tillbaka.

The Dunning-Kruger is strong with this one.
Du bevisar min poäng strålande genom att göra ett inlägg som saknar all form av personlighet och orginalitet.
Ditt inlägg skulle kunna vara skrivet av nästan vem som helst här.

Det vanliga dravlet om pk, vänstern, media etc osv -till förbannelse- visar med all önskvärd tydlighet att man inte har tänkt själv, det finns liksom inte en tillstymmelse till egen reflektion, egna tankar, egna funderingar.

Det är liksom självklart att man tycker att man är smart när man copypastar precis samma jävla svammel som alla andra.

Edit: echo chamber är en bra beskrivning på flashback.
Senast redigerad av Blalotus 2019-01-07 kl. 13:33.
Citera
2019-01-07, 13:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Du bevisar min poäng strålande genom att göra ett inlägg som saknar all form av personlighet och orginalitet.

Det vanliga dravlet om pk, vänstern, media etc osv -till förbannelse- visar med all önskvärd tydlighet att man inte har tänkt själv, det finns liksom inte en tillstymmelse till egen reflektion, egna tankar, egna funderingar.

Det är liksom självklart att man tycker att man är smart när man copypastar precis samma jävla svammel som alla andra.
Om din tes hade stämt så hade du fått jättemånga svar som låter som mitt. Så verkar inte vara fallet.

Att en filterbubbla kan uppstå bland några hundra pers i en sluten grupp är jag fullt med på. Men att det skulle uppstå bland en halv miljon personer är självklart bara rent trams. Du är bara sur för att det åsiktsmonopol du företräder har förlorat tolkningsföreträdet.

All kritik mot media & vänstern beror alltså enligt dig på att man "inte tänker själv". Du är riktigt underhållande, som en George Orwell-karaktär. Till och med dina personangrepp är lite gulliga i din överskattning av den egna mentala kapaciteten.

Svaret på trådens fråga antar jag i ditt fall besvaras med "Nej".
Citera
2019-01-07, 14:00
Medlem
Citat:
Om din tes hade stämt så hade du fått jättemånga svar som låter som mitt. Så verkar inte vara fallet.

Att en filterbubbla kan uppstå bland några hundra pers i en sluten grupp är jag fullt med på. Men att det skulle uppstå bland en halv miljon personer är självklart bara rent trams. Du är bara sur för att det åsiktsmonopol du företräder har förlorat tolkningsföreträdet.

All kritik mot media & vänstern beror alltså enligt dig på att man "inte tänker själv". Du är riktigt underhållande, som en George Orwell-karaktär. Till och med dina personangrepp är lite gulliga i din överskattning av den egna mentala kapaciteten.

Svaret på trådens fråga antar jag i ditt fall besvaras med "Nej".

Jag skriver att anledningen till att folk tror att de blir smarta på Flashback är för att det råder en tydlig konsensus här och att folk inte tänker själva utan upprepar samma svammel om vänstern hit och ljugmedia dit.

Du svarar med att upprepa samma svammel om vänstern hit och ljugmedia dit.

???

Och sen är det jag som är underhållande?
Hur kan du inte se ironin i detta?

Och nej, alla svarar inte i alla trådar och nej, det finns inte en halv miljon unika användare, hittade du bara på den siffran eller sitter du på databasen?

Sen är jag inte vänster, annat än möjligen ekonomipolitiskt, du vet, man måste inte vara vänster bara för man inte deltar i eran cirkus...
Citera
2019-01-07, 14:37
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:

Edit: echo chamber är en bra beskrivning på flashback.
Håller med till en viss del - finns många hjärntvättade träskallar på Flashback.. Dock så sägs ju även en del viktiga sanningar på forumet, så allt är inte fördomar, fantasier, idioti och svammel...
Citera
2019-01-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Håller med till en viss del - finns många hjärntvättade träskallar på Flashback.. Dock så sägs ju även en del viktiga sanningar på forumet, så allt är inte fördomar, fantasier, idioti och svammel...
ja ok, det kan jag medge, med så pass många medlemmar så händer det en och annan gång att man stöter på guldkorn.

De få gånger jag har slagits av en användares intelligens, klarsynthet, litterära förmåga eller vadsomhelst egentligen, så har det bland annat varit uttalade nazister.

Jag kan inte annat än att respektera en människa där man märker att det som kommer ur personen, kommer direkt från personens själ och hjärta, oavsett vad det rör sig om för åsikter.
Senast redigerad av Blalotus 2019-01-07 kl. 15:08.
Citera
2019-01-07, 16:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag skriver att anledningen till att folk tror att de blir smarta på Flashback är för att det råder en tydlig konsensus här och att folk inte tänker själva utan upprepar samma svammel om vänstern hit och ljugmedia dit.

Du svarar med att upprepa samma svammel om vänstern hit och ljugmedia dit.

???

Och sen är det jag som är underhållande?
Hur kan du inte se ironin i detta?

Och nej, alla svarar inte i alla trådar och nej, det finns inte en halv miljon unika användare, hittade du bara på den siffran eller sitter du på databasen?

Sen är jag inte vänster, annat än möjligen ekonomipolitiskt, du vet, man måste inte vara vänster bara för man inte deltar i eran cirkus...
Vi fattar, vid det här laget, att du tycker att alla som kritiserar vänstern & media enbart svamlar & att du är en av de få som sett ljuset.

Var hittar då en intellektuell bjässe som du ett svenskspråkigt forum där dina krav på objektivitet, sanningssägande & "smarthet" blir uppfyllda?

Sen vet jag inte hur många signaturer du har. Hur många signaturer tror du den genomsnittlige användaren sitter & bollar med?
Wikitexten ger en annan bild:
Flashback har över en miljon registrerade konton och 5 000–10 000 nya inlägg per dygn. Varje vecka har forumet runt 2 miljoner unika besökare (2010).[15] Enligt undersökningen Svenskarna och internet genomförd 2018 var 33 procent av de svenska internetanvändarna någon gång inne på Flashback, varav 1 procent använde det dagligen. Undersökningen visade att fler män (40 %) än kvinnor (26 %) använde Flashback och vanligast var det bland män mellan 26 och 35 år, där 60 procent använde Flashback.[16][17]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flashback_Forum

Så talet om åsiktsbubbla känns närmast parodiskt.
Citera
2019-01-07, 18:04
Medlem
Citat:
Vi fattar
Hahaha försök inte, du har inte förstått ett enda dugg...

Det har absolut inget att göra med vilka åsikter det är, begreppen filterbubbla, circle jerk, echo chamber osv, har noll och intet att göra med någon specifik åsikt eller politisk läggning.

Det är som sagt precis samma sak i de flesta slutna grupper, man håller med varandra, får sin världsbild bekräftad, och känner sig smart iomed det.

För övrigt, ditt citat och din länk bekräftar inte på något sätt det du påstår.
Citera
2019-01-07, 22:55
Medlem
Trolltestets avatar
Jag har varit ifrån Flashback i en vecka, och min intelligens och argumentationsförmåga sänktes markant under denna tid, samtidigt som min sinnesfrid steg nämnvärt.
Citera
2019-01-08, 11:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hahaha försök inte, du har inte förstått ett enda dugg...

Det har absolut inget att göra med vilka åsikter det är, begreppen filterbubbla, circle jerk, echo chamber osv, har noll och intet att göra med någon specifik åsikt eller politisk läggning.

Det är som sagt precis samma sak i de flesta slutna grupper, man håller med varandra, får sin världsbild bekräftad, och känner sig smart iomed det.

För övrigt, ditt citat och din länk bekräftar inte på något sätt det du påstår.
Du svarar inte riktigt på mina frågor, så jag får istället göra några antaganden, helt hypotetiska.

Du anser att 1.2 miljoner användare är överdrivet, antagligen har du rätt.
Jag antog en halv miljon, du hånade detta.

Låt säga att du har rätt, att alla på Flashback har tio identiteter. Det ger 120 000 medlemmar.
Att kalla detta för "sluten bubbla" känns ganska överdrivet, för att uttrycka det milt. Det går inte att utöva den sociala kontroll, som behövs för att skapa en filterbubbla, i en sådan stor grupp. Som dessutom inte är sluten, utan öppen för alla som vill vara med.

Det som inledde denna konversation var att jag svarade på följande inlägg:
Citat:
Eftersom 99% håller med varandra så förstår jag att man upplever det som att man är smart... Världen utanför glider dock bara längre och längre bort lol

Jag svarade då:

Citat:
Det är inte min erfarenhet. Jag tror knappast jag skrivit ett enda inlägg utan att få mothugg.
Efter det följer en lång rad inlägg med mothugg från dig. Vilket tycks bekräfta min åsikt.
Dessutom är mothugget mest en massa personangrepp & argumentationsfel, men så brukar det se ut & det är bara att kolla i valfri politiktråd så ser du att mothugg är mer regel än undantag. Vilket naturligtvis är så det skall vara på ett diskussionsforum. Även om personangrepp givetvis aldrig tillför något i sakfrågan.

På frågan från TS, blir man smartare av att vara på Flashback? Det är väl en definitionsfråga, man blir mer välinformerad i alla fall.

Om vi hypotetiskt antar att din tes stämmer, Flashback är en anti-media & anti-vänster filterbubbla.
På samma sätt kan man argumentera att gammelmedia är en vänsterliberal & globalistisk filterbubbla. Den bubblan undgår ingen, det räcker att slå på TVn eller öppna en tidning. Eller för den delen läsa på Flashback, där väldigt många inlägg länkar just till "vanlig" media.

Man nu har valet att bara uppehålla sig i en av filterbubblorna, eller i bägge. Självklart blir man "smartare" eller mer välinformerad om man tar del av bägge & försöker bilda sig en egen uppfattning.

En annan fördel med att debattera mycket på Flashback är att man efter ett tag blir immun mot personangrepp. Vilket väl också är en sorts "smarthet", att inte låta sig provoceras.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in