2018-12-13, 22:46
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det stämmer att risken för att du dör i sömnen ökar när du äter det och har sömnapné. Bara för att du överlevt i 2 år med det betyder givetvis inte att du kommer överleva alla gånger.
Så med andra ord så kör psykiatrin the russian sleeping experiment med mig? Då dom vet om dessa besvären jag har.
Citera
2018-12-13, 23:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Så med andra ord så kör psykiatrin the russian sleeping experiment med mig? Då dom vet om dessa besvären jag har.
Nja, man får väl överväga för- och nackdelarna. De kanske anser att risken är större att du råkar illa ut om du inte varvar ner.

Nu anser jag att benzodiazepiner är riktigt skadligt och att äta regelbundet, men i akutsituationer (som jag antar att det varit om du blivit inlagd) så borde det gå an
Citera
2018-12-13, 23:51
Medlem
Nu vet vi inte om du har sömnapné men det är en kontraindikation till stesolid. Med det sagt så tycker jag att du ska lita mer på din läkare än vad några anonyma personer på ett forum säger. Kanske din läkare vet något som vi inte vet och därför utesluter sömnapné. Jag tycker att du ska ta kontakt med din läkare och beskriva dina problem.

Angående benso så tänkte jag mest att det kanske förvärrade ditt problem och att det är därför som att det har blivit värre i samband med dina psykiska problem. Ökade psykiska problem --> mer sobril --> ökad frekvens och längd av andningsuppehåll.
Citera
2018-12-14, 07:45
Medlem
Kajahs avatar
Sådär har jag det med ibland. Oftast i samband med en panikattack eller djupare ångest. Jag är 36 år gammal, är inte överviktig, äter inga mediciner och snarkar oftast inte heller. Jag har som någon annan nämt tidigare kopplat det till herr ågren. Som om luften går ur och lungorna börjar jobba normalt igen efter att ha spänts och ansträngts.
Citera
2018-12-15, 11:39
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Nu vet vi inte om du har sömnapné men det är en kontraindikation till stesolid. Med det sagt så tycker jag att du ska lita mer på din läkare än vad några anonyma personer på ett forum säger. Kanske din läkare vet något som vi inte vet och därför utesluter sömnapné. Jag tycker att du ska ta kontakt med din läkare och beskriva dina problem.

Angående benso så tänkte jag mest att det kanske förvärrade ditt problem och att det är därför som att det har blivit värre i samband med dina psykiska problem. Ökade psykiska problem --> mer sobril --> ökad frekvens och längd av andningsuppehåll.

Ja så är det. Men varför ta mer råd från ens läkare som vid detta lager borde vara medveten om denna risk, får betalt för att prata med trådskaparen gentemot personer med personlig erfarenhet som frivilligt ger denna människa råd? Personligen hade jag frågat läkaren, men litat mer på de andra individer. Det är klokast, ingen vet exakt hur mediciner påverkar en. Har men träffat många läkare i sitt liv vet man att många av dem bara sitter där för att få in ännu en fet månadslön och har dålig kunskap om farmakologi.
Citera
2018-12-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Ja så är det. Men varför ta mer råd från ens läkare som vid detta lager borde vara medveten om denna risk, får betalt för att prata med trådskaparen gentemot personer med personlig erfarenhet som frivilligt ger denna människa råd? Personligen hade jag frågat läkaren, men litat mer på de andra individer. Det är klokast, ingen vet exakt hur mediciner påverkar en. Har men träffat många läkare i sitt liv vet man att många av dem bara sitter där för att få in ännu en fet månadslön och har dålig kunskap om farmakologi.
Instämmer.
Läkare har bara ett 1, års studier i medicin, medan en farmacevt har fem, 5 år!!
Citera
2018-12-15, 11:51
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Instämmer.
Läkare har bara ett 1, års studier i medicin, medan en farmacevt har fem, 5 år!!

Precis! Det jävliga är när man frågar en apotekare så vågar de inte säga så mycket och säger stället fråga din läkare. Hade jag litat på min läkare hade jag på riktigt stått på ca 5-10 olika psykiatriska läkemedel gentemot när jag läst och följt råd av människor på internet som lett till att jag bara står på 1 (ssri) som jag långsamt nu trappar ut och känner mig mer levande.
Citera
2018-12-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla

Jag hade snarare gjort tvärtom. Frågat andra personer men litat mer på min läkare. Dock hade jag krävt en bra förklaring varför man får/inte får en viss tablett, detta för att minimera spekulationer om varför man gjort si men inte så.

Till TS, jag vet att det kan vara svårt att motivera sig själv vid en depression men jag skulle verkligen rekommendera att du försöker att aktivera dig fysiskt samt gå ner i vikt. Fysisk aktivitet har god effekt mot depression och viktnedgången skulle kunna hjälpa dig med din eventuella apné. Läs gärna om träning och kost här på forumet eller be om att få ta kontakt med en dietist.
Citera
2018-12-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Instämmer.
Jag vet inte om det med läkare är sant men en farmaceut har inte 5 års utbildning inom medicin (total utbildning 3-5 år). De läser bl.a. fysiologi och cellbiologi vilket läkare också gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in