2018-12-10, 19:09
Medlem
Jag fick en betalningsanmärkning under 2018. Dom räcker i 3 år vad jag förstått. Men, ifall man inte är skuldfri om 3 år, förlängs den med ytterligare 3?
Citera
2018-12-10, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Jag fick en betalningsanmärkning under 2018. Dom räcker i 3 år vad jag förstått. Men, ifall man inte är skuldfri om 3 år, förlängs den med ytterligare 3?
De förlängs tills du betalat dem..när du betalat dem ligger de kvar tre år till räknat efter sista ansökningen som fogden gjort.
Skulder försvinner inte
Citera
2018-12-10, 19:19
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
De förlängs tills du betalat dem..när du betalat dem ligger de kvar tre år till räknat efter sista ansökningen som fogden gjort.
Skulder försvinner inte

Inte helt korrekt:
Skulder försvinner om dom betalas, kvittas eller skrivs av.
Citera
2018-12-10, 19:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW

Enkelt förklarat kan man säga att den ligger kvar tre år efter att du betalat in sista kronan på räkningen.

Har du flera så kommer betalningsanmärkningarna finnas kvar tills du betalat Alla räkningar och 3 år efter att du slutbetalat din sista räkning. Har även för mig att det är hela kalenderår som räknas.
D.v.s att det måste gå tre hela år januari till December efter sista kronan är inbetald Så det kan ex ligga kvar i 3 år och 11 månader.

Så det enda man kan göra är att betala in så fort man kan och vänta tiden ut. Ju längre du väntar desto längre får du alla problem som en betalningsanmärkning ger i vardagslivet. (Hyra lägenhet, skriva på avtal för tele, TV, köpa bil på avbetalning) och liknande. Dessutom handla på nätet i vissa fall fler och fler bolag kollar om folk har anmärkningar.
Citera
2018-12-10, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Inte helt korrekt:
Skulder försvinner om dom betalas, kvittas eller skrivs av.
Givetvis men inte utan att en reglering sker. Rn anmärkning kvarstår dock i tre år även om skulden är reglerad
Citera
2018-12-10, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Enkelt förklarat kan man säga att den ligger kvar tre år efter att du betalat in sista kronan på räkningen.

Har du flera så kommer betalningsanmärkningarna finnas kvar tills du betalat Alla räkningar och 3 år efter att du slutbetalat din sista räkning. Har även för mig att det är hela kalenderår som räknas.
D.v.s att det måste gå tre hela år januari till December efter sista kronan är inbetald Så det kan ex ligga kvar i 3 år och 11 månader.

Så det enda man kan göra är att betala in så fort man kan och vänta tiden ut. Ju längre du väntar desto längre får du alla problem som en betalningsanmärkning ger i vardagslivet. (Hyra lägenhet, skriva på avtal för tele, TV, köpa bil på avbetalning) och liknande. Dessutom handla på nätet i vissa fall fler och fler bolag kollar om folk har anmärkningar.
Nej. Inte kalenderår utan datum då den registrerades och ligger den kvar i flera år så läggs tre år på varje gång ett nytt föreläggande eller utmätningsförsök görs.
Det är alltså INTE räknat tre år från när sista inbetalning görs utan när skulden registreras.
Och har man fler skulder har man fler anmärkningar
Citera
2018-12-10, 19:34
Medlem
Yahnoovass avatar
Fyfan. Betalningsanmärking är drygaste. Försök få bort dem direkt.
Det kanske inte känns nu, men om 1-2 år märker man.

Ingen fakturor, inga lån, ingenting om du inte har direkta pengar.
Ser inge bra ut för framtida lån osv heller.
Citera
2018-12-10, 19:34
Avslutad
Från kronofogdens hemsida

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades

Exempel på uppgifter hos oss som kan ge en betalningsanmärkning är:

när ett utslag meddelas. Det vill säga när ett betalningsföreläggande blir fastställt.
en ansökan om betalningsföreläggande mot juridiska personer.
uppgifter om obetalda skatter, underhåll, TV-avgifter med mera.
beslut om skuldsanering
Citera
2018-12-10, 19:53
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Nej. Inte kalenderår utan datum då den registrerades och ligger den kvar i flera år så läggs tre år på varje gång ett nytt föreläggande eller utmätningsförsök görs.
Det är alltså INTE räknat tre år från när sista inbetalning görs utan när skulden registreras.
Och har man fler skulder har man fler anmärkningar

Från när gäller det du skriver ? En tjej jag var tillsammans med på 80 talet hade kronofogden och anmärkningar på sig. För hennes del har jag bestämt för mig att det var efter att skulden betalats som anmärkningen började ticka mot sitt slut. Dvs den sista skulden hon hade kvar att reglera. Men det kanske har lättats upp genom åren.. Detta var innan "skuldsaneringarnas tid" Skuldsanering existerade inte.
Citera
2018-12-10, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Från när gäller det du skriver ? En tjej jag var tillsammans med på 80 talet hade kronofogden och anmärkningar på sig. För hennes del har jag bestämt för mig att det var efter att skulden betalats som anmärkningen började ticka mot sitt slut. Dvs den sista skulden hon hade kvar att reglera. Men det kanske har lättats upp genom åren.. Detta var innan "skuldsaneringarnas tid" Skuldsanering existerade inte.
Det har gällt så länge jag haft skulder, från tidigt 90-tal fram till runt 2006 och står fortfarande så på både UC och kronofogdens sidor
Citera
2018-12-10, 19:56
Avslutad
Citat:
Det har gällt så länge jag haft skulder, från tidigt 90-tal fram till runt 2006 och står fortfarande så på både UC och kronofogdens sidor
Det är inte kopplat till sanering heller utan är så oavsett hur skulden regleras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in