Citat:
Ursprungligen postat av
Hetlund
Så har jag också alltid trott, men jag pratade med en begravningsentreprenör en gång som sa att den döde skall ligga med huvudet mot församlingen och fötterna mot altaret. På så sätt skulle den avlidne så att säga vara vänd mot altaret om han reste sig upp.
Vid just det här tillfället när jag råkade gå in i en kyrka var locket till kistan öppet (de förberedde en sista visning) och den avlidna damen låg verkligen med fötterna mot altaret.
Edit:
Hittade denna artikel i av min gamle vän Jan-Olof Aggedal från Kyrkans Tidning
https://www.kyrkanstidning.se/debatt/en-entydig-sed-finns-inte
Det är det traditionella sättet, men det traditionella anger även att man ska bäras ut ur kyrkan med fötterna först och då skulle man tvingas rotera kistan 180 grader uppe vid altaret innan man bär ut kistan vilket inte förekommer. Annars har även dessa som jordfäst fan blivit begravda med fötterna mot gravstenen.
De begravningar jag vart på har huvudändan på kistan alltid vart vänd upp mot altaret, ceremonin avslutas alltid att man går upp och lägger en blomma/håller något tal etc och det vid huvudändan och riktat ut mot besökarna.
Har dock bara vart på ca:50 begravningar och inom samma geografiska område, kanske man gör annat på andra ställen?