2018-12-05, 17:47
Medlem
Hej!
Jag läser på universitet och vi ska om en vecka anmäla oss till en semianregrupp. Jag har 5 personer jag alltid har pluggat med under min utbildning och vi har alltid valt samma grupp att vara i. Men denna gång vill jag välja en lärare som jag tycker är duktig men de andra tycker inte alls om den läraren. Ska ja fortfarande välja samma grupp som de andra eller ska ja välja att gå ”ensam” i 4 veckor? Jag har inget problem med att jobba ensam men fick nyss veta att man ska vara 4 pers i en grupp och om jag väljer en annan grupp än den mina vänner väljer så Kmr jag inte känna någon att bilda en grupp med, och de andra i gruppen kanske redan känner varandra. Vad ska jag göra? Det kanske kan vara bra att gå utanför sin comfortzone?

jag VET att detta är en löjlig fråga men skulle inte skada med lite tips.
Ingenting hat snälla
Citera
2018-12-05, 18:02
Medlem
Basgrupper eller arbetsgrupper (kallas lite olika på olika universitet) delas i regel ut av undervisande lärare. Du behöver alltså, med största sannolikhet, inte hitta en grupp själv.

Personligen ser jag det som något positivt att ha nya grupper, man lär känna nya människor och får en erfarenhet av att arbeta i grupp med människor man inte känner sedan tidigare. Ibland är det bra, ibland är det skit.

Men oroa dig inte. 4 veckor är ingen tid att tala om.
Citera
2018-12-05, 18:05
Medlem
Prova något nytt! Om du inte har någon att vara med så kommer du bli tilldelad en grupp av seminarieläraren. Finns säkert fler som är i din sits och inte känner så många. I en seminariegrupp vill man ju ha ett så gott samarbete som möjligt och med din inställning så lär du inte ha några svårigheter med att lära känna dem.

Varit i din sits och kände inte någon på universitetet trots att jag var där en längre tid, men lärde känna personer genom just grupparbeten.
Citera
2018-12-05, 18:35
Medlem
Konstigt universitet. Professorn brukade alltid dela upp oss i grupper, det var inget vi tänkte på
Citera
2018-12-05, 20:22
Medlem
Bra att träna på social kompetens med nya människor.
Förr eller senare måste du byta omgivande individer.
Jobb nytt jobb omorganisation m.m.
Och har du tur kanske den nya grupperingen blir ett lyft.
Citera
2018-12-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Bra att träna på social kompetens med nya människor.
Förr eller senare måste du byta omgivande individer.
Jobb nytt jobb omorganisation m.m.
Och har du tur kanske den nya grupperingen blir ett lyft.

Precis, i arbetslivet väljer man ju extremt sällan själv vilken grupp man vill jobba med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in